Avatar billede shoo Nybegynder
15. juni 2004 - 13:27 Der er 14 kommentarer

pop up vindue i fokus og i rette størrelse

jeg har et problem med pop up vinduer, jeg har lavet et javascript som åbner et nyt vindue i en bestemt størrelse, men når man klikker på et nyt link som åbner et vindue, åbnes tit det forgående vindue, dvs. indholdet er passer ikke i størrelsen til det vindue det åbnes i da det er tilpasset det første der åbnede.. hvad skal man gøre for at "overskrive" tidligere åbnede vinduer?
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 13:44 #1
F.eks.

<script type="text/javascript">
var newWin = {'closed':true};

function openWin(url,features){
  if(!win.closed)win.close;
  newWin = window.open(url,'newWin',features);
  newWin.focus();
}
</script>

-- og så bruger du bare openWin på samme måde, som du ellers bruger window.open !-)
Avatar billede grunken Nybegynder
15. juni 2004 - 13:44 #2
kald dem samme navn, og resize

en hurtig funktion ville se sådan ud

function vindu(url,h,w){
var vindue = window.open(url,"vindu","height="+h+",width="+w);
vindue.resizeTo(h,w);
vindue.focus();
return false
}

kaldes med

<a href="#" onclick="return vindu('side.html','300','400');">Klik</a>

o.s.v.
Avatar billede grunken Nybegynder
15. juni 2004 - 13:44 #3
aha, kun 6 sek :o)
Avatar billede grunken Nybegynder
15. juni 2004 - 13:48 #4
-og Jes

if(!win.closed)win.close();
Avatar billede shoo Nybegynder
15. juni 2004 - 13:54 #5
ok, men hvis jeg nu har en kode der så således ud:

function nytvin(url, name, width, height) {
    popup(url, name, width, height);
}
hvordan skal mit kald så ændres: som feks. ser således ud nu:
java script:nytvin('http://www.knittingclub.dk/hej.html','vindue',600,400);
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 13:54 #6
-- øv jeg ændrede navnet, for at være sikker på, at der ikke skulle være navnesammenfald, så det skal sæ'fø'li' være:

  if(!newWin.closed)newWin.close;
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 13:56 #7
-- så ændrer du popup()-funktionen ... (vis den !-)

-- og det er da klodset at have en funktion, som kalder en funktion, når du bare direkte kan kalde popup() !o]
Avatar billede shoo Nybegynder
15. juni 2004 - 13:58 #8
klart:
function popup(url, name, width, height) {
    str = 'height=' + height + ', width=' + width + ', scrollbars=0, status=0, resizable=0';
    str += ', left=' + (screen.width - width)/2 + ', top=' + (screen.height - height)/3;
    win = window.open(url, name, str);
}
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 14:03 #9
Tilføj de nye dele, enten grunkens eller min:

var win = {'closed':true};

function popup(url, name, width, height) {
    if(!win.closed)win.close;
    str = 'height=' + height + ', width=' + width + ', scrollbars=0, status=0, resizable=0';
    str += ', left=' + (screen.availWidth - width)/2 + ', top=' + (screen.availHeight - height)/3;
    win = window.open(url, name, str);
    win.focus();
}

-- og jeg ændrede lige placerings-udgangspunkterne til at være den bredde og højde, som i virkeligeheden er til rådighed, men det behøver du selvfølgelig ikke !-)
Avatar billede shoo Nybegynder
15. juni 2004 - 14:08 #10
hvad vil det sige "som i virkeligheden er tilrådighed"?
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 14:13 #11
availWidth og -Height returnerer den del af skærmen, som ikke er optaget af Windows-komponenter, som f.eks. taskbaren (normalt i bunden !-)

screen.height og .width leverer de totale tal, så det kan blive noget skævt, hvis man bruger disse værdier ...
Avatar billede shoo Nybegynder
15. juni 2004 - 14:19 #12
ok, tak, men kan ikke lige gennemskue om det er problematisk hvis jeg bruger avail property'n
Avatar billede roenving Novice
15. juni 2004 - 14:25 #13
Øeh, problematisk ?-)

screen.availWidth og -Height har da vist været med siden de tidligste dage, men til gengæld vil du kun få egentlige problemer med screen.height og .width, hvis dine popups er i nærheden af hele skærmens størrelse !-)
Avatar billede shoo Nybegynder
15. juni 2004 - 14:51 #14
ok, det er bare min javascript udvidenhed der skinner igennem, men jeg har lige prøvet at ændre koden til det du skrev og det hjalp ikke :( jeg burde ikke ændre i mine kald vel?