Avatar billede ulrikhjul Nybegynder
15. juni 2004 - 01:14 Der er 7 kommentarer

ændre farve på 700 jpg billeder.

Hej
Jeg tror egentlig ikke selv ret meget på denne her, men det skal nu prøves - hvem ved om nogen har en løsning?!

Jeg har 700 billeder, hvor jeg gerne vil have skiftet alt hvad der er hvidt ud med en lys grå farve.

Kan dette lade sig gøre på en nem måde, hvor et program gør det ved alle billeder i ét hug?

Der er 200 point til en løsning....!
;) men det er jo sikkert ikke nok.
Avatar billede moeller2000 Nybegynder
15. juni 2004 - 01:52 #1
Hehe - held og lykke ulrikhjul!
Det kommer sku til at tage sin tid...

Umiddelbart kender jeg en lidt 'underlig' løsning. For du kan jo i sagens natur åbne mappen med alle billederne, få f.eks. psp til at skifte baggrunden på det første, samtidig kan du så omdøbe billedet til noget så det kommer til at ligge til sidst i rækken af billeder og så vælge den næste. Dette kan nemlig gøres automatisk hvis du 'optager' en macro med ez macros!
Så kan din mus flyve rundt på skærmen og lave arbejdet imens du ser tv eller løber dig en tur!

En 'plat' løsning men måske virker det.

// Moelleren
Avatar billede spe Nybegynder
15. juni 2004 - 02:54 #2
Photoshop kan klare det for dig:
1.Åben et billede
2. Find actionpaletten frem
3. Vælg New action fra palettens sidemenu
4. Start record
5. Tegn en lille selektion i øverste venstre hjørne af billedet (en selektion der ikke ødelægger billedet når du om lidt fylder hvid i)
6. Vælg hvid som forgrundsfarve.
7. stadig med din selektion aktiv taster du alt. + delete (dette fylder din selektion med hvid)
8. Tast ctrl. + d
9. Vælg tryllestaven (magic wand)
10. klik på din lille hvide firkant så du vælger den ud
11. Vælg Select->Similar (dette skal vælge alt andet hvidt i dit billede)
12. Vælg din grå farve som forgrundsfarve
13. Tast Alt. + Delete, så du fylder den grå i selektionen.
14. Stands optagelsen.
15. Luk dit billede uden at gemme det.

16. Vælg File->Automate->Batch
17. I dialogboksen vælger du den action du lige har indspillet. Den mappe dine billeder ligger i, den mappe der skal modtage dine ændrede billeder
18. klik ok og Photoshop klarer resten.

Du kan komme udfor at du ved hver eneste billede bliver spurgt om jpg-indstillingen. Dette kan du undgå ved at du i din action paletten klikker eventuelle ikoner fra som ligger udfor din action til venstre (er lidt svært at se men ikonet skal forestille en dialogboks.
Avatar billede Kengun Praktikant
15. juni 2004 - 07:07 #3
husk at tage kopi af bilderne. måske du ønsker at bilderne har hvid farve en anden gang ;)
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
15. juni 2004 - 07:16 #4
Det samme som Photoshop, kan CorelPhotoPaint også og hvis du ikke har nogen af de lidt dyre programmer, så har IrfanView (gratis eller shareware) også en slags batch funktion.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
15. juni 2004 - 08:20 #5
The gimp.org, kan gøre det, men du skal selv (det er rimelig let) lave scriptet der gør det. The Gimp er gratis.

Programmets hjemmeside: http://www.gimp.org/
Tutorials: http://www.gimp.org/tutorials/
Download: http://www.gimp.org/downloads/
Bruger gruppe, hvor du i forumet kan få hjælp til at lave dine egne batch scripts: http://gug.sunsite.dk/
Avatar billede olsendk Nybegynder
21. juli 2004 - 00:24 #6
Hej
Det nemmeste er nok Irfan Wiev den har i filemenuen mulighed for batch konvertering.
Man kan ændrer meget i den dialogboks der åbnes før konverteringen.
IrfanView er gratis for alm. personer.
vh
jens
Avatar billede spe Nybegynder
21. juli 2004 - 01:30 #7
ulrikhjul> Lidt feedback om du kan bruge nogle af vores bud på løsning??