Avatar billede mc_anker Nybegynder
14. juni 2004 - 16:11 Der er 8 kommentarer og
9 løsninger

oversæt til engelsk

Toscana har det hele. Toscana er med sine 22.990 km2 ca. halvt så stort som Danmark og har en befolkning på 3,5 mio. Her skabtes det italienske sprog, som det skrives og tales i dag. Toscana er velsignet med et pragtfuldt klima, sandstrande ved havet og meget meget mere. Man kan sagtens bruge hele ferien i Toscana, uanset om man har en uge, et år eller et helt liv. Fordi det er så let at kombinere en ferien ved vandet med besøg i de flotte byer.

Det har altid været moderne for rejsende at eftertragte jomfruelige steder, steder som er uberørte af masseturisme. Men alligevel opsøger 99,9 % af de besøgende de samme gader i de samme byer. Toscana er et af de mest eftertragtede kulturrejsemål i hele verden.

Seværdigheder i Pisa
I Pisa er der mange turister, som lige skal forbi det skæve tårn, domkirken, nationalmuseet San Matteo o.s.v.

Det skæve tårn er meget skævt. Det er 55 m. højt, ca. 4,5 m af tårnet står skævt. Allerede under opførelsen begyndte tårnet at tippe, og derfor kan man se, at de øverste søjlearkader retter lidt op på skævheden.

Domkirken er en af de mest fineste eksempler på den Pisa-romanske stil. Indvendig i den 95 meter lange kirke er det meste af den originale dekoration gået tabt ved en brand i 1595. Men bevaret er Kristus og Giovanni Pisanos meget flotte prædikestol.

Mad og Vin
Toscansk mad er i hvert fald ikke noget, man bliver fed af, og derfor er den sikkert et glimrende brændstof for hjernen. Typiske ingredienser i toscansk mad er olivenolie, hvidløg, hvide bønner, spinat, ærter og artiskok. Men det toscanske køkken er meget varieret, hver restaurant har sine egne traditioner og specialiteter.

Udvalget er enormt her i hjertet af Italiens vinproduktion. Mest almindelig er Chianti, men flere at Toscanas bedste vine produceres uden for chianti-distriktet.

Chianti kan være alt eller intet. Kvalitetsforbedringerne fra 1980’erne fortsætter heldigvis, og den er igen ved at være en god vin. Ofte vil en riserva være værd at betale lidt ekstra for.

San Gimignano
San Gimignano er en af Italiens bedst bevarede middelalderbyer. Midt i Toscanas flotte landskab at vinmarker og olivenlund ligger San Gimignano på en bakketop i sikkerhed bag sin over 2 km lange bymur. Byen er enestående ved, at den har bevaret 15 af sine oprindelige 70 tårne fra 12-1300 tallet. Tårnene var et statussymbol, der viste familiernes rigdom. Uanset hvor mange penge man havde i middelalderen, kunne man ikke købe en dyr bil. Men man kunne bygge et tårn, og der blev bygget tårne i tusindtal i byerne.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2004 - 16:28 #1
Toscana has it all. With its 22.900 square kilometre Toscana is about half the size as Denmark and has a population of 3.5 mill peoples. This is where the Italian language is made, as it is written and spoken to day. Toscana is blessed with wonderful climat, sand beaches by the sea and lots lots more. You can easily use an entire vacation in Toscana, no matter if you have a week, a year og an entire lifetime. Be course it is so easy to combine a holyday by the sea with visits in the beautiful cities
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2004 - 16:33 #2
It has always been fashionable for travelers to desire virgin place, places witch are untouched by mass truism. Still 99 % of all the travellers visits the same streets in the same cities. Toscana is one of the most sought after cultural travel destinations in the entire world
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2004 - 16:36 #3
Sight in Pisa
In Pisa you will find a lot of turists, who must venture past the Leaning Tower of Pisa, The cathedral, the national museum San Matto and the like
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2004 - 16:40 #4
The Leaning Tower of Pisa leans a lot. It is 55 meters high approximately 4.5 meters of the tower is off centre. Already under the construction the tower began to lean over, and this is why you can se, that the top pillar arcades has been constructed in such a way as to correct the Leaning
Avatar billede theprofessor Nybegynder
14. juni 2004 - 16:42 #5
not bad for a Dane, bufferzone! But you made a few spelling mistakes....if you need prof help let us know!

headhunter@dkmail.zzn.com
Avatar billede mc_anker Nybegynder
14. juni 2004 - 16:42 #6
er du ved at oversætte resten?? takker på forhånd
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2004 - 16:43 #7
The cathedral is one of the finest examples of the Pisa-Roman stile. Inside the 95 meters long church, most of the original decoration has been lost by fire in 1595. Preserved is Christ and the spectacular pulpit by Giovanni Pisanos
Avatar billede mranders Nybegynder
14. juni 2004 - 16:49 #8
peoples > people
Climat > Climate
to day > today
Be course > because
holyday > holliday
place > places
witch > Which
Sight > Sights
se > see

lige et par stavefejl, er ikke sikker på dem alle, men check dem selv efter
Avatar billede mc_anker Nybegynder
14. juni 2004 - 16:52 #9
tusind takker
Avatar billede mc_anker Nybegynder
14. juni 2004 - 16:52 #10
er der ikke lige nogen der kan oversætte resten

Mad og Vin
Toscansk mad er i hvert fald ikke noget, man bliver fed af, og derfor er den sikkert et glimrende brændstof for hjernen. Typiske ingredienser i toscansk mad er olivenolie, hvidløg, hvide bønner, spinat, ærter og artiskok. Men det toscanske køkken er meget varieret, hver restaurant har sine egne traditioner og specialiteter.

Udvalget er enormt her i hjertet af Italiens vinproduktion. Mest almindelig er Chianti, men flere at Toscanas bedste vine produceres uden for chianti-distriktet.

Chianti kan være alt eller intet. Kvalitetsforbedringerne fra 1980’erne fortsætter heldigvis, og den er igen ved at være en god vin. Ofte vil en riserva være værd at betale lidt ekstra for.

San Gimignano
San Gimignano er en af Italiens bedst bevarede middelalderbyer. Midt i Toscanas flotte landskab at vinmarker og olivenlund ligger San Gimignano på en bakketop i sikkerhed bag sin over 2 km lange bymur. Byen er enestående ved, at den har bevaret 15 af sine oprindelige 70 tårne fra 12-1300 tallet. Tårnene var et statussymbol, der viste familiernes rigdom. Uanset hvor mange penge man havde i middelalderen, kunne man ikke købe en dyr bil. Men man kunne bygge et tårn, og der blev bygget tårne i tusindtal i byerne.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 17:23 #11
Chop and Vin Toscansk chop are you every declines no , decent proves boldfaced from , and therefore is it certainly a super brændstof by the brain. Typical the ingredient to toscansk chop is olivenolie , garlic , white bean spinat ærter and artichoke. However that toscanske kitchen is highly vary , every restaurant has his own traditional and specialties. The assortment is walloping here to the heart from Italian vinproduktion. Best usual is Chianti , however several that Toscanas good vine manufacture out of chianti distriktet.

Chianti can be være all or no. Kvalitetsforbedringerne from 1980’erne continues fortunately , and it is again known that være a good vin. Frequently vil a birch være asset that pay for awhile gash by. San Gimignano San Gimignano is a from Italian best save middelalderbyer. In the middle of Toscanas in a big way country that vinmarker and olivenlund implied San Gimignano at a undulating to aplomb at the back one by km fetch bymur. The city is way-out known , that it has saved 15 from his primarily 70 towers from 12-1300 the number. The towers were a statussymbol , there displayed the families abundance. Whatever where much money decent had to middelalderen , could decent no purchase a animal car. However decent could build a tower , and there went constructed towers to numbering thousands to the cities.

Frit oversat herfra http://tranexp.com:2000/Translate/result.shtml
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2004 - 18:30 #12
Jeg og 50.000 andre TDC kunder mistede lige internet forbindelsen

Food and vine

The food of Toscana is not something you grow fat from, and that’s probably why it is excellent fuel for the brain. The most typical ingredients in Toscanini cuisine is olive oil, garlic, white beans, spinaches, peas and artichoke. The Toscanini cuisine is very diverse and every restaurant has its own traditions and specialities
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2004 - 18:32 #13
The selection available is huge her in the hard of Italian vine production, most common is Chianti, but several ot the best vine vines of Toscana are producd outside the chianti district
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2004 - 18:35 #14
Chianti can be all or nothing. The improvements in quality of the 1980’is are luckily continued and the vine is again reaching the quality levels of the past. Often a Riserva is worth paying a little extra for
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2004 - 18:43 #15
San Gimignano
San Gimignano is one of the best preserved mediaeval cities. Right in the middle of the beautiful Toscana landscape of vine fields and olive groves you will find San Gimignano situated on a hilltop secured behind more than 2 Km of city wall. This city is unik in that it has preserved 15 of it’s original 70 towers dating back to the 12th – 13th century. The towers were a status symbol, showing off the wealth of the families. Regardless of how much money you had in the Middle Ages, you couldn’t by an expensive car. You could build a tower, and they were build by the thousands in the cities
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. juni 2004 - 18:43 #16
så har du lidt forskelligt på den sidste del
Avatar billede jchillerup Nybegynder
23. juni 2004 - 15:26 #17
vine => wine,
in Toscanini cuisine => in the Toscanini cuisine
(huge) her (in the hard) => (huge) here