Avatar billede mitc Nybegynder
14. juni 2004 - 15:10 Der er 6 kommentarer

C5 Import og mssql/msde

Jeg står og skal lave import opdatering af kreditorer i C5
Jeg planlægger at benytte funktionen med import af kommasepareret fil. Da jeg ikke "tør" importere direkte med ODBC, fordi dokumentationen af datamodellen er ikke eksisterende.
Hvad er forskellen på "import, update" og "UPDATE"?
Kan jeg selv definere mit eget nøglefelt ved insert? og siden hen benytte dette ved updates?

Er der nogen der har erfaring med at benytte Microsoft MSDE i stedet for en SQL Server.... jeg har lavet en kort test og umiddelbart fungerede det fint.
Avatar billede mariaf Juniormester
14. juni 2004 - 18:31 #1
Datamodelen for Krekart (kreditorkartoteket) kan ses ved at gå ind i datamanipulation og indlæse alle felter. Så har du de nødvendige oplysninger, og de kan printes ud eller skrives til fil.
UPDATE kører på databasen, og importer altså ikke noget.
Impor, update bruger et index til at rette i feltindholdet, så hvis du har et tomt kartotek, så kan du ikke bruge den funktion, men skal i stedet bruge Import, insert, som indlæser i en blank record.
Når du snakker nøglefelt, er det så et felt til senere relationer? Eller er det et felt, der skal indexeres? Sidstnævnte kan oprettes, hvis du ikke kan bruge et af de eksisterende. På Krekart er Konto et sådan entydigt felt, men det kan du alt sammen se i DBD'en.
Det lyder som om du ikke har meget forståelse/check på strukturen i C5, og dermed kan det gå ret galt med importer - især hvis du skal køre økonomi i det efterfølgende og det skal fungere. Måske var det en idé at få en person med som ved noget om C5, så du undgår de værste faldgrupper? Det vil formentlig spare en masse tid.
Jeg kender ekke Microsoft MSDE, så der kan jeg ikke hjælpe dig.
Avatar billede mitc Nybegynder
23. juni 2004 - 08:31 #2
Hvad angår KreKart... har jeg fundet hvilket felter det indeholder, det er bare at finde tabellen i MSSQL, men der er ingen dokumentation på hvilke relationer der er til andre tabeller.
Når jeg snakker nøglefelt er det et felt som er et id for hver kreditor, så jeg er sikker på at det er de rigtige kreditorer der bilver opdateret når jeg benytter import/update.
Avatar billede kmei Nybegynder
07. december 2006 - 15:13 #3
Hvor har du de kreditore fra som skal impoteres.... Hvis de er fra et externt system (ikke c5/xal), vil det nok ikke give problemer med nøgler, da disse vel er/skal oprettes i begge databaser inden import. Er det derimod fra en anden xal/c5 og dine relationer er bygget op på løbenummer/recid, har jeg med held flere gange lavet et OldRecID i den nye database og herefter bundet nøglerne sammen efter import :-)
Avatar billede kmei Nybegynder
07. december 2006 - 15:15 #4
hmm, hvis det er hoved kart for kreditor har de jo kreditornr. som uniq nøgle... hvad er dit problem helt nøjagtigt ??
Avatar billede mariaf Juniormester
07. december 2006 - 18:31 #5
Den unikke nøgle er dit mindste problem - det er i øvrigt krekart.Nummer, men der er en masse relationer, som kræver et vist kendskab til C5 for at kende.
Kommer f.eks. betalingsbetingelser eller momskode forkert ind, så går det galt første gang, der skal bogføres.
Avatar billede kmei Nybegynder
08. december 2006 - 08:59 #6
Relationerne er sat på krekart i std. databasen på definitionen. Så hvis de informationer som befinder sig i feltterne er valideret op mod de eksisterende data får du ingen problemer... man kan selvfølgelig også bare indlæse og valideres efter.. det eneste som afviser oprettelsen af en post, kan være et uniq index.