Avatar billede jcn Nybegynder
14. juni 2004 - 14:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problemer med "session_start"

Hej

Jeg har problemer med at bruge session's

kode:
session_start(); // start session

$_SESSION['name'] = 'Per';

fejl:
Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at c:\apache\htdocs\smdfeeder\index.php:13) in c:\apache\htdocs\smdfeeder\index.php on line 67

Warning: session_start() [function.session-start]: Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at c:\apache\htdocs\smdfeeder\index.php:13) in c:\apache\htdocs\smdfeeder\index.php on line 67

Hvad er der galt?
Avatar billede jaw Nybegynder
14. juni 2004 - 14:38 #1
Kører du noget HTML-kode inden du bruger session_start(); ?
Avatar billede jcn Nybegynder
14. juni 2004 - 14:46 #2
ja

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

    <head>

        <meta http-equiv="content-type" content="text/html;charset=iso-8859-1">
        <meta name="generator" content="Adobe GoLive 6">
        <title>SMD feeder fejlmelding!</title>
    </head>

    <body bgcolor="#ffffff">
    <?
Avatar billede whistler Nybegynder
14. juni 2004 - 14:47 #3
Enten har du udlæst noget _med vilje_ til browseren inden du kalder session_start(); eller også har du en (fx) include-fil der indeholder et blankt linieskift i toppen/bunden som er blevet udlæst til skærmen uden du har tænkt over det.

Så hvis 1) du har udlæst noget til skærmen/browseren inden du kalder session_start() så lad være med det eller 2) check alle de filer du inkluderer inden du kalder session_start() for tomme linier uden for <?php ?> delen af filerne.

//Geert
Avatar billede jaw Nybegynder
14. juni 2004 - 14:48 #4
Så lav:
<? session_start(); ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>

    <head>
osv.osv.osv.

og fjern din session_start det andet sted i dit dokument
Avatar billede fangel Nybegynder
14. juni 2004 - 18:14 #5
*teknisk forklaring*
session_start sender en header (i dette tilfælde en cookie, som faktisk er en header)... http-protokollen (den måde browser og server snakker sammen på) er opbygget så alt skal modtages i denne order

----
evt header1\r\n
evt header3\r\n
[etc]
\r\n
html-indhold\r\n
---
\r\n = carriage return, new line = linieskift på 'maskinsk'

Det du lavede fejl var at du sendte noget html før headers - og da dette er imod http-protokollen annulere php header-kaldet og laver en Warning... det er derfor nødvendigt at omstrukturer scriptet så alle header-kald kommer før noget som helst output...

Der findes også en anden løsning, men den bør altid undgås (kun ved samenkobling til eget error-reporting system / cache / andet der kunne drage nytte af det)...
Det kaldes output-buffering (OB)... Det php gør hvis OB er sat til er at gemme alt output i en variabel som så udskrives ved enden af scriptet - dette sikre at der intet output kommer før header-kald...
MEN, dette kræver selvfølgeligt en del ekstra af serveren - så det bør, og kan næsten altid, undgås...

Morten