Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2001 - 10:53 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Print the HTML tags...

Findes der et tag, der får browseren til ikke at fortolke HTML tags, således at man kan skrive eks <br> og så få vist <br> på skærmen. nb!<plaintext> er afprøvet.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. februar 2001 - 11:01 #1
<KBD>&lt;BR&gt;

/per
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. februar 2001 - 11:02 #2
du kan skrive dine mindre end tegn som tegnfølgen  &lt;

<br>  skrives altså som  &lt;br>

mvh JakobA
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. februar 2001 - 11:04 #3
Ups

<KBD>&lt;BR&gt;</KBD>

/per
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. februar 2001 - 11:04 #4
der er mange af den slags koder for tegn. Her er liste:

http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/htisolat.html
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2001 - 11:05 #5
ja, men disse er ikke gode nok, da disse fortolkes af browseren.

det der er brug for er, at kunne skrive <b> ud til skærmen, dvs. et tag som dette <ingen html fortolkning> <b> test </b> </ingen html fortolkning> .. GET IT !!! ;)
Avatar billede mushie Nybegynder
19. februar 2001 - 11:20 #6
Hvis du bruger &lt; for <
og &gt; for > udskrives de som <> på siden.
Browseren fortolker dem IKKE som HTML-kode.

Hvis du har en større klump HTML du vil vise på siden kan du putte <PRE></PRE> rundt om. Så udskrives det som du har skrevet det.
Avatar billede bitmand Nybegynder
19. februar 2001 - 12:05 #7
<pre> udskriver IKKE html koderne (den udfører dem som på normal vis - derimod skal du bruge: <xmp></xmp> (http://www.kodebums.dk/ark_html_reference.cgi?Xmp)
Alt imellem vil blive skrevet på skærmen OGSÅ HTML koder :)
Avatar billede mushie Nybegynder
19. februar 2001 - 12:07 #8
<XMP> selvfølgelig
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. februar 2001 - 17:30 #9
<html>
<head><title>noget</title>
</head>
<body>

<pre>
<script>alert(\"Hej med dig\")</script>

&lt;script>alert(\"Hej med dig\")&lt;/script>

kan du se forskellen?
</pre>
<p>det kan sikkert også gøres med XML, det kender jeg ikke for godt.

&ltbr>mvh JakobA
</body>
</html>
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. februar 2001 - 17:32 #10
hups jeg glemte ; efter &lt i trediesidste linie.
Avatar billede bitmand Nybegynder
19. februar 2001 - 17:35 #11
Ja, jeg kan skam godt se forskellen, <pre> gør det at den skriver ud teksten ud med en font hvor alle tegn er lige store.
Og når du så escaper det første < tegn med &lt; spytter den resten ud som alm. tekst. Men det er da ulige nemmere at skrive:
<xmp>
<script>alert(\"Hej med dig\")</script>
</xmp>
end hele tiden at skulle skrive &lt;
</xmp>
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. februar 2001 - 19:17 #12
bitmand >> Der er rigtigt at det er nemmere. Men der er et par misteltene jeg lige vil have taget i ed før jeg råber hurra.

virker det i Netscape? Opera? IE før version 5.5?

mvh JakobA
Avatar billede bitmand Nybegynder
20. februar 2001 - 12:53 #13
<xmp> tagget er en HTML4 standard, der \'skulle\' virke i alle Netscape versioner samt alle IE versioner.

Har dog kun selv testet fra NN&IE3.0 og opefter :) Der virker det :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. februar 2001 - 17:54 #14
bitmand >> NS3+ & IE3+ Det er rigeligt til at overbevise mig. Vist på tide jeg nærlæser HTML4.  TAK :)
Avatar billede bitmand Nybegynder
21. februar 2001 - 11:58 #15
Skam så lidt!
Jeg vil gerne anbefale:
\"Dynamic HTML\" - Danny Goodman - O\'Reilly
ISBN: 1-56592-494-0