Avatar billede rohde Nybegynder
14. juni 2004 - 12:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Active directory - New user template

Når jeg opretter en bruger i AD ønsker jeg en speciel opsætning for en nyoprettet bruger. Hvor ændrer man default opsætning ? Jeg går ud fra at der er en slags template for nye brugere der kan ændres.
Avatar billede venturer Nybegynder
14. juni 2004 - 12:45 #1
Måden at gøre det på er at du lave en almindelig bruger med de indstillinger du ønsker. Lad være med at angive et password og sørg for at denne bruger er disabled. Kald evt brugeren noget som "BrugerSkabelon".

Når du vil lave en ny bruger med samme indstillinger skal du blot højreklikke på "BrugerSkabelon" og vælge "Copy".

Herefter skal du så kun udfylde de unikke informationer (navn, brugernavn, password o.s.v.)
Avatar billede venturer Nybegynder
14. juni 2004 - 12:46 #2
...på den måde kan du også lave flere forskellige skabeloner. F.eks. én skabelon med bestemte gruppemedlemsskaber og Remote Access indstillinger og en anden skabelon med andre Remote Access indstillinger.
Avatar billede rohde Nybegynder
14. juni 2004 - 12:50 #3
Problemet er at brugerne bliver oprettet fra en application fra en workstation. Denne application opretter brugeren ud fra standard opsætninger. Derfor er det nødvendigt at rette hvorledes AD opretter en standard bruger.
Avatar billede venturer Nybegynder
14. juni 2004 - 12:51 #4
Hvilken kommando bruger din applikation til dette?
Avatar billede rohde Nybegynder
14. juni 2004 - 12:56 #5
Det er et standard produkt som jeg ikke lige kan se hvorledes kalder AD. Så skal jeg mere i dybden og se hvorledes kaldet er opbygget. Problemet er at gruppen Authenticated Users skal have "Read" slået til som default. Har oplevet at denne normalt er slået til. Men i dette tilfælde er den slået fra som default ved oprettelse af en ny bruger.
Avatar billede venturer Nybegynder
14. juni 2004 - 12:59 #6
Så du er ude i at du vil have ændret default rettighederne for et user object?
Avatar billede rohde Nybegynder
14. juni 2004 - 13:01 #7
Ja. Er dette muligt?
Avatar billede venturer Nybegynder
14. juni 2004 - 13:03 #8
Ikke hvad jeg har hørt om, men sidder i øjeblikket og kigger på sagen.
Avatar billede venturer Nybegynder
14. juni 2004 - 13:10 #9
Hvad jeg har fundet ud af:

Rettighederne bliver deifneret i skemaet (Schema), hvor der bl.a. findes en class for et brugerobjekt.

Kig på den her artikel:
http://www.winnetmag.com/Windows/Article/ArticleID/39200/39200.html

Hvis du skal have forklaret hvad de skriver i artiklen skrive du bare her igen.
Avatar billede rohde Nybegynder
14. juni 2004 - 13:21 #10
Tak for det jeg kigger det lige igennem og vender tilbage når jeg sidder fast. :-)
Avatar billede rohde Nybegynder
14. juni 2004 - 15:24 #11
Jeg er nu inde med editoren og ser under User properties  defaultsecurity descriptor    values. Men har lidt svært ved lige at overskue det hele. Jeg er ikke helt med på hvorfor det er nødvendigt at skrive det med kode. Der er et faneblad der hedder Security, men det har måske ikke noget med default opsætning at gøre.
Avatar billede venturer Nybegynder
14. juni 2004 - 15:49 #12
ADSI edit er i forhold til AD det som regedit er i forhold til registreringsdatabsen (lidt løst sammenlignet).

Men du er inde og "rå" redigere i AD. Dérfor skal du bruge lidt underlig kode. Security fanebladet i denne sammenhæng kan du ikke bruge til noget :/
Avatar billede venturer Nybegynder
14. juni 2004 - 15:51 #13
Anywho... Sørg for at skrive ALT hvad du laver ned. Så kan du ændre tingene tilbage efterhånden. Det kan også være en fordel at ikke lukke ADSI edit ned. Bare lav ændringen.. Vent nogle minutter... Opret en bruger og se hvad resultatet blev. Hvis du ikke er så sikker på hvad alle de forskellige forkortelser er, kan du prøve dem én af gangen. Se hvad resultatet bliver, og så fortsæt til det virker :)
Avatar billede rohde Nybegynder
14. juni 2004 - 15:52 #14
Okay så er det lige med at forstå den kode og få det sat rigtig op. Jeg kæmper videre. Det hjalp lige at få lidt overblik.
Avatar billede rohde Nybegynder
14. juni 2004 - 16:26 #15
Hvis jeg opretter en ny bruger der ikke har READ rettigheder og derefter smider ham ind i en OU som har Read rettigheder skulle den bruger så ikke blive underlagt de rettigheder og derved få rettigheden READ. Eller er jeg på dybt vand?
Avatar billede rohde Nybegynder
14. juni 2004 - 16:28 #16
Jeg mener en sercurity group global.
Avatar billede venturer Nybegynder
14. juni 2004 - 19:51 #17
Det kommer an på hvad du har defineret i skemaet. Der skulle være en bit du sætter som fortæller som den skal arve fra parent eller ej.

Det skal dog siges at du selv har rodet mere med det end jeg har. Jeg fik blot peget din i den rigtige (håber jeg) retning :)
Avatar billede rohde Nybegynder
14. juni 2004 - 19:54 #18
Præcis og jeg takker, da jeg aldrig var kommet i den retning ude lidt hjælp. Jeg sidder og roder lidt med det nu og prøver at få rettet strengen til så den passer.
Avatar billede rohde Nybegynder
15. juni 2004 - 10:44 #19
Jeg har fundet en løsning som slet ikke behøver ændrig af standard bruger. Jeg fandt ud af at under standard folderen USERS / advanced var Authenticated user sat til "this object only" og ikke "All object" og derfor blev funktionen ikke nedarvet til alle objecter i folderen. Ja så blev man det klogere. :-)