Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2004 - 12:35 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Mapper med mellerum - silent install

Hej
Jeg har fundet en del switches til forskellige programmer jeg bruger.

Jeg har kopiere mapper med programmer og bat-filer over på mit c: drev, hvor jeg ser om det virker.

Det kører fint, hvis der ikke er mellemrum i mapperne, men hvad hvis man godt vil prøve mellemrum på sine mapper? F.eks. hvis mappen hedder "DirectX 9".

Jeg har prøvet med:
@echo off
ECHO.
ECHO Installere DirectX 9.0b
ECHO Vent venligst...
START /wait "%Systemroot%\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe" /opk

Det vil bare ikke køre. Hvad gør jeg forkert? Er det noget med "%systemroot" at gøre??

Når jeg har fået det til at køre fra harddisken, vil jeg godt lægge det over på en cd-rom, skal jeg så bare ændre det til "%cdrom%" eller hvad gør man?

Links:
http://www.short-media.com/forum/archive/index.php/t-7061

http://www.unattended.msfn.org/
(se under applications)
Avatar billede whistler Nybegynder
14. juni 2004 - 12:56 #1
Det kræver jo bl.a. at du rent faktisk har filen dxsetup.exe liggende på den angivne sti, for at du kan køre programmet.

Men omvendt hvis jeg læser linket du selv har postet - står der i bunden at løsningen bl.a. kan være at udskifte 'START /WAIT "%Systemroot%' med C: i stedet. Uden at være helt klar over hvordan START fungerer ser det umiddelbart ud til at START kun kører DOS programmer - og altså ikke starter Windowskrævende programmer.

Men jeg kan selvfølgelig tage fejl...

//Geert
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2004 - 13:09 #2
Filen (dxsetup.exe) ligger i mappen. Når jeg før følgende er der ingen problemer:

START /wait %systemdrive%\winapps\DirectX\dxsetup.exe /opk

Jeg har brugt "%systemdrive%" i stedet for "%systemroot%" og fjernet mellemrummet i mappenavnet. Man skulle også kunne gøre det med mapper med mellemrum ("DirectX 9")! Er det ikke noget med, at man sætter "" omkring stien eller kommandoen?
Avatar billede segmose Nybegynder
14. juni 2004 - 13:09 #3
Hvad giver

echo %systemroot%

? hvis det er det rigtige prøv så

dir "%Systemroot%\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe"
eller
dir "%Systemroot%\winapps\Direct~1\dxsetup.exe"

For at finde CDRom drevet så prøv

http://www.robvanderwoude.com/index.html

se under Batch files - Browse/search the examples
Avatar billede whistler Nybegynder
14. juni 2004 - 13:15 #4
Altså på mig lyder det jo netop også korrekt at hvis du bruger %Systemdrive% i stedet for %Systemroot% - at du fx kunne udskifte med C:

Systemroot giver path til din windows-installation, hvor
Systemdrive blot angiver hvilket drev din windows installation ligger på.

Der er altså ret stor forskel på de to variable. Ved brugen af Systemroot ville jeg få en sti der ser således ud:

"C:\WINNT\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe"

Hvorimod at brugen af %Systemdrive% giver mig:

"C:\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe"

Og jo, det er korrekt at brugen af "" om stinavnet bør hjælpe dig forbi problemet med mellemrum i mappe- og filnavne.

//Geert
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2004 - 13:17 #5
echo %systemroot% giver C:\WINNT, så det er derfor det ikke virker!

echo %systemdrive% giver c:, så det skulle virke

Når jeg bruger denne kommando kommer jeg ned i mappen:
dir "%systemdrive%\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe"
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2004 - 13:30 #6
Når jeg omdøber mappen til "DirectX" kører det fint med:

START /wait %systemdrive%\winapps\DirectX\dxsetup.exe /opk

Når jeg omdøber mappen til "DirectX 9" opstår problemerne:

START /wait "%systemdrive%\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe" /opk
Ugyldig parameter - "/opk".
Avatar billede whistler Nybegynder
14. juni 2004 - 14:05 #7
Jeg går ud fra at /opk er en option der skal sendes med til dxsetup.exe?

Så du bør nok bruge:

START /wait "%Systemdrive%\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe /opk"

Altså sætte " sidst i linien i stedet...

//Geert
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2004 - 15:06 #8
/opk er en option som skal sendes til dxsetup.exe.

Det virker ikke man denne commandline:
START /wait "%Systemdrive%\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe /opk"
Avatar billede whistler Nybegynder
14. juni 2004 - 15:15 #9
Hvad får du da af fejl?
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2004 - 18:53 #10
Den åbner et nyt kommandoprompt-vindue og skriver dette i det andet:

C:\>START /wait "%Systemdrive%\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe /opk"
^C

Jeg forstår det ikke!
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. juni 2004 - 19:39 #11
Du kunne prøve med:
pushd "%Systemdrive%\winapps\DirectX 9"
start /wait dxsetup.exe /opk
popd
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2004 - 20:19 #12
Det virker fint med:

pushd "%Systemdrive%\winapps\DirectX 9"
start /wait dxsetup.exe /opk
popd

Hvorfor kan man ikke sætte "" omkring denne kommando:
START /wait %systemdrive%\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe /opk

så den virker på samme måde som:
START /wait %systemdrive%\winapps\DirectX\dxsetup.exe /opk
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. juni 2004 - 20:23 #13
Det ved jeg ikke, prøv med:
START "" /wait "%systemdrive%\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe" /opk
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2004 - 21:23 #14
Det virker med:
START "" /wait "%systemdrive%\winapps\DirectX 9\dxsetup.exe" /opk

Er der nogen forklaring på, hvorfor det virker?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. juni 2004 - 21:28 #15
Ifølge help start er den første "" title, denne skulle være optionel, men det virker tilsyneladene ikke uden.
Jeg har ikke nogen forklaring.
Avatar billede segmose Nybegynder
15. juni 2004 - 09:55 #16
Første argument i "" anses vel for title og /opk som programmet der skal startes.
Avatar billede nph12 Nybegynder
16. juni 2004 - 13:40 #17
Nu kører det :-) Mange tak for hjælpen.

bertelbrander>> hvis du vil have point, må du lige oprette et svar!
Avatar billede bertelbrander Praktikant
16. juni 2004 - 23:18 #18
Jeg vil stadig ikke have point.
Avatar billede zintazu Nybegynder
13. juli 2004 - 16:02 #19
Lige en lille kommentar...

Under "dos" i wxp, kan man vis man har mapper med f.eks mellem bare skrive f.eks "%systemroot%\winapps\directx 9\dxsetup.exe"

vis man bruger " ", så tager den hele linien som den står.