Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2004 - 12:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Gdisk-diskette

Hej
Jeg vil godt lave mig en gdisk-diskette. Jeg har lagt gdisk over på en med pc-dos.

Gdisk-disketten skal gøre følgende:
1. vælge at slette alt på harddisk 1
2. oprette 3 partitioner med følgende størrelser som f.eks.; 4 gb, 2gb og resten.
3. man skal skrive "ok" før at kommandoen bliver udført

Switches til Gdisk:
http://service1.symantec.com/SUPPORT/ghost.nsf/c92aa8e61de62ad08825694a0011cf3b/98af0ead54e083fe8825689b0080745c?OpenDocument&src=bar_sch_nam
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2004 - 19:39 #1
@echo off
Echo.
Echo - Menu -
Echo 1. Sletter alt på harddisk 1
Echo 2. Opretter partitioner
Echo 3. Afslut

:delete
Rem Indsæt kommando til at alt på harddisk 1

:create
Rem Indsæt kommando til at oprette partitioner
Avatar billede nph12 Nybegynder
16. juni 2004 - 13:41 #2
Hvordan kommer jeg videre?
Avatar billede nph12 Nybegynder
17. juni 2004 - 20:42 #3
Hvordan laver jeg en menu, hvor man kan vælge gdisk at udføre forskellige handlinger?
Avatar billede nph12 Nybegynder
22. juni 2004 - 11:10 #4
Hvordan finder jeg ud af om MS-DOS har choice?
Avatar billede segmose Nybegynder
22. juni 2004 - 12:44 #5
hvad sige help choice ellers prøv at sys'e disketten, laver en bat-fil med choice i og booter på disketten, køre bat-filen se om du får fejl eller et valg.
Avatar billede bertelbrander Novice
22. juni 2004 - 20:33 #6
Jeg har lavet en lille choice klon, i tilfælde af at der ikke var nogen på PC-DOS:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/choice.zip

Den sætter error level til 1 hvis brugeren vælger det første tegn, til 2 ved andet tegn osv. Den skelner mellem A og a. Husk at du skal starte med at teste for errorlevel fra det største tal.

Med den kan du lave menu'en som:
@echo off
echo Menu:
echo A Fisrt
echo B Second
echo C Third
choice ">" ABC
if errorlevel 3 goto Sub3
if errorlevel 2 goto Sub2
if errorlevel 1 goto Sub1

echo Error running Choice.exe
goto Done

:Sub1
Echo Sub1
Goto Done

:Sub2
Echo Sub2
Goto Done

:Sub3
Echo Sub3
Goto Done

:Done
Avatar billede nph12 Nybegynder
24. juni 2004 - 13:56 #7
Hvordan finder jeg ud af, om vi kan bruge kommandoen choice?

Først skal der være en menu med disse valgmuligheder:
Echo 1. Sletter alt på harddisk 1
Echo 2. Opretter partitioner
Echo 3. Afslut

Når man så har valgt enten 1 eller 2 skal jeg taste "OK" inden kommandoen bliver udført (skal ikke kunne komme til at slette harddsiken ved en fejltagelse).

Derefter skal menu med de tre valgmuligheder komme igen.
Avatar billede bertelbrander Novice
24. juni 2004 - 20:47 #8
Du finder ud af om du kan bruge choice ved at ... teste om du kan bruge choice...

Den første del burde kunne laves med choice som den er (det er stort set det eksemplet gør), den anden del kræver vist et nyt tool da jeg ikke tror at man kan prompte i PC-DOS eller MS-DOS.

Jeg kan godt lave det tool, men det ville være bedst at teste om choice kan køre først.
Avatar billede nph12 Nybegynder
24. juni 2004 - 22:49 #9
Det driller lidt med at bruge choice....kan ikke rigtigt få det til at køre.

Du skal ikke bruge for meget tid på dette. Ellers dropper jeg idéen og finder på noget andet!
Avatar billede nph12 Nybegynder
27. juni 2004 - 13:40 #10
lukker
Avatar billede zintazu Nybegynder
13. juli 2004 - 16:17 #11
Lige et lille input her...

Batch fil output:

-=Menu.bat=-
@echo off
cls
echo.
echo Skriv OK og tryk på enter for at slette harddisk 1, og opret 3 partioner i FAT32
echo.

-=ok.bat=-
echo. Du har valgt ok..
echo.
echo Sletter harddisk 1
gdisk 1 /del /all
echo.
echo Opretter partion nr.1 på 4 GB
gdisk 1 /cre /pri /for /q /sz:4096 /y
echo.
echo Opretter partion nr. 2 på 2GB
gdisk 1 /cre /ext /y
gdisk 1 /cre /log /for /q /sz:2048 /y
echo.
echo Opretter partion nr. 3 på Resten af harddisken
gdisk 1 /cre /log /for /q /y

Det var sørme det...

Så skal du bare sætte disketten til at reboote bagefter og så har du 3 partioner (fat32) på 4 GB / 2GB og resten af harddisken 1.