Avatar billede birkis Nybegynder
13. juni 2004 - 20:55 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Starte browser og mailprogram fra Java applikation

Jeg har lavet et Java program. Hvordan kan jeg fra en knap i dette program, starte default browser, og navigere til en bestemt internet-side?

Hvordan kan jeg starte default mailprogram (og indsætte en bestemt modtager)?

15 points for hvert spørgsmål.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2004 - 21:04 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2004 - 21:10 #2
Jeg vil tro at du skal åbne URL:
  mailto:enperson@etdomain.dk
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. juni 2004 - 00:21 #3
Sun er for nyligt kommet med JDIC som måske var en ide at kigge på
http://javadesktop.org/articles/jdic/index.html

du kan saktens starte default browser/mail uden men det kan være forskelligt fra OS til OS så du skal kode derefter, med JDIC skulle de have klaret det for dig.
Avatar billede labanos Nybegynder
14. juni 2004 - 13:03 #4
try {
  Runtime.getRuntime().exec("C:/Programmer/Internet Explorer/IEXPLORE.EXE http://www.google.dk");
    } catch (IOException ex) {
      ex.printStackTrace();
    }

Selvfølgelig evt. med en anden sti til iexplorer.exe.. og det er naturligvis overhovedet ikke platformsuafhængigt eller specielt kønt.. som om du kan bruge det til noget afhænger lidt af i hvilken sammenhæng du arbejder med det ;)
Avatar billede labanos Nybegynder
14. juni 2004 - 13:04 #5
hmm sorry det er stort set det samme som spm308836 arne linkede til..
Avatar billede birkis Nybegynder
14. juni 2004 - 18:03 #6
arne_v >> Løsningen med
Runtime.getRuntime().exec("start http://www.microsoft.com");
(blackadder - 23/01-2003 17:28:46) kan jeg ikke få til at fungere. Jeg får
java.io.IOException: CreateProcess: start http://www.microsoft.com error=2

Derimod fungerer løsningen med "rundll32 url.dll" (viht - 23/01-2003 16:18:58) udmærket. Men den er jo så ikke platformuafhængig.

Din tro d. 13/06-2004 21:10:56 fungerer også sammen med "rundll32-forslaget". :-)

simonvalter >> Jeg bliver nødt for at kigge mere på dit link.

labanos >> Jeg ønsker ikke at tvinge en der bruger f.eks. Opera eller Firefox til at bruge Internet Explorer. Og som du selv siger; dit svar er allerede dækket ind af Arne.
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. juni 2004 - 20:57 #7
birkis >
https://jdic.dev.java.net/nonav/documentation/javadoc/jdic/org/jdesktop/jdic/desktop/Desktop.html

du skal bare have fat i
org.jdesktop.jdic.desktop.Desktop.browse(new URL("http://www.eksperten.dk"));

og

org.jdesktop.jdic.desktop.Message message = new org.jdesktop.jdic.desktop.Message();
List toList = new ArrayList();
toList.add("ask@me.com");
message.setToAddrs(toList);

org.jdesktop.jdic.desktop.Desktop.mail(message);
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2004 - 21:17 #8
Meget nydeligt.

Men:
  1)  kræver et lib som er os specifikt
  2)  lib findes så vidt jeg kan se kun til windows/linux/solaris
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. juni 2004 - 21:31 #9
ja sådan er det, men det gør tingene lidt nemmere end de har været før.
faq siger ikke om der vil komme support for mac men de afviser det ikke.
og så er der andre nice ting på vej som jeg har hørt efterspurgt en del gange før.. f.eks windows/linux tray
https://jdic.dev.java.net/documentation/incubator/tray/index.html
Avatar billede simonvalter Praktikant
14. juni 2004 - 21:33 #10
det selvfølgelig alt sammen noget der er lavet før, men det er da ok at sun samler det i en pakke og man ikke skal ud og samle/købe det selv eller rode med jni.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2004 - 22:13 #11
rigtigt nok
Avatar billede birkis Nybegynder
14. juni 2004 - 23:35 #12
simonvalter >> Jeg har endnu ikke haft tid til at kigge på dit link, men dit eksempel ser meget nemt ud.

arne_v >> Læg et svar hvis du vil have nogle points. :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2004 - 07:22 #13
ok
Avatar billede birkis Nybegynder
15. juni 2004 - 12:27 #14
simonvalter >> Jeg har problemer med at finde hvor jeg kan downloade pakken... Vil du give et link?
Avatar billede birkis Nybegynder
15. juni 2004 - 12:57 #16
Hold da kæft... Hvad sker der her?

Hvis jeg klikker ind på "https://jdic.dev.java.net/index.html" og derefter klikker "download" i sætningen "You can download the latest release of the JDIC project, which includes the API documentation" får jeg "There are no files in this folder"...
(http://www.eivindbirkeland.net/discussion/jdic.html)

Jeg har også testet med IE6, så det ikke fordi jeg bruger Opera...

Oh, well... Arne, dit link fungerer i hvert fald udmærket. :-)
Avatar billede simonvalter Praktikant
15. juni 2004 - 20:40 #17
eivindbirkeland.net er nok et mirror der ikke er blevet updated