Avatar billede funkyloonie Nybegynder
13. juni 2004 - 14:39 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Medion PC vil have opdateret BIOS

Hej

Jeg har en pc som er gået lidt ud af drift. Det er en Medion. Når jeg booter op med en Windows cd og vil installere styresystemet på harddisken får jeg at vide at bios'en skal opdateres og kan ikke komme videre. Prøver jeg igen får jeg også fejlen om at der er en fejl i ntfs.sys, men det er aldrig i første forsøg.

Jeg håber nogle vil hjælpe mig med at løse mit problem. Både med at finde ny bios samt evt komme med forslag til løsning af mine problemer med pc'en. Jeg kan ikek helt finde ud af hvad motherboardet hedder.
Avatar billede funkyloonie Nybegynder
13. juni 2004 - 14:46 #1
Motherboardet hedder vist MS 6382
Avatar billede funkyloonie Nybegynder
13. juni 2004 - 15:01 #2
Jeg har fundet nyeste bios-version her: http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=291&kind=1

Den bios-version som findes på pc'en hedder 1.59 og er fra 19/7/2002. Dvs. den er nyere end den man finder på msi eget site. Vil I anbefale at overskrive bios med ver. 1.1 ?
Avatar billede tubber Juniormester
13. juni 2004 - 15:07 #3
Her er bios:
http://us-download.msi.com.tw/support/bos_exe/6382v11.exe

Her er en guide:
http://www.msi.com.tw/html/support/bios/note/award.htm

Når bios er opdateret kan du boote på din windows og så sige ny install, og når den så finder din gamle win så siger du reparer og så skulle du kører igen :)
Avatar billede tubber Juniormester
13. juni 2004 - 15:10 #4
Kan du gemme din gamle bios med flash utillet ?
så kan du prøve at gemme den og flashe med den igen...
Avatar billede funkyloonie Nybegynder
13. juni 2004 - 15:22 #5
ok. det vil jeg prøve. jeg vender lige tilbage om lidt :-)
Avatar billede tubber Juniormester
13. juni 2004 - 15:28 #6
Mener i hvert fald du kan vælge at lave backup af den gamle bios inden du putter den nye ind, kan du det kan du også flashe med den downloadede og virker det ikke så flash igen med din backup.....
Avatar billede funkyloonie Nybegynder
13. juni 2004 - 15:44 #7
det virker. det gik lidt stærkt da den flashede automatisk så jeg ved ikke om den backupede da jeg lige fik vendt ryggen til et par sekeunder. Det ser ud tilat virke helt perfekt. windowsinstallationen er nu i fuld gang :-)

giv lige et svar ;-)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. juni 2004 - 16:12 #8
Hvis det er en medion PC bør du hente driveren på Medions hjemmeside!

Gå ind her: http://www1.medion.com/dk/
Vælg: Service center
Vælg: Driver og opdateringer
Indtast: De rigtige data.

Men lige umiddelbart tror jeg ikke at det er din BIOS der har problemer. Jeg tror det er din windows. En BIOS kommer aldrig selv og beder om en opdatering.
Avatar billede tubber Juniormester
13. juni 2004 - 16:22 #9
Det er jo fjong at det funker :)

Hvis du valgte ny install og så repair kan du resikere du skal installere enkelte drivere igen, men al din software skulle være intakt :)

/Tubber
Avatar billede tubber Juniormester
13. juni 2004 - 16:24 #10
james t dk: Hvis den kom under post med den bios fejl så er det ikke windows, mener jeg ikke....
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. juni 2004 - 19:13 #11
Hej tubber, jeg læste det ikke som værende en POST fejl, da en fejl i ntfs.sys ikke er en post fejl, men en windows fejl.
Avatar billede tubber Juniormester
13. juni 2004 - 19:23 #12
James t dk: Jeg læste det første som en post fejl og det andet som en winfejl. Og man svare jo self ud fra hvordan man læser :)

Men det vigtigste er dog at den virker :)

/Tubber
Avatar billede jladata Nybegynder
13. juni 2004 - 20:09 #13
Ellers er det normalt muligt at ringe til hotlinen, som er et firma i skovlunde
Avatar billede funkyloonie Nybegynder
14. juni 2004 - 09:12 #14
midt under windows-installationen igår fik jeg en fejl som stoppede installationen. Det var ntfs.sys. Prøver jeg at installere windows igen får jeg en fejl under opstarten... Jeg har mistænkt harddisken for at lave problemet så jeg vil prøve at sætte en anden I når jeg lige får tiden. Jeg kan ikke se hvad der ellers skal være galt.
Avatar billede tubber Juniormester
14. juni 2004 - 11:17 #15
det er et godt bud....

Fejlen er det en fil den ikke vil læse ind fra CD'en ?
Hvilken disk har du ?

/Tubber
Avatar billede funkyloonie Nybegynder
14. juni 2004 - 13:36 #16
den har faktisk fortalt at der er fejl ved flere filer. cd'en virker fint og har også prøvet at installere andet styresystem...

Sagen er at den lukker pc'en helt ned og at der ikke engang er mulighed for repair. (installationen kommer dog ikke rigtigt igang.) Den flicker lige skærmbilledet engang og går over på en primitivt skærm med tekst om fejlen.

Det er en seagate 40 gb, mere kan jeg ikek lige sige da jeg er på job. Jeg prøver at kigge lidt mere på pc'en idag eller imorgen og så vender jeg lige tilbage.
Avatar billede funkyloonie Nybegynder
15. juni 2004 - 09:25 #17
så har jeg løst problemet. det var en af ram-blokkene som var gået sig en tur. rart at have løst det nu. :-)