Avatar billede simonsenpq Nybegynder
12. juni 2004 - 20:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Validering af felt til tal

Skal bruge en funktion som kontrollerer om et tekstfelt indeholder andet end tal. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede roenving Novice
12. juni 2004 - 20:54 #1
Hvornår skal du det ?-)

if(!feltobjekt.match(/^\d+$/)){
  alert('Feltet må kun indeholde tal !-)');
  feltobjekt.focus();
  return false;
}else return true;
Avatar billede blutonium Nybegynder
12. juni 2004 - 20:59 #2
Du kan også lave en.

<?php
$input = "<input type=text name=tal>";
$tallene = array("a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k,l,m,n,o,p,q,r,s,t,u,v,x,y,z,æ,ø,å");
if ($input == $tallene") {
echo "<script language=text/javascript>alert('Feltet må kun indholde tal');</script>";
}
?>
Avatar billede blutonium Nybegynder
12. juni 2004 - 20:59 #3
Retter mig selv..

Du kan også lave en.

<?php
$input = "<input type=text name=tal>";
$tallene = array("a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k,l,m,n,o,p,q,r,s,t,u,v,x,y,z,æ,ø,å");
if ($input == "$tallene") {
echo "<script language=text/javascript>alert('Feltet må kun indholde tal');</script>";
}
?>
Avatar billede blutonium Nybegynder
12. juni 2004 - 21:00 #4
Også lav en echo som siger:

<?php
echo"$input";
?>
Avatar billede roenving Novice
12. juni 2004 - 21:03 #5
>>blutonium

-- jeg synes godt nok det er mærkeligt, at du svarer med en php-ting, når spørgsmålet er stillet under javascript ...

-- hvis han skal bruge det serverside, skal han nødvendigvis have fat i asp, hvis han tænker i javascript ...

-- og så er det forøvrigt adskilligt dårligere perfaormance, i forhold til regexp-løsningen !-)
Avatar billede simonsenpq Nybegynder
12. juni 2004 - 21:03 #6
Er bare gået amok med en formular... Ville have sikret et postnummer i rigtigt format, selvom det sikkert er ret ligegyldigt...
Hvis du lægger et svar, har jeg nogle point.
Avatar billede roenving Novice
12. juni 2004 - 21:05 #7
Altså en validering onsubmit eller noget, og du vil have, at folk skriver præcis 4 cifre:

if(!feltobjekt.match(/^\d{4}$/)){

-- velbekomme '-)
Avatar billede grunken Nybegynder
12. juni 2004 - 21:06 #8
så husk også at sørge for at det kun bliver en 4cifret kanut :o)

og husk at checke serverside også :o)
Avatar billede grunken Nybegynder
12. juni 2004 - 21:08 #9
roenving, du er en lært person

800-999, er de ikke også valide - eller er det kun til postdanmark internt? :o)
Avatar billede roenving Novice
12. juni 2004 - 21:11 #10
De hedder 0800 osv. så ...

-- og jeg kan ikke huske det præcist, men det er i hvert fald special-postnumre, som menigmand sjældent vil have brug for, og i hvert fald ikke til normalt adressebrug !-)
Avatar billede simonsenpq Nybegynder
12. juni 2004 - 21:11 #11
Tak for det. De 4 cifre har jeg bare begrænset i selve formularen.
Avatar billede roenving Novice
12. juni 2004 - 21:11 #12
-- tak for point ;~}
Avatar billede roenving Novice
12. juni 2004 - 21:12 #13
-- forøvrigt vil ovenstående kun melde ok, hvis der er præcis 4 cifre, så også hvis folk taster færre end 4 cifre vil den reagere !-)