Avatar billede amoelle Nybegynder
11. juni 2004 - 15:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

at oprette et cronjob ?

Jeg skal afvikle et sqlscript fra en Solaris maskine mod en oracle database.
Jeg har lavet et shellscript EPJstep1.sh, der ser således ud:

#
# Connect to TEST database and perform step 1
sqlplus akm/akm@<database> @/export/oracle/sql/EPJconvert_1.sql
# logfile is EPJconvert_1.lst
#

så logger jeg på solaris maskinen som root og stiller mig i kataloget /export/oracle/sql
herefter skriver jeg

# crontab 'EPJstep1.sh'
og får svaret

sqlplus akm/akm@<database> @/export/oracle/sql/EPJconvert_1.sql
crontab: error on previous line; unexpected character found in line.
crontab: errors detected in input, no crontab file generated.
#

Hvad mener I om det ?
SQL Filen eksisterer, og det er jo ikke det mest indviklede shellscript, der er set....

Derudover kan man fint starte sqlplus med kommandoen
sqlplus akm/akm@<database>

Så hvad er det for nogle uventede karakterer ?....
på forhånd tak
Avatar billede skau Nybegynder
14. juni 2004 - 14:33 #1
Der er en bestemt syntax der skal overholdes - det nemmeste er at editere din crontab fil (ikke dit script men den fil crontab bruger til at vide hvad der skal køres hvornår).

Syntaxen er :

AA BB CC DD EE <SCRIPTNAVN>

Hvor
AA = minuttal
BB = timetal
CC = månedsdag
DD = Måned
EE = ugedag (0 - 6 hvor 0 er søndag)

Man kan benytte wildcards, eks 01 12 * * * betyder 1 minut over 12 hver dag.

benyt flg kommandoer
crontab -l for at liste indholdet af crontab conf fil.
crontab -e for at editere indholdet af crontab med den editor du har sat i din EXPORT variabel

Håber det var uddybende nok - btw her er et eksempel hvor dit script køres hver fread klokken 10:01

01 10 * * 5 /export/oracle/sql/EPJstep1.sh
Avatar billede skau Nybegynder
14. juni 2004 - 14:34 #2
EXPORT skulle have været EDITOR varial - sæt den således:

EDITOR=vi
export EDITOR

eller export EDITOR=vi hvis du kører ksh eller bash
Avatar billede amoelle Nybegynder
14. juni 2004 - 14:47 #3
Tak for hjælpen

Det skal kun køre een gang, så jeg sætter det til
01 10 16 6 * /export/oracle/sql/EPJstep1.sh
1 minut over 10 på den 16/6.
Når jobbet så er færdigt ( det tager 4-5 dage) så kan jeg vel bare slette det i crontab igen ?
(Jeg går udfra at det først må slettes, når jobbet er helt færdigt)
Avatar billede skau Nybegynder
14. juni 2004 - 14:48 #4
Lige præsis - husk at slette jobbet da det ellers kører igen om et år ;o)