Avatar billede jakovski Nybegynder
10. juni 2004 - 10:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

XML header tag.

Hej.

Jeg skal skrive nogle dataset's ud i XML filer, og det er jo meget nemt.

det jeg har besvær med er at skrive header tagget så det indeholder info om encoding?

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
Avatar billede ladyhawke Novice
10. juni 2004 - 11:08 #1
hvis du skal skrive hele datasets kan du vel bare bruge "WriteXml" metoden ?
Avatar billede jakovski Nybegynder
10. juni 2004 - 13:24 #2
Ja det er ingen problem at skrive datasets til xml, problemet er at skrive headeren.:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
Avatar billede ladyhawke Novice
10. juni 2004 - 13:34 #3
kommer den ikke med automatisk? Skriver du schema med?
Avatar billede ladyhawke Novice
10. juni 2004 - 13:43 #4
det her er godt nok C#, men det er nok lignende for VB:
System.IO.FileStream myFileStream = new System.IO.FileStream(filename, System.IO.FileMode.Create);
// Create an XmlTextWriter with the fileStream.
System.Xml.XmlTextWriter myXmlWriter = new System.Xml.XmlTextWriter(myFileStream, System.Text.Encoding.Unicode);
// Write to the file with the WriteXml method.
thisDataSet.WriteXml(myXmlWriter);
myXmlWriter.Close();
Avatar billede jakovski Nybegynder
10. juni 2004 - 13:55 #5
Følgende er toppen af en xmlfil når jeg skriver schema med. jeg mangler kun encoding="UTF-8"?>

<?xml version="1.0" standalone="yes" ?>
- <NewDataSet>
- <xs:schema id="NewDataSet" xmlns="" xmlns:xs="http://www.w3.org/2001/XMLSchema" xmlns:msdata="urn:schemas-microsoft-com:xml-msdata">
- <xs:element name="NewDataSet" msdata:IsDataSet="true" msdata:Locale="da-DK">
- <xs:complexType>
- <xs:choice maxOccurs="unbounded">
- <xs:element name="Actor">
- <xs:complexType>
- <xs:sequence>
  <xs:element name="CUSTNO" type="xs:decimal" minOccurs="0" />
  <xs:element name="ACTNO" type="xs:decimal" minOccurs="0" />
  <xs:element name="NM" type="xs:string" minOccurs="0" />
  <xs:element name="AD1" type="xs:string" minOccurs="0" />
  <xs:element name="AD2" type="xs:string" minOccurs="0" />
  <xs:element name="AD3" type="xs:string" minOccurs="0" />
  <xs:element name="PNO" type="xs:string" minOccurs="0" />
  <xs:element name="MAILAD" type="xs:string" minOccurs="0" />
  <xs:element name="CUSTPRGR" type="xs:decimal" minOccurs="0" />
  <xs:element name="CUSTPRG2" type="xs:decimal" minOccurs="0" />
  </xs:sequence>
  </xs:complexType>
  </xs:element>
  </xs:choice>
  </xs:complexType>
  </xs:element>
  </xs:schema>
Avatar billede jakovski Nybegynder
10. juni 2004 - 13:59 #6
uden schema.:

<?xml version="1.0" standalone="yes" ?>
- <NewDataSet>
- <Actor>
  <CUSTNO>101140</CUSTNO>
Avatar billede jakovski Nybegynder
10. juni 2004 - 14:32 #7
Jeg kan godt lave en XML.Textwriter i VB ser således ud.. altså ingen header ?

- <NewDataSet>
- <Actor>
  <CUSTNO>101140</CUSTNO>

If thisDataSet Is Nothing Then
  Return
End If

'Create a file name to write to.
Dim filename As String = "c:\myXmlDoc.xml"

' Create the FileStream to write with.
Dim myFileStream As New System.IO.FileStream _
  (filename, System.IO.FileMode.Create)

' Create an XmlTextWriter with the fileStream.
Dim myXmlWriter As New System.Xml.XmlTextWriter(myFileStream, System.Text.Encoding.UTF8)

' Write to the file with the WriteXml method.
thisDataSet.WriteXml(myXmlWriter)
myXmlWriter.Close()
Avatar billede jakovski Nybegynder
10. juni 2004 - 15:21 #8
YES.. nu har jeg fundet ud af det..

If thisDataSet Is Nothing Then
    Return
End If
' Create a file name to write to.
Dim filename As String = "c:\myXmlDoc.xml"
' Create the FileStream to write with.
Dim myFileStream As New System.IO.FileStream _
(filename, System.IO.FileMode.Create)
' Create an XmlTextWriter with the fileStream.
Dim myXmlWriter As New System.Xml.XmlTextWriter(myFileStream, System.Text.Encoding.UTF8)
' Write to the file with the WriteXml method.

myXmlWriter.WriteStartDocument()  <---- Denne metode skriver headeren

thisDataSet.WriteXml(myXmlWriter)
myXmlWriter.Close()
Avatar billede jakovski Nybegynder
10. juni 2004 - 15:23 #9
Tak for hjælpen ladyhawke.. du bragte mig på sporet af løsningen.. point til dig

Mvh.

Jakovski
Avatar billede ladyhawke Novice
11. juni 2004 - 07:56 #10
fint du fik det til at virke, udsnittet jeg sendte med havde jo også dette med: new System.Xml.XmlTextWriter(myFileStream, System.Text.Encoding.Unicode);

Jeg regnede med at det var det der skulle til, men kunne ikke nå at teste det igen...
Avatar billede jakovski Nybegynder
11. juni 2004 - 08:28 #11
Ikke helt..

dette udsnit sørger kun for at der skrives med den valgte encoding.
new System.Xml.XmlTextWriter(myFileStream, System.Text.Encoding.Unicode);

myXmlWriter.WriteStartDocument()  <---- Denne metode skriver headeren