Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 15:57 Der er 62 kommentarer

NETBEUI men ingen TCP/IP?

Jeg har en win2k host med to netkort i. Et kort sørger for forbindelse til internettet og det andet er forbundet til en win98 klient. Jeg har forgæves prøvet at få de to maskiner til at kommunikere via af TCP/IP og IPX/SPX, men det lykkes ikke. Jeg kan derimod sagtens dele fil og print via NETBEUI - det fungerer uden problemer.

Jeg er bekendt med alle de udemærkede, elementære, beskrivelser af hvordan man sætter egenskaberne for TCP/IP op og har fulgt alle foreskrifter, men lige lidt hjælper det. Jeg kan ikke engang få kontakt via Ping.

Jeg ønsker at kunne få kontakt til internettet fra klient pc\'en via af win2k pc\'en, bare lige for at slå det fast.

Når NETBEUI afinstalleres er der ingen kontakt mellem de to pc\'er. Jeg har lavet et utal af geninstallationer af netkort, drivers, windows - uden det har hjulpet.
Hvis du kan knække denne her er du hjemmenetværksnørdernes ukronede konge!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:59 #1
Har du rpøvet af følge win2k\'s guide til delt internet?
Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 16:02 #2
Hvor finder jeg den henne?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 16:03 #3
tryk F1 og søg på delt internet eller share internet alt efter sprog
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 16:06 #4
Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 16:15 #5
Nu har jeg kigget det igennem, det ser ud til at være hvad jeg har gjort allerede. Jeg har aktiverert deling af internetforbindelse for det kort der forbinder mig til internettet. Ved du om kortet der forbinder klienten til min win2k pc skal have en fast IP, når man bruger \"deling af internetforbindelse\" i win2k? Og hvad med win98 klient-pc\'en er det bare derudaf med 192.168.0.2 og 255.255.255.0 eller får den også dynamisk tildelt adresser?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 16:19 #6
Hm.. har du alm. telefonmmodem ?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 16:19 #7
eller adsl eller lign. ?
Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 16:22 #8
Jeg er koblet på et LAN som har en ADSL forbindelse!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 16:25 #9
Når du er på Internet med din ene maskine, sætter du et ekstra netkort i din Internet maskine (med mindre det allerede er i). Her efter højreklikker du på My Network Places -> Properties. Højre klikker på dit \"lokale\" netkort -> Properties -> fanebladet Sharing og vælg at du skal dele din netforbindelse.

Sæt den anden maskine til at køre med DHCP og genstart den så. Den skulle nu få tildelt en IP adresse og skulle så kunne komme på Internet.

Ellers giv din Internet computer IP adressen 192.168.0.1 og undermaske 255.255.255.0
Og den anden computer giver du IP adressen 192.168.0.2 også med undermaske 255.255.255.0 OG gateway til at være 192.168.0.1
Avatar billede seider Nybegynder
18. februar 2001 - 16:29 #10
Det du vil er at smide fra 192.168.0.1 til et andet netkort med en dynamisk tildelt IP eller en fast IP.

maskine 1 har 2 netkort et udgående og et internt, der skal sættes en NAT op i mellem de 2 kort, da udbyderen sikert har beskytelse mod at flere maskine benytter samme internet adgang (sygt af dem)

Hent et program der heder Winroute (www.winroute.com). så kan du lave NAT mellem de 2 netkort og desuden får du lidt sikerhed.

/* seider */
Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 16:29 #11
Er det ikke det netkort der er forbundet til LAN og dermed internettet der skal deles?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 16:32 #12
morrison : Jo sorry!
Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 16:32 #13
Jo tak seider, men det forklarer vel ikke at de to lokale pc\'er ikke engang kan pinge hinanden? Og burde win2k ikke godt kunne klare opgaven uden at der anvendes en NAT? Hvad er det egentlig?
Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 16:38 #14
Lige for at opsummere og se om vi alle taler om det samme:

Pc med win2k
-Netkort1: fast IP forbindelse til Internet via LAN, deling af Internetforbindelse aktiveret.
-Netkort2: ?
Pc med win98
-Netkort3: DHCP (hent automatisk IP)

2+3 er forbundet via krydsetkabel og udveksler filer via NETBEUI.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 16:45 #15
Alle maskiner skal have samme subnet adresse f.eks. 255.255.255.0

Alle skal ligge i klasse C IP adresse f.eks. 192.168.0.xxx

Så skal du vist nok også oprette maskinerne med brugernavn og password på win2k maskinen har jeg kæst mig til.
Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 16:46 #16
Er gjort. Ved du hvordan netkort2 skal sættes op?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 16:48 #17
sæt den til at være 192.168.0.1  og sæt så win98 maskinen til at have 192.168.0.1 som gateway.
Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 16:54 #18
Ok, det har jeg prøvet, men det virker stadig ikke! Skal standard gateway+DNS osv. angives for netkort2, altså det der har fået adressen 192.168.0.1?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 17:27 #19
Efter lang tids søgen fandt jeg en ganske god manual :

http://www.annoyances.org/win98/features/ics.html
Avatar billede seider Nybegynder
18. februar 2001 - 17:44 #20
den skal også have en ip, lad os sige at netkort 1 er dit internet kort, det har så en eller anden ip som du har fået / får fra din udbyder.

netkort 2 har så ip 192.168.0.1/255.255.255.0 og netkortet i den anden maskine skal så ahve et nummer < 192.168.0.1 og => 192.168.0.254 og have samme subnet mask 255.255.255.0 ellers kan du ikke pinge hinanden (? plejer jeg nu ellers godt at kunne).

det burde nu bare virke ellers afinstallere du lige dine netkort og prøver at installere dem igen. da det kan være en defekt driver.

/* seider */
Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 18:05 #21
Tak for hjælpen til jer begge. Jeg tror snart jeg har prøvet samtlige mulig måder at konfigurer et netværk på, men jeg tror problemet er mere grundlæggende end TCP/IP konfiguration når kortene ikke engang kan pinge hinanden. Jeg har på fornemmelse at problemet skyldes at TCP/IP ikke er asocieret med mit netkort i klient pc\'en. Der står ikke :\"TCP/IP->Realtech PCI 10/100\". Der står blot TCP/IP i listen nedenunder. Det hjælper i øvrigt ikke at fjerne kortet i Device Manager og installere igen.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 18:06 #22
hm.. ja det virker mystisk :(
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
18. februar 2001 - 18:22 #23
hvilke netkort er det du bruger???
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 18:26 #24
ej vent lidt! hos mig står der sku også kun TCP/IP og det virker skam helt fint.
Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 18:37 #25
Velkommen til cyber freak. Alle tre netkort er Realtek RTL8139 PCI Fast Ethernet. Producenten er EDIMAX.
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
18. februar 2001 - 20:26 #26
har du prøvet med en alm. netværk
altså en netkort i hver maskine, til at starte med for at se om det virker
Avatar billede teknik Juniormester
18. februar 2001 - 20:45 #27
..Ikke meget formål i at få \"internet delingen\" sat op, før det interne netværk kan køre med TCP/IP.

Så dit fokus bør i første omgang være på det problem...

Du skal 100% sikkert kunne få en forbindelse mellem de to PC\'er med TCP/IP.
Prøv et. at fjerne ét Netkort ad gangen fra win2K maskinen, og så se om du kan få forbindelse.
Min \"krystalkugle\" siger altså, at det du slås med enten skyldes manglende funktion på \"krydset kabel\"...det er ikke altid at krydset kabel er lykken.
-  eller alternativt et defekt netkort.
på sidelinien:
...Jeg går ud fra at du ikke har nogen Ressource-konflikt (IRQ-deling) på Win2K maskinen, da det jo ville være en oplagt fejlårsag, men mig bekendt \"forbudt\" i Win2K
...På Win98 Maskinen bør du dog lige checke om netkortet deler IRQ med \"noget\"..
Den ide her har jeg mest fidus til:
-prøv et. at låne en HUB, og så lige se om ikke der så bliver \"ordentligt\" hul igennem.
Al respekt for at der er \"hul igennem\" med NetBEUI, men det er altså ikke det samme som \"ordentligt\" hul igennem.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede mr_y Nybegynder
18. februar 2001 - 21:11 #28
Der skal kun stå TCP/IP under netkortet hvis du kun har et netkort men hvis du har flere netkort i samme maskine står der TCP/IP->Realtech PCI  og eks TCP/IP->Realtech 8029 PCI

Det er derfor

Avatar billede morrison Nybegynder
18. februar 2001 - 23:22 #29
Til mr y: Tak for det. Så bekymrer jeg mig ikke mere om det.
Til teknik: Jeg har prøvet at deaktivere det andet netkort, det hjalp ikke jeg kan stadig ikke pinge hverken den ene eller den anden vej.Hvordan undersøger jeg om er en ressource konflikt i forb. med IRQ deling?
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
18. februar 2001 - 23:25 #30
denne computer/egenskaber kan du ændre IRQ deling, mener jeg
Avatar billede arthur.at Nybegynder
19. februar 2001 - 08:22 #31
Ordentlig hul igennem !
Så har jeg hørt den med. Hvis du har hul igennem med netbeui så drop alt med HUB ect.
Istedet skal du finde ud af om maskinerne kan pinge sig selv. Prøv først med adressen 127.0.0.1 og derefter med den adresse du har tildelt den enkelte maskine. Nu skulle det gerne fremgå hvilken maskine der er problemet.
Drop forøvrigt også IRQ konflikterne, for hvis netbeui virker så har du sandsynligvis ingen IRQ konflikt.
Avatar billede morrison Nybegynder
19. februar 2001 - 18:18 #32
Velkommen til arthur.at og tak for dit indlæg.
Begge maskiner kan pinge sig selv og adressen 127.0.0.1, men stadig ikke hinanden - Hvad fortæller det mig?
Avatar billede makse Nybegynder
19. februar 2001 - 18:44 #33
Kunne det tænkes (eller har det ikke nogen betydning her) at de to netkort, der skal \"snakke\" sammen, havde samme MAC addresse!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
19. februar 2001 - 18:54 #34
makse :

Det bør da ikke kunne lade sig gøre at de får samme mac-adresse? Det er da et unikt nummer eller tager jeg fejl her?
Avatar billede makse Nybegynder
19. februar 2001 - 18:55 #35
hmm, men så kunne de vel heller ikke køre Netbeui! (bare lad som om jeg ikke var her)
Avatar billede morrison Nybegynder
19. februar 2001 - 19:07 #36
MAC adresserne brændes ind i kortet af producenten og er unikt, så det burde ikke kunne forekomme at der er to kort med ens adresse i verden.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
19. februar 2001 - 19:09 #37
Mente jeg nok...
Avatar billede makse Nybegynder
19. februar 2001 - 19:18 #38
Alt sammen rigtigt nok, med mindre at producenten havde lavet en fejl, og satsede på at de kort ikke blev solgt til samme person!
Avatar billede teknik Juniormester
20. februar 2001 - 01:13 #39
>>morrison
Kontrol af om der er flere enheder, som deler IRQ gøres ved at dobbltklikke på
\"computer\" øverst i \"enhedshåndtering\" (den under \"system\")
..IRQ holder til PCI styring, den \"tæller ikke med\"...den må godt have samme IRQ nr. som et stykke hardware.
Mht. valg af IP adresser, så ser jeg gang på gang, at der anbefales cifferet 0 ...det er ikke noget godt valg...Det er noget med at det kalder \"hele nettet\" eller noget i den stil...
så der hvor cifferet 0 indgår, bør du i stedet indsætte et andet tal.
De tre første bør alle være over 128 i et lille netværk som dit.
Tildel altså netkortene nogle større numre, og undgå nuller fx. disse:
Hvis du har en bestemt \"fast\" IP , eller dynamisk tildelt IP for det netkort som kobles op mod Internettet, så skal du selvfølgelig bibeholde denne, men i første omgang er det som jeg nævnte før det lokale net, som står for tur.
....
Jeg \"hader\" selv udokumenterede postulater som det jeg laver her om problemer med ærdien \"0\", og har derfor tidligere leveret \"officiel\" dokumentation af samme i et andet spm., men har desværre ikke lige spm. nummeret eller dokumentationen ved hånden p.t.
Et godt \"gammelt\" trick ved et problem som dit er at tage en tredie maskine med i legen...
Med kun to ender, og én ende som ikke dur, så ved man aldrig hvilken det er galt med.
med en maskine mere (med fungerende netværk på), så er det ret let at indkredse problemet til én maskine, og dermed halverer man jo fejlkilderne....
Men det nødvendige arbejde...det er meget mere end halveret, når man kan fokusere på én maskine.
Min \"feeling\" siger dog odds 70-90% på at problemet er i maskinen med de to netkort

Det med den tredie maskine er igen en god grund til at få fat i låne/leje en HUB fordi det så straks afsløres hvem der kan se hvem...
Med et kabel i hubbens Uplink port, og over til det lokale? netværk (stik i væggen???), som vel indeholder en eller flere fungerende maskiner, så er det jo ret let at se, hvilken af de to defekte, som kan Pinge en af de maskiner der er ude på lokalnettet.
..kvier du dig fortsat ved at låne en Hub, eller flytte de to maskiner hen til en af de HUB\'s, som velsagtens findes i Bygningen, så må du jo i gang med den mere \"hårde\" metode(læs arbejdskrævende - og til tider dybt frustrerende metode)
Kommer her:
Jeg mente ikke \"deaktivere\" kortet, jeg mente fysisk afmontere....
Og så teste med kun ét kort monteret i hver maskine...
Deaktivere hjælper nogen gange, men er desværre ikke \"helt\" det samme\"..bare lidt nemmere ;-/
Hvis du vil fejlfinde effektivt, så må du desværre bruge den besværlige metode.
--
Når du har afmonteret det ene kort, så bør du slette alt! under \"netværk\" og lave installationen af det ene netværkskort helt forfra på begge maskiner.
Det lyder lidt drastisk, men...
En gammel netværksopsætning, som er blevet rettet lidt for mange gange er skyld i ca. 50% af de problemer der er med netværksopsætning.
Andre 30% skyldes defekt hardware, -netkort, -kabler, osv.
Kun de sidste 20 % skyldes \"andre\" problemer.
Nu er jeg ikke nogen ørn til selve \"delingen\" af Internet forbindelsen, men det volder altså sjældent probelmer i det her omfang...
Jeg har dog nogle enkelte detaljer, som du ikke har præciseret om du har fod på.
...Den ene af IP adresserne på det éne (ved ikke hvilket) af Win2K maskinens netkort skal sættes som \"default gateway\" på win98 maskinen.
Win2K maskinen skal tildele brugerretigheder til det brugernavn/login, som bruges på win98 maskinen. Lyder til at være OK, når sharing er \"tilladt\" via NetBEUI
...hvad med en lille 4/5port hub til omkring 500kr....så er \"deling\" jo unødvendig
------------------------------
>>makse Der kan fås programmer til at rette MAC adressen, så det kunne forekomme, men chancen for at det er det, som giver problemer her, den er vist mindre end chancen for at vinde i Lotto
------------------------------
>>arthur.at  - Jeg bidrager typisk kun med ting jeg selv har oplevet i praksis !
- at du ikke har oplevet de samme ting, det er jo meget normalt
..men ikke det samme som at du kan affærdige mine erfaringer som ubrugelige  vel!  :-//

Avatar billede morrison Nybegynder
20. februar 2001 - 17:51 #40
Tak for dit svar teknik. Jeg prøver frem på den hårde måde og melder tilbage!
Avatar billede arthur.at Nybegynder
21. februar 2001 - 07:58 #41
teknik - Jeg er enig med dig i de fleste af dine betragtninger, specielt m.h.t. en 3. maskine, men rigtigt hul igennem ?
Med hul igennem på NETBEUI så er der også fysisk hul igennem med TCP/IP at du så ikke oplevede det sådanne kan skyldes mange ting, men hvis du sætter dig ind i OSI modellen vil du på et eller andet tidspunkt give mig ret.
Avatar billede teknik Juniormester
22. februar 2001 - 23:09 #42
>>arthur.at
Når du nu går mig på klingen, så må jeg sige Nej! - jeg vil ikke give dig ret...af følgende grunde.

Jeg har faktisk gjort mig en hel del anstrengelser for at sætte mig ind i OSI modellen, og forstår den vel også bedre end de 99% af danskerne, hvilket vil sige at jeg har fattet omkring 5-10% af emnet....tungt stof ;-)) -
(læg vel mærke til, at der stadig er plads til 50.000 danskere til at vide \"mere\" om OSI modellen)

Jeg ved imidlertid en del om signal/støj forhold, og forbindelseskvalitet.
Og når i snakker svagstrøm, som her!
Så er det, - at der rent fysisk er en elektrisk forbindelse  - langt fra det samme som at forbindelsens kvalitet er \"i top\".

Mit \"postulat\" om \"ikke rigtigt hul igennem\" bygger på en antagelse om, at en del af systemet, enten kabel eller netkort har en mindre kvalitetsfejl, som bevirker at signalet har sværere ved at komme \"rent\" igennem.
Hvis du har arbejdet noget med kabling, så vil du vide at knas på nettet, som følge af delvis defekt kabling bestemt ikke er uset.
-så sent som i forrige uge oplevede jeg, at overførselshastigheden ændrede sig fra 0,3MByte/sek til 3Mbyte/sek, blot ved at endevende et lettere defekt netværkskabel.
En ny endevending, for at se om det ku\' passe, og så var vi på 0,3Mbyte/s igen.
....og det er kun ét eksempel af flere...
Så \"ordentligt hul igennem\" er altså ikke bare noget \"lallende tågesnak\" som jeg selv har lige har \"opfundet\" til lejligheden.
Det er blot en el-faglig måde at betegne en 100% fejlfri forbindelse.

Hvorfor dur NetBEUI så.
Her er vi mere ude på overdrevet, for det jeg \"postulerer\" her er 100% baseret på tro...
...og når jeg kun \"tror\", så plejer jeg ikke at skrive det for ikke at vildlede sagesløse læsere.
Men min \"tro\" har nu ofte vist sig at være den rette \"tro\" i tilfælde som dette:
-så anyway her har du min \"tro\"...
NetBEUI er på nogle punkter en mere \"gammeldags\" protokol, end TCP/IP og IPX/SPX.
Den bruges under mere \"simple\" former, som fx. til at Logge rene DOS maskiner på en NT-server...
Den er langsommere i sin Data-transfer, og har derfor ikke så høje krav til kabelkvalitet for at kunne køre.
Denne 100% selvopfundne \"teori\", som jeg ikke har efterprøvet....den rimer...efter min egen private opfattelse... så perfekt med det tilfælde, som vi oplever her, at jeg selv stoler på at den \"antagelse\" må være rigtig, selv om jeg ikke har efterprøvet dens rigtighed.

Så jeg efter nu at have overvejet det endnu en gang, er villig til at satse 150 points på at fejlen skyldes en af disse tre:
1. Defekt kabel (odds 50%)
2. Defekt(e) netkort (odds 40%)
3. Defekt PCI slot, eller en simpel IRQ konflikt (odds 10%)

Er årsagen ikke mellem disse tre, så er de 150pts. dine ;-))

Hvis mener at løsningen er en helt anden, så lad os se om det er en løsning du tør \"satse\" på

- for du må da have et bud, en mand som dig, der ligefrem forstår OSI modellen til bunds ;-))

mvh :-)
Teknik

...for dem det måtte interessere, så er OSI-modellen en teoretisk model, som bruges i EDB undervisning til at anskueliggøre hvorledes netværkstransmission foregår og hvordan der arbejdes med forskellige \"lag\" i kommunikationen, både fysisk og softwaremæssigt\" - der tales om 7 lag.

Avatar billede mr_y Nybegynder
23. februar 2001 - 18:03 #43
findes OSI modellen på nettet isåfald HVOR!!!!!!!

Jeg mener at morrison skal tjeke hans IRQ opsætning

I de fleste tilfælde hvor 2 netkort sættes i samme maskine sker der det at de ligger sig på samme irq og det MÅ DE IKKE for så virker det ikke

MEN HVAD VED JEG OM NETKORT JEG HAR KUN HAFT CA 1500 REALTEK NETKORT I HÅNDEN OG DEREFTER HAR JEG MONTERET DEM I ca 1000 Forskellige MASKINER  \" SÅ HVAD VED JEG......

IRQ  DET HAR FANDEN SKABT

PRØV DET

HILSEN LIBRESSe
MR_Y
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
23. februar 2001 - 18:04 #44
mr y:

Hvis det virker over netBeui så er det 100% sikkert ikke noget med IRQ at gøre! BASTA!
Avatar billede mr_y Nybegynder
23. februar 2001 - 18:09 #45
HALLO...........

der er ikke noget der er 100 % når vi snakker IRQ

DAMN \"!!!!!!!!!!!!!!\"

Det er en gammel protokol

Det jeg ved om IRQ problemer kan jeg skrive tykke bøger om.......

Det er selvlært
og det er ikke kun problemer \" in HOUSE\" men på mange mange mange  pcer som jeg har lavet de sidste 2,5 år

Jeg laver ikke meget andet en at finde irq problemer    OK!!!!!!!!!!!!

DAMN\"\"!!!!!!!!!\"\"\"\"\"2

:(

Der kan ske mange forskellige ting så som at hastigheden på netværket falder.....

OK JEG GIDER IKKE FORKLARE MIG PÅ SÅ DÅRLIG EN PORSTULAT::::::::::::(((((((((((

MR_)
Avatar billede mr_y Nybegynder
23. februar 2001 - 18:13 #46
Muske er jeg ikke den eneste der ved noget om IRQ problemer men jeg syntes at ®azzer®  skal forklare mig hvad han mener...

HILSEN DEN UVIDNE

SORRY MEN DET MÅ JEG DA VÆRE
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
23. februar 2001 - 18:20 #47
mr y:

Det kan godt være det bare er mig, men hvis det virker over Netbeui som kører på mac-adressen, så kan det da ikke være en IRQ konflikt? Desuden er det også blevet forslået morrison op til flere gange.

Men det var ikke noget angreb på dig! Beklager hvis det lød sådan :(
Avatar billede mr_y Nybegynder
23. februar 2001 - 19:42 #48
®azzer®  :

DET ER OK  :)

\"måske er det bare mig\" :)  Men hvor skriver morrison at han har prøvet \"det med irq problemet\"

1 lille ting når du har 2 ens netkort på samme maskine kan det så ikke være tilfælde at du har sat den forkerte TCP/IP opsætning til det forkerte kort \" i sådanne tilfælde\"

1 Start med at bytte stikne mellem de 2 netkort på din gateway....    :)

det kan meget sansynligt være derfor  :)

ellers tror og holder jeg fast i at det er en irq fejl

ANG. MAC id på netkort er der ikke to IDer der er ens  \" jeg er mere end 99,9999999 % sikker på dette da det firma jeg arbejder for har brugt ca 25000 af den samme type netkort og hvis der var nogle af de netkort der havede samme MACid ville jeg vide det for det ville give os problemer med vores opsætninger.......

NETKORT OG NETKORT ALLE SAMMEN ER REALTEK \" 10Mbit\" damn det er et skod kort \" men det er billigt    :)

Håber at jeg kan hjælpe

Hilsen MR_Y

Avatar billede mr_y Nybegynder
23. februar 2001 - 19:44 #49
du må hellere få et svar fra mig ellers kan jeg ikke få dine dejlige 300 point...  :)

Avatar billede ®azzer® Nybegynder
23. februar 2001 - 19:57 #50
mr y:

Mac adressen er unik men der findes software som kan ændrer den, men dette er yderst yderst sjældent og iøvrigt noget som man selv skal gøre, så det har han nok ikke gjort.

Forklar mig venligst hvorfor at IRQ kan være et problem når netkortet virker?
Avatar billede mr_y Nybegynder
23. februar 2001 - 20:10 #51
®azzer®  :

Jeg har tit været udsat for at når jeg kommer ud på et problem med en maskine er det fordi at det er et irq problem:

1. begge netkort bruger samme irq så det ene netkort ikke virker. forde at computeren ikke kan snakke med to enheder der har samme irq.

2. netkortet har samme rq som printer porten så kan kunden ikke printe

3. Det samme sker hvis komputeren deler den samme irq til netkortet som lydkortet. \" så virker lyden ikke....

Det er ikke al tid at det giver følgende problemer

men den nemmeste løsning er at man bare flytter det en netkort en plads på bundkortet.... :)

eller skal man have et isa kort og jumpe det
den foretrækker jeg hvis der ellers er flere ledige irqer tilage på pcen

i de tilfælde hvor der ikke er nogle pladser tilbage kan man deaktiver USB i biosen hvis denne enhed ikke bliver brugt......

Jeg mener at en pc ikke 100% kan styre altformange enheder...

jeg har hos enkelte kunder kæmpet i 4 -5 timer for at få plads til et netværks kort mere uden at der kom niogle konflikter.

Jeg arbejder tildaglig som montør for en udbyder.

Jeg koncentrer mig kun om de pcer som de andre montører ikke kan lave \" PGA. TID/VIDEN \"

Derfor siger jeg ikke at jeg ved alt om irq problemer men jeg har kæmpet mere end mange gange med det problem......

Men først skulle han ikke lige prøve det punkt jeg har beskrevet længere oppe det med kablingen  :)

MR_:)
Avatar billede teknik Juniormester
23. februar 2001 - 21:44 #52
..klartr enig med mr_y  det kan sagtens være en IRQ konflikt..
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
24. februar 2001 - 04:21 #53
Jeg tror ikke helt at du læser hvad jeg skriver.

Sorry, men jeg forstår stadig ikke hvordan at det kan være et IRQ-problem når det virker over NetBeui! Er jeg helt forkert på den når jeg mener at et IRQ-problem vil få netkortet til ikke at fungere ? OG hvordan kan det være at det virker over Netbeui hvis det så er et IRQ-problem ? Det er det som jeg ganske enkelt ikke kan forstå.
Avatar billede morrison Nybegynder
24. februar 2001 - 16:00 #54
Ok, jeg ved ikke hvem der har ret i IRQ-debatten, men jeg prøver det meget gerne af alligevel - det kan jo ikke skade.
Jeg har opdaget at der mindst er 3 enheder der bruger samme IRQ (11), heriblandt begge netkort i den pc med to netkort (host). IRQ 11 bliver også brugt af en SCSI-controller og en \"ukendt enhed\" som jeg ikke kan gætte hvad er.

Hvordan ændre jeg IRQ for enhederne??? Og hvordan finder jeg ud af hvad jeg kan ændre det til uden at der er konflikt med andet HW?

Jeg har testet alle tre netkort seperat. Hver for sig kan de uden problemer få adgang til internettet, der synes altså ikke at være problemer med TCP/IP eller HW.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
24. februar 2001 - 16:05 #55
jeg mener at de der gamle netkorts skal ændres via det medfølgende software men jeg er ikke sikker. Ellers kan det gøres derinde hvor du fandt IRQ-indstillingerne.
Avatar billede morrison Nybegynder
24. februar 2001 - 16:11 #56
øøh, netkortene er 3mdr gamle, såvidt jeg ved har jeg ikke fået andet end en driver diskette med. Det ser ikke umiddelbart ud til at jeg kan ændre i IRQ nr. under enhedshåndtering.
Er der andre forslag?
Avatar billede teknik Juniormester
24. februar 2001 - 22:01 #57
Med de nye oplysninger, så peger sandsynligheden nu meget stærkt på IRQ konflikten

Nogle netkort ar et setup program på disketten, hvor man kan Fastsætte kortets IRQ, men jeg mener kun det er ældre typer....på 3 mdr. gamle kort ...odds under 10%

..Jeg har selv været ude i nogle \"hårdknude\" situationer med IRQ, som jeg ikke fik løst op før jeg installerede påny....det er dog aller-aller sidste udvej.

Her er et spm., hvor probelemet \"ændring af IRQ værdier\" er blevet grundigt vendt.
http://www.eksperten.dk/spm/27308
Som du kan læse dig til, så er der (mærkværdigis) ingen \"sikker\" løsning på et sådant problem.
Jeg har set adskillige af den slags siden da, og det som har vist sig mest effektivt er at fjerne et af problem kortene, - få ryddet op i opsætningen, og derefter montere kortet i en anden PCI-rille.
Typisk gør bundkortsproducenterne det, at en/to bestemt rille(r) forsøger at tage fx. IRQ 10...
De næste to IRQ11 osv...

...har ikke selv nogen erfaring i at sætte det op med flere netkort i Win2K...men jeg tror at det var Cyberfessor, som havde arbejdet en del i den slags.
...du kunne evt. droppe et \"hint\" til ham i et af de spm, hvor han er \"aktiv\".

overvej nøje om du kan undvære en eller flere af de ting, som optager en IRQ.
fx. en ikke anvendt Irq til USB...eller hvis USB er påkrævet...skifte PS2 musen til en USB mus.
Evt. skippe SCSI hvis det kun er til et CD-drev...eller flytte SCSI delen til \"slave-maskinen\".
Prøv et. om systemet kører hvis du fx. fjerner \"Lydkortet\".

Din ukendte enhed...det kunne være en \"Kikset\" installation af det ene netkort.
...prøv i hvert fald at slette eller/deaktivere den.

Avatar billede morrison Nybegynder
21. marts 2001 - 19:50 #58
Jeg har forsøgt at skifte netkortene rundt mellem de forskellige PCI-slots og geninstallere. Jeg har også lånt nogle andre netkort og forsøgt mig med dem. Stadig uden held. Alt hvad jeg har installeret er installeret på samme IRQ. Jeg har ladet mig fortælle at det er hvad win2k gør! Hvis ikke der er flere forslag lukker jeg spørgsmålet. Tak for alle indlæg til debatten.
Avatar billede teknik Juniormester
21. marts 2001 - 20:05 #59
..ikke flere forslag herfra
Avatar billede teknik Juniormester
21. marts 2001 - 20:08 #60
...selv om titelen af \"hjemmenetværksnørdernes ukronede konge!\" godt nok frister en del ;-))
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
21. marts 2001 - 20:18 #61
Heller ikke herfra :(
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 17:14 #62
lukker du ?