Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:02 Der er 41 kommentarer og
2 løsninger

links i php

Jeg er lidt ny indenfor PHP og TABELS i stedet for FRAMES og HTML så jeg har undret mig lidt over nogle småting som ingen toturials siger noget om(det er sikkert for nemt)...

Hvordan laver man et link?

Kildekoden ser sådan ud=

<a href=\"index.php?side=53\">Artikler</a><br>

Hvordan fungerer det?

Jeg har et problem for jeg skal have lavet 7 sider med tekst og det virker jo åndsvagt at lave dem alle i samme design osv så det ligner en side. Men det er måske meningen?

Eks= www.saftig.dk/dobf - er der en ny side for hvert punkt i menuen eller er der et trick?

Håber at der er en som vil hjælpe.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:09 #1
lav f.eks din index.php sådan her :

<? include \"header.inc\" ?>
<? include \"frontpage.inc\" ?>
<? include \"footer.inc\" ?>

Så deler du din side op således at det hvor du har indholdet på siden kommer i frontpage.inc

Når du så vil lave f.eks links.php

<? include \"header.inc\" ?>
<? include \"links.inc\" ?>
<? include \"footer.inc\" ?>

Du laver altså nogle filer der hedder :

header.inc (inderholder første del af din HTML)
frontpage.inc (inderholder center´)
footer.inc (inderholder den nederste del af din HTML)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:11 #2
du kan også dele dem op i flere filer! Fordelen er jo så at du f.eks så bare kan include menuen i en fil f.eks <? include \"menu.inc\" ?> og så skal du kun ændre i den ene fil og så \"opdateres\" alle siderne\'s menu
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:13 #3
og et link laves ganske alm.

Altså du henviser bare til den sti du vil åbne.

Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:13 #4
Hvad er .inc? - hvordan gør man?

Jeg er helt ny og jeg fatter i ret meget!

Kan du give mig et lille eksempel eller lign.?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:14 #5
.inc er for at kunne se at det er en included fil
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:14 #6
->fortsat svar - fra azzer.

Det er lige det jeg vil!!

Hvordan gør jeg
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:15 #7
i header.inc skriver du f.eks.

<html>
<head>
</head>

i frontpage.inc skriver du så :

<body>
Dette er body
</body

i footer.inc skriver du :

</html>
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:17 #8
Er det så seperate filer?

altså en fil som hedder \'header.inc\' og en fil som hedder \'frontpage.inc\'.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:20 #9
jeps nemlig... så includer du dem bare! på den måde er det kun en fil udskal ændre i når du ksla ændre noget på siden og det er jo way mere kool
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:21 #10
Det lyder fint - \'inkulderer den bare\' - hvordan?
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:21 #11
Hvordan falder det sammen med at man skriver <a href=\"index.php?side=53\">Artikler</a><br> når man linker til den?
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:24 #12
jeg har beskrevet hvordan ovenover! Prøv at teste det...

jamen a href=\"index.php?side=53\"> er en måde at holde styr på artikler.
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. februar 2001 - 15:25 #13
Så skal du for eksempel lave:

<? include \"header.inc\" ?>
<? include \"links.inc\" ?>

<? include \"$side.inc\" ?>

<? include \"footer.inc\" ?>

og så lave en fil der hedder 53.inc osv.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:26 #14
Med mindre du har nyheder på din side er der ingen grund til at lave det.
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. februar 2001 - 15:26 #15
®azzer®>> nej for han mener at artikler har side=53 Links har side=13 osv. hvis det skal være som den side han linker til!!!
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:28 #16
smuk tanke at forære point til sultne børn i afrika, men hvad nytte har de af dem?

Tak for hjælpen! - jeg har rodet med det hele natten uden at komme på den ide!

Morten Hansen
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:29 #17
cautoo :

Jeg vælger nu at lære ham include først.
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. februar 2001 - 15:30 #18
jjdis>> Hvad mener du????
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:30 #19
Det virkede bare så smart at have tekst stykkerne liggende som artikler så de bliver hentet ind når man vil læse dem!

Men det er ikke smart at de skal være på en hel hjemmeside hver for sig og det var det mysterium jeg prøvede at løse for migselv.

Flere point hvis nogen kan forklare mig det med artiklerne!
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. februar 2001 - 15:30 #20
®azzer®>> ja men det var bare ikke det han bad om!!!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:31 #21
cautoo :

Eh jo ...
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:32 #22
\"Jeg har et problem for jeg skal have lavet 7 sider med tekst og det virker jo åndsvagt at lave dem alle i samme design osv så det ligner en side. Men det er måske meningen? \"

Derfor jeg lærte ham include!
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. februar 2001 - 15:33 #23
hvad skal han bruge include til hvis han skal have forskelligt design?????
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:35 #24
Ikke forkelligt design - det var bare eksemplet!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:35 #25
jeg er RET sikker på at han mener at skrive den samme kode igen og igen! Det undrer ALTID folk som er vant til frames istedet for tabeller.
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:36 #26
Det et \"hvad nu hvis\" eksempel.
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. februar 2001 - 15:37 #27
jjids>> PRØV LIGE AT FORKLARE HELT NØJAGTIGT HVAD DU VIL HAVE SÅ
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:37 #28
azzer har ret, men nu vil jeg ide begge dele! :-)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:37 #29
jjdis :

Har du fået svar på spørgsmålet eller skal du have mere hjælp ? :o)
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:39 #30
JEG VIL HAVE VIDEN!!!!!

Hvordan laver man en hjemmeside der virker som frames uden at bruge frames!

Jeg vil kunne trykke på et link og få en forudskrevet tekst vist i midten af skærmen uden at det påvirker menubaren. Altså Menubaren er den samme som før, men teksten er anderledes!!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:40 #31
<? include \"header.inc\" ?>
<?
if(empty ($action)) {
include \"forside.inc\";
}
?>
<?
if (! empty($action) && $action == \"forside\") {
include \"forside.inc\";
}
?>
<?
if (! empty($action) && $action == \"nyhed\") {
include \"spillere.inc\";
}
?>
<? include \"footer.inc\" ?>

nyhed.inc kunne så se sådan ud:

<?
if($id == \"1\")  {
?>
Her er nyhed 1
<?
}
?>

så er stien www.adresse.dk/index.php?action=nyheder&id=1
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:41 #32
jjdis :

Det med frames/tabeller har jeg jo vist fordig ovenover!! det er det med include!! Prøv nu at teste det!!!!!!!
Avatar billede cautoo Nybegynder
18. februar 2001 - 15:41 #33
skal det være sådan at du har en fil der hedder artikler.php og en der hedder links.php osv.

eller

index.php?side=34 : Artikler
index.php?side=33 : Links???
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:43 #34
ups.. .. spillere.inc skal hedde nyhed.inc!!

Det var fordi jeg legede copy paste
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:45 #35
Ok azzer - det var rart! -> cautoo - du bragte lidt forvirring ind i vores lille ordveksling, men jeg håber at meningen trådte frem alligevel

Tak for hjælpen!

Det kunne være at du skulle trække dine 600 point tilbage igen azzer... Der er sq nok nogle som vil føre sig stødt over det hvis du deler dem ud!

Jeg deler også dine synspunkter til en vis grad, men nok om det! :-)
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:47 #36
Jeg har testet det og jeg er glad - det er bare svært at se for cautoo bliver ved med at blande sig når jeg takker dig og vi falder over hinandens \'Udfør\'-knapper!!!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:48 #37
jjdis :

Ja men andreas admin må nok hellere kigge på det først. xtom mener jo at jeg snyder.
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:49 #38
JEG VIL HAVE VIDEN!! - var et svar til cautoo - undskyld hvis du troede det var til dig azzer.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:49 #39
jjdis :

Det var så lidt! jeg er glad for at du kunen bruge det :o)
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:51 #40
Jeg har set mange steder hvor folk henviser til en ICQ og diskuterer videre, men det er nu god tone at have løsningen på eksperten! - løsningen til et spørgsmål SKAL være på eksperten, ellers fungerer det jo ikke!

Tak for det azzer.
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:53 #41
jjdis :

Det er jeg helt enig i, men enkelte gange kan man ikke løse problemet udenlukkende på eksperten. Jeg har jo også skrevet hvad svaret var.
Avatar billede jjdis Nybegynder
18. februar 2001 - 15:55 #42
Så er der jo ingen problemer!!

for mig at se er det en lidt latterlig diskussion, men man skal jo heller ikke altid blande sig!
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
18. februar 2001 - 15:57 #43
Life is a bitch and then you die