Avatar billede corona10 Nybegynder
09. juni 2004 - 15:29 Der er 3 kommentarer

test af forekomst i db

Hej,
jeg har en tabel i db hvor jeg gemmer læger og deres speciale. På min asp side er der mulighed for at indsætte en ny læge i tabellen, hvis specialet findes i forvejen, skal det selvfølgelig ikke skrives der igen. Til den ende laver jeg følgende:

spec = Request.Form("specText")
'findes speciale?
qstr = "SELECT * FROM Speciale"
readDB(qstr)
set rs2 = rs
length = 0
found = false
while not rs.eof
    length = rs("id")
    rs.movenext
wend

while not rs2.eof
Response.Write(rs2("id"))
    if cstr(spec) = cstr(rs2("speciale")) then

her tester jeg om det netop indtastede speciale findes i det recordset der indeholder alt fra speciale-tabellen

    'selv ikke if "skod" = "skod" then kan få skrevet responsen ud
    Response.Write ("fundet")
        found = true
    else
        if found = true then
            found = true
        else
            found = false
        end if
    rs2.movenext
wend
if found = false then'skriv i db
    wstr = "INSERT INTO Speciale (id, speciale) VALUES (" & length + 1 & ", '" & spec & "')"
    writeDB(wstr)
    end if

Ligemeget om det nye speciale findes i forvejen eller ej bliver det nye skrevet til tabellen. Hvor er det jeg fejler maks?
Avatar billede nozio Nybegynder
09. juni 2004 - 17:19 #1
Hmmm - hvorfor ikke lidt ala det her:

found = false

qstr = "SELECT specText FROM Speciale where specText = " & specText

    if not RSs.EOF then
          'hvis der kommer noget i recordset - så er det i basen allerede
          found = true
    end if

if found = false then'skriv i db
    wstr = "INSERT INTO Speciale (id, speciale) VALUES (" & length + 1 & ", '" & spec & "')"
    writeDB(wstr)
    end if
Avatar billede nozio Nybegynder
09. juni 2004 - 17:20 #2
sorry - husk:

qstr = "SELECT specText FROM Speciale where specText = '" & specText & "'"
Avatar billede corona10 Nybegynder
11. juni 2004 - 21:43 #3
Det virker og er jo en del smartere så der er points til dig
Har du nogen ide om hvorfor min
if "skod" = "skod" then...
linie ikke dur... jeg mener, sammenligningen bliver jo ikke udført...