Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
08. juni 2004 - 23:21 Der er 19 kommentarer og
3 løsninger

En ASCII-tekstfil fra Access til excel

Når jeg opretter en tekstfil i Access og som jeg ønsker overført til excel, hvordan får jeg så de forskellige ""tekst"" sat op i kolonner fra A til ......
08. juni 2004 - 23:24 #1
Hvorfor arbejde med en tekstfil mellem Access og Excel. De er fuldt integrerede?

Du kan åbne tabeller fra Access direkte i Excel.
08. juni 2004 - 23:26 #2
øh...opretter en tekstfil i Access? Mener du, at du eksporterer en tabel til en kommasepareret fil? Eller er det bare en tabel, du mener?

I hvert fald kan du ret nemt få en tabel over i Excel. Enten højreklikker du på tabellen i databasevinduet og vælge Eksporter og derefter angive Filtype til Excel.

Eller du kan bare åbne tabellen og vælge menuen Funktioner->Office links->Analyser med Excel
08. juni 2004 - 23:27 #3
Men, eschenback, skal vi ikke lige afslutte dette spm: http://www.eksperten.dk/spm/507221
08. juni 2004 - 23:32 #4
I Excel vælger du Filer->Åbn, sætter filtypen til Access-database, og åbner databasen.
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
08. juni 2004 - 23:36 #5
Hej Thomas!
Dette er et videre spørgsmål fra dit svar igår aftes, idet du sagde at jeg skulle oprette tekstfilen i Access og derefter overføre den til excel og så rette i den. Men da jeg ikke kan få navne, adr. tlf. fax op i kolonnerne kan jeg jo ikke rette i dem, så hvordan får jeg dem op i kolonne fra A til ....
08. juni 2004 - 23:38 #6
hmm, det forstår jeg ikke helt. Hvis du overfører tabellen til Excel, så vil kolonne 1 da altid starte i kolonne A...eller misforstår jeg dig?
08. juni 2004 - 23:44 #7
Dine problemer skyldes denne tekstfil. Lad være med at overføre ved hjælp af tekstfiler.

Hvad er formålet med at anvende en tekstfil mellem Access og Excel???
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
08. juni 2004 - 23:46 #8
Som du skrev igår skulle jeg oprette en teksfil og overføre den til excel. Når jeg så åbner den i excel står den på en række  som "navn"adr"tlf"fax" uden at være kolonneorienteret.Jeg vil gerne have i A navn i B adr i c tlf i E fax, så jeg kan rette i det.
08. juni 2004 - 23:49 #9
HALLO!!!!

Læser du overhovedet indlæggene?
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
08. juni 2004 - 23:51 #10
Hej Erik!
Grunden til at jeg skal bruge en teksfil er, at jeg fra excel, efter at jeg har rettet i den, skal have den overført til en adressebog som kun  modtager ASCII-tekstfil (*.CSV). Kan jeg lave denne tekstfil fra excel.
08. juni 2004 - 23:53 #11
ah, nu er jeg med :)

Men hvis du gemmer din tekstfil med semikolon som seperator, så vil Excel åbne den helt normalt (har lige afprøvet det)

Du skal huske at vælge den filtype, som hedder "Tekstfil (*.txt;*.csv;*.tab;*.asc)"

Erik Juul, hvad med selv at følge tråden over i spm http://www.eksperten.dk/spm/507221, som beskrevet...
08. juni 2004 - 23:53 #12
Så overfør fra Access til Excel, som jeg har beskrevet flere gange. Når du herefter har foretaget dine rettelser i Excel, kan du i Excel vælge at gemme som filtype CSV.
08. juni 2004 - 23:54 #13
Excel kan også sagtens gemme som csv-fil. Vælg blot menuen Filer->gem som
08. juni 2004 - 23:55 #14
thomasjepsen>> Intet i hverken denne tråd eller den du linker til, gør at der skal overføres som tekstfil mellem Access og Excel.
09. juni 2004 - 00:01 #15
hmm, lad os ikke skændes om det. Men i den anden tråd skriver eschenbach at han skal bruge en .csv-fil til adressebogen.

Om han overfører fra Access til Excel til .csv eller fra Access til .csv til Excel går vel ud på ét? .csv-formattet ER jo næsten Excel (filerne får i hvert fald et Ecel-ikon), hvorfor man kan nøjes med én transaktion ved blot at eksportere fra Access til .csv.
09. juni 2004 - 00:04 #16
Men tak for den flotte karma - det tog dig 2-3 minutter at beslutte dig til at give mig den.
09. juni 2004 - 00:06 #17
Er det ikke at overreagere lidt? Det er jo trods alt dig, som starter med at skrive med STORE bogstaver....

Så skulle vi droppe det karma-fis?
09. juni 2004 - 00:21 #18
eschenbach-> kan du få det til at virke?
Avatar billede jensen363 Forsker
09. juni 2004 - 07:31 #19
Suk ... Karma-mudderkastning igen ... og så for skaldede 30 point ... hvorfor overhovedet spilde tid på dette efterhånden ...
Avatar billede eschenbach-optik Nybegynder
09. juni 2004 - 07:58 #20
Hej Thomas og Erik!
Så er det onsdag morgen og undskyld hvis jeg har sat noget igang. Med jeres svar tror jeg nok jeg kan få det til at virke. Jeg prøver idag, foreløbig tak.
Hilsen Lars
09. juni 2004 - 09:00 #21
Lars, det er mig, der beklager dette. Du er helt uden skyld. Jeg er ikke selv helt klar over, hvad der gik galt.

Du vender i hvert fald bare tilbage, hvis du har flere spm.

Jensen-> Jeg tror desværre ikke, at det har så meget med pointene at gøre. Der kan være mange grunde til den dårlige karma. Han undlod at kommentere yderligere i går, så måske har han noget at sige i dag?
10. juni 2004 - 05:54 #22
tak, eschenbach :o)

Erik Juul -> synes du stadig virkelig, at det var nødvendigt at give mig en 0% karma? Synes du ikke, at der er nok mudderkastning herinde til, at man behøver fare i flindt pga én enkelt kommentar (som var forårsaget af dit eget net-etikette brud)? Jeg skal gerne rette din dårlige karma til en 100% karma (hvilket nok har mere effekt hos dig, end hos mig). Jeg har normalt slet ikke lyst til at give dårlig karma. Men når folk, som måske selv har været lidt uheldig med karma-systemet, føler at det skal gå ud over alle andre, så synes jeg, at det er for langt ude. Og så må jeg være berettiget til at svare igen.

Eschenbach-> beklager denne spam. Derfor ventede jeg også til spm var lukket.