Avatar billede flash1 Nybegynder
18. februar 2001 - 10:20 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til C++

Jeg vil gerne i gang med at lære C++ og vil derfor gerne have nogle tutorials eller bøger (Helst på dansk) Så nogle links eller navne på nogle gode bøger til en nybegynder.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
18. februar 2001 - 11:45 #2
Endvidere kan du købe en IDG bog hos boghandleren Bog & Idé, eller hos den nærmeste DSB kiosk til 48 kr.

/per
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
18. februar 2001 - 13:18 #3
IDG bogen er helt fin... men hvis jeg var dig ville jeg investere i en god bog.. For du bliver hurtigt opslugt af at læse... Jeg gjorde ihvertfald.. IDG var færdig for mig på en weekend.
Avatar billede flash1 Nybegynder
18. februar 2001 - 13:22 #4
IDG lyder som en god opstarts bog, men hvilke bøger vil i så foreslå efter den. De skal helst være på dansk og eksempler, sådan at man hurtigt kan komme igang!
Avatar billede alquesm Nybegynder
18. februar 2001 - 17:50 #5
Danske c++ bøger som skal være GODE? Hmmmm...kender ikke nogen selv. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men hvis du bor i nærheden af et størrer bibliotek, som f.eks. statsbiblioteket i Århus, så tag derhen og kig. Du kan forresten gå ind på statsbibliotekets hjemmeside på
www.statsbiblioteket.dk
og både søge i deres KÆMPE depot af bøger og så reservere den/de bøger som du vil have. Det kræver dog blot at du er medlem, men det er også gratis. Så tag hen på et størrer bibliotek og søg. Du skulle alligevel derhen hvis der var en som havde anbefalet en bog, sååå... :)

Det er nok det bedste råd jeg kan give dig, da de bøger som jeg har læst alle har været på engelsk. Men de har dog også en tendens til at være mere omfattende (synes jeg).

Held & Lykke med studiet af c++.
Avatar billede flash1 Nybegynder
18. februar 2001 - 19:05 #6
Ja, jeg bor desværre på sjælland. Du må gerne skrive nogle gode titler på C++ bøger på engelsk. JEg bare helst have fat i bøger på dansk i starten til at lære det grundlæggende.
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
18. februar 2001 - 19:10 #7
Ehhm

Jeg har selv:

The Complete Reference
C++
Third edition
af Herbert Schild

En virklig god bog, som bagefter også kan bruges, som opslagsbog...

Jeg synes ihvertfald den er kanon...
Avatar billede alquesm Nybegynder
18. februar 2001 - 20:44 #8
Jamen hvis du bor på sjælland er der ingen ko på isen! :)

Der MÅ i da have et størrer bibliotek inde i København. Og hvis ikke, så har i ihvertfald nogle størrer boghandlere som har bøger om c++. Det ved jeg for jeg nemlig selv været København, nemlig så! :)

Og du kan jo sagtens søge på statsbibliotekets hjemmeside uden at være medlem. Så kan du indtil du finder den bog som tiltaler dig mest, skriver dens ISBN nummer op og går hen til en størrer boghandel og ser om ikke de har den. Ellers kan de bestille den.

Men jeg kan desværre ikke huske hvad for nogle bøger jeg selv har læst. Jo hvad de hedder, men ikke hvem som har skrevet dem.

Je har læst:
Teach Yourself C Programming in 21 days
Teach Yourself C++ Programming in 21 days
Teach Yourself Object Orientated Programming With Microsoft Visual C++ 1.5 in 21 days

Disse bøger er, som JackOnLinux ville udtrykke det, KANON! ;) Men husk blot at du er nød til at læse om C programmering FØR du kan læse om C++, da alle de C++ bøger som jeg har set IKKE har forklaret sproget C, men blot overfladisk de ændringer som der er. Men jeg har jo selvfølgelig ikke set ALLE bøger...:)

Anyway, håber at det kan hjælpe! :)

Ses.......må hellere få lavet min matematikaflevering færdig :(
Avatar billede flash1 Nybegynder
18. februar 2001 - 20:53 #9
Jeg har selv prøvet med c++ programming in 21 days, men jeg fattede minus.

Tak for de gode svar indtil videre, men bliv endelig ved med at svare!
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
18. februar 2001 - 22:56 #10
Har du forresten programmeret i C før... for hvis ikke har jeg en anden bog, som du burde læse... Den bliver brugt på teknisk skole... inden for Data-teknikker uddannelsen ... eller for at være politisk korrekt.. DataFAGteknikker..

Avatar billede flash1 Nybegynder
19. februar 2001 - 10:29 #11
jacklinux:

Jeg har ikke erfaring med C. Jeg programmeret lidt i Qbasic for 6-7 år siden. Så bare skriv titlen.
Avatar billede krisballe Nybegynder
19. februar 2001 - 22:50 #12
Hej
Personligt synes jeg du skal gå efter forfatteren Kris Jamsa. Han skriver i et let og forståeligt sprog blandet med lidt humor. Når du føler dig klar til et lidt måske noget højere niveau, så prøv min egen favorit. \"C++ programmering\" af Torkild Glavin. Den er ikke nem for en nybegynder, men du vil sikkert erfare, ligesom jeg, at den hurtigt bliver \"lige det opslagsværk\" du har behov i en given situation. Når du så synes du mangler uddybende info, og har lyst til at betale pr. side, så køb dig en amerikansk mursten. Efter min mening får du mest ud af at købe bøger som er skrevet til et bestemt IDE. Eksempelvis C++ Builder. Hvis du køber en mere generel bog, som eksempelvis Teach yourself... bøgerne, vil du ofte finde dig selv bruge tid på at implementere løsningen fra bogen, fremfor dit egentlige mål, nemlig at lære C++.

krisballe
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
19. februar 2001 - 23:12 #13
I så fald at du ikke kender ANSI C... vil jeg på det kraftigste anbefalde dig at lære C først... Der er ingen grund til at du lærer om klasser og emner såsom encapsulation, polymorphisme og mange andre sjove emner, som f.eks. virtuelle funktioner...

Nej ... det forvirrer dit hoved og smadrer alt forståelse for programmering... især når du kun kender Basic... Så den bog jeg lærte af hed:

The wait group\'s
C programming Using Turbo C++
2nd edition...

Og nej nej det er ikke C++, det er blot editoren han programmerer i... Den er anbefalet på det varmeste af amazon.com og de folk, som benytter / har læst den...

Jeg havde selv heldigvis erfaring i Pascal.. inden jeg startede med C.. men de ligner på hvisse måder også hinanden.....lidt ihvertfald...

Så glem lige lidt Borland C++ Builder... og Microsoft Visual C++ indtil videre...

De kan dog begge to bruges til udvikling af Source-filer...

Håber jeg har givet dig et præg om hvad man egentlig burde være fortrolig med først..

Mvh jackonlinux
PS: xbill
Avatar billede krisballe Nybegynder
19. februar 2001 - 23:46 #14
Hej jackonlinux
Hvad er helt præcis dit argument for at flash1 SKAL lære ANSI C først. For mit eget vedkommende har jeg ALDRIG brugt til på at sætte mig ind i C først. Jeg har brugt de funktioner som synes umiddelbare fra C, såsom printf, scanf, spawn osv. Men derfra og så til ligefrem at studere sproget.... Mit argument er at det godt kan lade sig gøre at lære C++ uden indgående kendskab til C. Hele tanketanken i de 2 sprog er vidt forskellig, og mange af de gamle funktioner i C er erstattet af bedre og hurtigere funktioner i C++. Som eksempel printf contra cout. Mit vigtigste argument er dog at C++ er, hvis man vil, objektorienteret. Om man vil være ved det eller ej, så er den produceralle programming altså på vej til de evige \"bit-marker\". Se blot på et sprog som pascal. Hvis ikke pascal var blevet videreudviklet til Delphi, så tror jeg ikke det havde overlevet i så fin stil som det gør i dag.

så flash1.. Go for it

krisballe
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
20. februar 2001 - 08:01 #15
FORDI... han vil være 1000 gange bedre rustet med C i bagagen.. At du måske mener at programmeringssprog, som Pascal er dødt giver jeg dig da ret i.

Men stadivæk lærer du i C hvordan syntaksen sættes sammen. Du lærer hvor rekursivt sproget er og du lærer at anvende funktioner, pre-processoren og mange andre fundamentale ting, som bør være almen viden inden man sætter sig ind i C++.

Naturligvis er der ikke den store fremtid mere i C, medmindre du naturligvis vil udvikle UNIX / Linux applikationer på et tidspunkt i dit liv.

Som du selv skriver er der i C++ nyere og mere effektive funktioner i C++ end i C.. Men det kan han jo ikke bruge \"fem potter pis\" til... Hvordan skulle han nogensinde være klar over hvad der er bedst og hvordan en proces bedst og mest effekivt udføres... hvis han ikke har lært det.. Det faktum at en klasse definition er en parrallel til en struct i C, men i C++ er en udvidet definition af en struktureret variabel med naturligvis deling af offentlige, private og beskyttede objekter .... som du jo sikkert er klar over..

Jamen hov et objekt... Ja et objekt kan jeg sagtens definere... Men hvordan skulle han kunne se den umiddelbare forskel fra et objekt og en funktion og en blanding af C og C++..

C++ er et så komplekst sprog at grundlaget for hr. Stroustrup\'s udvidelse af C med klasser VAR C...

Så jeg synes bestemt at C burde læres først.. SÅ er det for mig 100% liggyldigt om man ikke bruger C mere... For det gør man meget mere end du så umiddelbart aner..

Og så er tankegangen mellem de to sprog forskellige ja... men de bunder begge to i samme fundament...

SÅ MIT RÅD ER STADIGVÆK... LÆR\' C Først..

Flash 1 ... hvis du vil ha\' lidt hjælp kan du få min e-mail... Så skal jeg da nok hjælpe dig igang og svare på de spørgsmål, som tit opstår når man undrer sig inderligt over f.eks. pointere. (Endnu en god grund til at lære C først.)
Avatar billede flash1 Nybegynder
20. februar 2001 - 08:01 #16
Nu har jeg da fået en hel del bogtitler og jeg har været nede og bestille IDG hæftet, så nu skal jeg bare igang.
Avatar billede alquesm Nybegynder
20. februar 2001 - 15:53 #17
Godt sagt, JackOnLinux!!! :)))
Avatar billede jackonlinux Nybegynder
20. februar 2001 - 20:18 #18
Tak alquesm....
Avatar billede krisballe Nybegynder
20. februar 2001 - 23:20 #19
Hej jackonlinux
Jeg synes ikke der er nogen grund til at ødelægge tråden for flash1, så jeg stopper her. Jeg er ret sikker på at vi sagtens kunne forsætte i det uendelige med at sende pros and cons vedrørende C eller C++. En bemærkning har jeg dog til dig.
C++ kan sagtens udvikles til både Unix og/eller Linux. Gnu har lavet glimrende C++ compilere til begge OS\'er.

krisballe