Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
08. juni 2004 - 13:52 Der er 18 kommentarer og
4 løsninger

Snakker vi samme sprog Linux/Windows?

Kan det lade sig gøre at programmer i samme sprog i Linux som i Windows...

Jeg skal lave programmer TIL Windows, men vil gerne lave dem på en Windows Maskine (arbejde) og en Linux Maskine (hjemme).... HJÆLP?
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
08. juni 2004 - 13:52 #1
Jeg programmer til dagligt i VB 6.0, og er IKKE en Hardcore programmør, så det må godt være et sprog som er rimelig at gå til!
Avatar billede knightdear Nybegynder
08. juni 2004 - 13:55 #2
Tjek Python (http://python.org/) ud, og brug evt. boa (http://boa-constructor.sourceforge.net/) som IDE.
Ellers er der jo JAVA, men det er lidt sværere at finde et IDE der fungerer godt på begge platforme, OG som har GUI editor :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2004 - 13:57 #3
Ja

Java : ikke noget problem

C/C++ : muligt hvis du koder i ANSI C/C++
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. juni 2004 - 13:57 #4
Afhængig af hvad du vil lave kunne du også kikke på Perl, der er utroligt stærkt til administrative scripts og den slags
Avatar billede trer Nybegynder
08. juni 2004 - 13:58 #5
Og Delphi / Kylix - ligeså hurtigt som c/c++ og nemmere / bedre grænseflade end VB 6.0
Avatar billede alvion Nybegynder
08. juni 2004 - 14:01 #6
Jeg kender følgende muligheder:

Borland Delphi - til Linux hedder samme produkt Kylix
- Her får du nok det bedste indenfor IDE til begge platforme.

Python og Perl
- Begge scriptsprog kan anvendes lige godt på Windows og Linux. Skal du lave  programmer med grafisk brugerinterface, så anvender du overbygningen Tk/Tcl, som findes til begge sprog.

C/C++
- Her begynder det at blive lidt mere hard-code, idet der ikke findes særlig mange GODE libraries til grafiske brugerinterfaces, som virker ens på begge platforme. Der findes nogle, men jeg kan ikke lige huske dem (Trolltech er vist det ene).

Java
- Et lige så godt bud som Delphi/Kylix. Delphi/Kylix oversætter dog programmerne til komplette exe-filer, hvor java laver byte-kode, der skal fortolkes.
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
08. juni 2004 - 14:04 #7
Det jeg laver er mindre programmer, som eks kobler sig op til enten en SQL database eller Acces, laver opslag, og mindre beregniner....

Eks Kundekartotek!
Avatar billede arne_v Ekspert
08. juni 2004 - 14:06 #8
Så skal du også have noget som har samme database API til SQLServer/Access på
Windows og MySQL på Linux.

Java lyder som en meget oplagt mulighed.
Avatar billede trer Nybegynder
08. juni 2004 - 18:49 #9
Java - eller Delphi / Kylix :-)

Personligt foretrækker jeg helt klart Delphi fremfor Java.  Java minder mere om en objektorienteret udgave af C/C++ (inkl. case-sensitivitet i koden) mens Delphi er objektorienteret pascal og dermed meget lig highlevel algoritme sprog.

Det bedste argument for at bruge Java er sprogets udbredelse - Delphi/Kylix er ved at være et niche produkt, desværre.
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
09. juni 2004 - 10:36 #10
Det må gerne være i stil med VB 6.0, altså med en "brugerflade" og hvor brugeren kan klikke sig frem i programmet...
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2004 - 10:40 #11
Det kan Java klare.

(C/C++ kan naturligvis også lave GUI men har et problem med samme kode på Windows og Linux til det)
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
09. juni 2004 - 10:44 #12
Kan jeg ikke se et eks på hvad JAVA kan?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2004 - 10:52 #13
Jeg kan godt postet noget Java kode, men om det vil sige dig så meget ved jeg ikke.

Her er et super simpelt GUI & DB program:

import javax.swing.*;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
import java.sql.*;

public class SimpleDBGUI extends JFrame implements ActionListener {
  private JButton find;
  private JTextField kunde;
  private JTextArea res;
  public SimpleDBGUI() {
      getContentPane().setLayout(new BorderLayout());
      setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE);
      setSize(400, 400);
      kunde = new JTextField();
      getContentPane().add(kunde, BorderLayout.NORTH);
      res = new JTextArea();
      getContentPane().add(res, BorderLayout.CENTER);
      find = new JButton("Søg");
      find.addActionListener(this);
      getContentPane().add(find, BorderLayout.SOUTH);
  }
  public void actionPerformed(ActionEvent evt) {
      try {
        Class.forName(System.getProperty("dbdriver"));
        Connection con = DriverManager.getConnection(System.getProperty("dburl"),System.getProperty("dbusr"),System.getProperty("dbpwd"));
        Statement stmt = con.createStatement();
        ResultSet rs = stmt.executeQuery("SELECT id,kunde FROM kundebase WHERE kunde='" + kunde.getText() + "'");
        while (rs.next()) {
            int ifelt = rs.getInt(1);
            String sfelt = rs.getString(2);
            res.setText(res.getText() + ifelt + " " + sfelt + "\r\n");
        }
      } catch (ClassNotFoundException e) {
        e.printStackTrace();
      } catch (SQLException e) {
        e.printStackTrace();
      }
  public static void main(String[] args) {
      SimpleDBGUI f = new SimpleDBGUI();
      f.show();
  }
Avatar billede trer Nybegynder
09. juni 2004 - 11:16 #14
Det samme program i Delphi / Kylix ville være lavet ved at assigne data til properties i komponenters property editor (okay, man godt kan skrive de enkelte assignments i kode, men mange vælger at gøre det via property editoren).

Objektpascal koden minder mere om VB - f.eks. denne kode

procedure button1click(sender:tobject)
begin
  edit1.text:=tbutton(sender).caption;
end;

assigner knap-teksten fra den knap du klikker på til en edit-boks på en form.

Største forskel på VB og Delphi er nok, at opbygning af højrekliksmenuer og resizing af komponenter efter form-størrelse sker automatisk.
Avatar billede fangel Nybegynder
09. juni 2004 - 11:28 #15
C++ kan drage nytte af GTK-toolsættet for at lave grafiske programmer som virker på både Linux og Windows, dette drager fx Gaim IM nytte af (http://gaim.sf.net) - desto bedre er GTK OpenSource ;)

Det ville også kunne laves i Qt, men Qt er ikke gratis til Windows-platformen (men OpenSource til Linux...)

Det er de 2 store grafiske libs der virker på begge platforme, og de ligger til grud bag de 2 store Linux DE'er
GTK -> Gnome (så vidt jeg husker) (og The Gimp, som er et tegneprogram, GTK = Gimp Tool Kit)
Qt -> KDE (rettigheder til Qt ejes af norske Trolltech)

Morten
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
09. juni 2004 - 13:50 #16
arne V:
Hvordan SER jeg så JAVA programmet??
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2004 - 14:00 #17
Du copy paster det ind i en fil, compiler det og kører det med de 4 defines
der er nødvendigt for at angive databasen.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. juni 2004 - 18:43 #18
Der er C/C++ GUI libs som findes både til Linux og til Windows.

Men de er ikke en del af C/C++ standarden som i Java.
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
10. juni 2004 - 13:36 #19
arne V.... hehe he-.... hvordan?
Avatar billede -l_jogge_l- Nybegynder
10. juni 2004 - 13:36 #20
Skal I have point?????
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2004 - 14:07 #21
Du downloader Java SDK 1.4.2 til Windows og Linux fra http://java.sun.com/,
installerer, compiler med javac og kører med java.
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2004 - 14:07 #22
og et svar