Avatar billede jallemk Nybegynder
08. juni 2004 - 13:23 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Delphi netværk

Hej alle I programmører.

Hej har et stort problem.
Jeg skal lave et kortspil til en programmeringsopgave på gymnasiet programmeret i delphi... Men det skal kunne spilles over netværk...!!

Så hvordan gør jeg det?

Hvordan checkket jeg variabler, skabe forbindelse, i det hele taget lave et spil osv... over netværk???????
Avatar billede borrisholt Novice
08. juni 2004 - 13:36 #1
Kig på INDY og deres C/S chat. der udover skal du læase noget om Request-reply protokoller.

Jens B
Avatar billede hmann Nybegynder
08. juni 2004 - 13:44 #2
Gør som Jens B siger...

Du skal jo have lavet et serverprogram (selve spillet) som tager sig af det klienterne sender og så nogle klienteprogrammer som spillerne kan spille fra..

en anden mulighed idTCPServer og idTCPClient under Indy fanebladene
Avatar billede hrc Mester
08. juni 2004 - 23:12 #3
Sammenlagt spørger du om vist om hvordan man laver alt fra a til z, ikke? Der er mange ting du skal lære, afprøve og debugge, men umiddelbart melder spørgsmålende sig:

1. Hvor mange spillere skal/må der være? Skal data køre i ring (fra spiller til spiller) eller sendes til en central dispatcher sådan som hmann foretrækker det?

2. Spillets regler? Det er faktisk ret svært at definere et regelsæt.

3. Skal spillet bruge Windows' kort-dll? Jeg har en unit liggende (men der findes tons af den slags på nettet).

Der er mange flere af den slags spørgsmål, men Indy'en lyder som et godt udgangspunkt og kan passende være første delopgave: Definér en kommunikationsprotokol (en recordstruktur) og prøv at få en socket-forbindelse op at køre.

P.S. (Jeg har et lille socket-program hvor der er en socket der lytter og mulighed for n-antal klienter der kan sende dertil (et simpelt testprojekt som der gik nørd i). Hvis interesseret kan jeg sende det til dig.
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
09. juni 2004 - 14:59 #4
Du kan også evt. bruge TClientSocket og TServerSocket, som ligger i Delphi (i hvert tilfælde i version 6).
Med dem kan du sende og modtage tekstbeskeder, som du så kan programmere dit program til at forstå.
Jeg har selv lavet et "4 på stribe" netværksspil, et chatprogram og nogle andre små netværksprogrammet ved hjælp af TClientSocket og TServerSocket.
Når man lige har fundet ud af, hvordan komponenterne virker, så er det faktisk ret let at bruge.
Jeg kan se, at der på følgende adresse er nogle eksempler med komponenterne:
http://www.experts-exchange.com/Programming/Programming_Languages/Delphi/Q_10140364.html
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
09. juni 2004 - 15:12 #5
Her kan du læse lidt om at lave netværksspil i Delphi: http://www.emu.dk/gym/fag/dl/inspiration/noter/netnoter.pdf (fra side 18)
I eksemplet er brugt komponenten dWinSock. Den var tidligere tilgængelige på deres hjemmeside, men det ser det ikke ud til, at de er længere. Jeg tror du kan downloade dem her i stedet for http://www.anyware.co.uk/dwinsock/dws251.zip
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
09. juni 2004 - 20:02 #6
Er det noget du kan bruge jallemk ??
Avatar billede jallemk Nybegynder
10. juni 2004 - 17:42 #7
Svar til hrc:

1. Spillet skal kunne spilles af 2 personer....

2. Egentlig skal jeg også designe mine egne kort (Det indgår i opgaven) er det muligt at lave signe egne kort og dermed også bruge "Pile etc o.lign." kommandoer?

3. Spillet skal være tur baseret.
Tak for alle de gode svar, men jeg tror ikke helt jeg forstår det med client og server prog.
Avatar billede borrisholt Novice
11. juni 2004 - 08:23 #8
jallemk>> Undskyld jeg spørger så direkte. Vil/skal du lavet et kortspil der skal kunne køre i Nætværk UDEN at have basalt styr på Cilent/server og Request/Reply ?

I bekræftende fald ved du hvor du skal starte.
Jens B
Avatar billede jallemk Nybegynder
11. juni 2004 - 10:33 #9
Jens B >> ja det er lige hvad jeg skal.

Til gengæld har jeg hele sommerferien!

Derfor bad jeg om hjælp til at komme igang osv.
Avatar billede borrisholt Novice
11. juni 2004 - 10:42 #10
jallemk> Fint nok. Jeg torede du havde tre uger el.

Punkt nummer 1 : Du skal have skrevet dig en C/S chat
Punkt nummer 2 : Din chat skal udvides med nogle kommandoer fx hvis du skriver {RØD} så skal din memo tegnes rød etc.

pkt. 1 giver dig styr på C/S
pkt. 2 giver dig styr på Request reply.

Så jeg synes du skal lukke det her spørgsmål, give  r.hegaard lidt points for at hjælpe dig igang, og bekynde at kigge på det eksempel åp en C/S chat der følger med til INDY.

Jens B
Avatar billede jallemk Nybegynder
14. juni 2004 - 14:49 #11
Ja og tak for svaret... Du har nok ret.. Jeg prøver mig lidt frem først.

Men det er nok ikke sidste gang i hører fra mig.
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
14. juni 2004 - 15:19 #12
jallemk> Kunne du ikke bruge mit/vores svar, siden du selv tager de fleste af pointene ???
Avatar billede jallemk Nybegynder
14. juni 2004 - 15:36 #13
jo jeg ved det, det var en fejl jeg kom til at bytte om på pointen !!!

Jeg laver ét spg mere og giver dig ledt flere senere ok?...

Ved ikk hvordan jeg ellers skal gøre
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
14. juni 2004 - 16:25 #14
ok, så må du lige sige til, når du opretter spørgsmålet......