Avatar billede roymonz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:01 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

drag uden for et felt

jeg ønsker at oprette en funktion der gør man kan flytte et billede over i et felt. og når billedet er der kan man ikke flytte billedet uden for det felt.
ønsker man så at flytte billedet skal man dobbelt klikke.

er der nogen der har en lille løsning på det problem.
Avatar billede roymonz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:02 #1
ups  - ønsker man så at flytte billedet skal man dobbelt klikke. -
skulle være ønsker man så at fjerne billedet fra feltet skal man dobbelt klikke.
Avatar billede roymonz Nybegynder
08. juni 2004 - 12:34 #2
og jeg ville være overlykkelig hvis man kunne gemme deres sidste positioner.
så man kan kalde dem frem igen.
Avatar billede martin_moth Mester
08. juni 2004 - 13:02 #3
et felt?

Hvad for et felt?

Og hvad mener du med at flytte et billede - er det en picturebox/imagebox du vil flytte?

Og fjerne billedet ved dobbeltklik - dkal det så unloades, sættes til .visible=false, eller?
Avatar billede roymonz Nybegynder
08. juni 2004 - 13:24 #4
ja det er en picturebox jeg vil flytte rundt på. men kun inden for nogle bestemte positioner.

hvis man sætter det visible = false så har billedet vel stadig nogle positioner ?
men det kan bare ikke ses ?
situationen er:
vi skal lave et manager program.
vi skal have mulighed for at flytte 11 spillere ind på en bane og kunne flytte rundt med dem. vi vil så være i stand til at gemme deres positioner, for at kunne hente hold stillingen igen.
og man skal derfor så kunne fjerne dem fra spillet igen.
Avatar billede martin_moth Mester
08. juni 2004 - 13:28 #5
Hvis du sætter visible=false, er den eneste ændring, at billedet biliver usynligt - allere andre egenskaber gemmes, og du kan altid ændre tilbage med visible=true.
Avatar billede martin_moth Mester
08. juni 2004 - 13:29 #6
PS: Vi? Er det en skoleopgave, eller?
Avatar billede roymonz Nybegynder
08. juni 2004 - 13:39 #7
ja det er til et projekt. i skoleforløbet.
Avatar billede martin_moth Mester
08. juni 2004 - 15:04 #8
SÅ vil jeg foreslå at du/I først lægger en slagplan for hvordan I vil løse opgaven.

Hvordan skal billederne kunne flyttes. Med musen, med piletasterne, ..? Skal de først "låses op" med f.eks. en knap, så man ikke kan flytte dem ved et uheld?
Hvordan skal deres positioner gemmes - i textfiler, eller?
Må to billeder lægge lige oven i hinanden - hvis nej, hvordan vil I forhindre dette? Hvis ja, hvordan skal man så kunne skelne de to billeder fra hinanden?
Hvordan skal billedernes position begrænses - ved at x og y koordinaterne kun må ligge i bestemte intervaller. Hvilke intervaller? Skal disse intervaller ændres, hvis man maksimerer vinduet, eller skal "feltet" altid have en fast størrelse?

Lav først en rutine der kan flytte et billede, en der kan gemme et billedes position, en der kan loade et billedes position, en der kan fjerne et billede osv.

Test at det virker.

Og så kan I skalere op, og proppe flere spillere på.

Mht. at flytte billederne, så søg på drag, hvis I vil bruge musen.
Avatar billede roymonz Nybegynder
08. juni 2004 - 15:13 #9
jeg tror vi er på sporet selv. med den der drag. så vi prøver at fortsætte med det.
Avatar billede martin_moth Mester
08. juni 2004 - 16:52 #10
Og brug procedurer og funktioner så meget som I nu kan. Det gør det 1000 gange mere overskueligt, og I får en bedre karakter ;o)
Avatar billede roymonz Nybegynder
08. juni 2004 - 18:37 #11
jeg vil sige problemet for os er vi har ikke fået et godt hurtigt kursus i VB
så derfor kan jeg nok ikke begynde at bruge procedurer da jeg ikke helt kender funktionen af sådan en.
vi har lige været igennem C og der brugte vi funktioner så det burde vi sagtens kunne her os.

vi må bare gøre vores bedste :D
Avatar billede martin_moth Mester
09. juni 2004 - 08:54 #12
Hvis I ikke ved hvordan I laver en procedure i VB, så kan jeg ikke forstå at I skal lave sådan et program. Det er vel nærmest umuligt! Jeg mener, det svarer vel til, at man skal køre et racerløb men ikke ved hvad en bil er...

En procedure

Private Sub SkrivHej
  Msgbox "Hej"
End Sub

Den kaldes ved

  SkrivHej

Og kan naturligvis medtage parametre, søg på ByVal i hjælpen hvis I vil rode med det?
Avatar billede roymonz Nybegynder
09. juni 2004 - 12:31 #13
er det så ikke det samme som en funktion i C ??
hvad er en funktion så i vb ?
Avatar billede martin_moth Mester
09. juni 2004 - 13:47 #14
En funktion returnerer en værdi i sit navn, det gør en sub/procedure ikke. Læs om det i hjælpen, det er meget godt forklaret
Avatar billede roymonz Nybegynder
15. juni 2004 - 18:39 #15
tror nok jeg kunne have lavet det bedre end jeg selv gjorde, men hvad det virkede
Avatar billede martin_moth Mester
16. juni 2004 - 15:23 #16
Fin stil...