Avatar billede spookym Nybegynder
07. juni 2004 - 19:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til en mysql sætning og php kode

Hej exp.

Jeg skal have lidt hjælp til en SELECT sætning jeg prøver at lave.
Den skal tjekke om brugeren har skrevet det rigtige postnr som passer til den rigtige by. Altså det skal både være en select sætning og noget php kode jeg sskal have hjælp til.
Håber i kan hjælpe :)
Avatar billede spookym Nybegynder
07. juni 2004 - 19:48 #1
Den skal bare tjekke om postnr. passer til byen...
Avatar billede fcknet Nybegynder
07. juni 2004 - 19:56 #2
<?
$data = mysql_query("SELECT * from postnr where by='$by' AND postnr='$postnr'");
if (mysql_num_rows($data)) {
    // postnummer passer
} else {
    // postnr passer ikke
}
?>
Avatar billede delphinarious Nybegynder
07. juni 2004 - 19:56 #3
<?php
$postnummer = $_POST["postnummer"];
$city = $_POST["city"];

$sql = mysql_query("select * from TABEL where postnummer = '$postnummer'");
$row = mysql_fetch_assoc($sql);
$rigtigcity = $row["city"];

if($city == $rigtigcity) {
print "Rigtig indtastet";
} else {
print "Forkert indtastet";
}
?>
Avatar billede spookym Nybegynder
07. juni 2004 - 20:26 #4
Kan det i skriver sættes ind her i her ?
if (isset ($_POST["opretdb"])){

//Her tjekker vi om gæsten har skrevet i alle de felter der er nødvendigt
    if (!$_POST["brugernavn"] | !$_POST['password'] | !$_POST['passwordtjek'] | !$_POST['email'] | !$_POST['postnr'] |
            !$_POST['bynavn'] | !$_POST['tele_nr'] | !$_POST['fornavn'] | !$_POST['efternavn']  | !$_POST['adresse']){
                echo "<script type=\"text/javascript\">alert(\"Du mangler at indtaste et felt!\");history.go(-1)</script>";
                }

//Tjekker om gæsten har skrevet det samme password
    if (@$_POST['password'] != @$_POST['passwordtjek']){
            echo "<script type=\"text/javascript\">alert(\"Password passer ikke sammen!\");history.go(-1)</script>";
            }

//sætter password til md5 kryptering
        $_POST['password'] = md5($_POST['password']);

    (sæt ind her fx)
//indsætning af en en bruger til vores database
      $sql =("INSERT INTO bruger (brugernavn,password,email,postnr,bynavn,tel_nr,fornavn,efternavn,adresse) VALUES
            ('".@$_POST["brugernavn"]."','".@$_POST['password']."','".@$_POST['email']."','".@$_POST['postnr']."',
            '".@$_POST['bynavn']."','".@$_POST['tele_nr']."','".@$_POST['fornavn']."','".@$_POST['efternavn']."',
            '".@$_POST['adresse']."')");

//forbindelse til vores database
if ($MysqlObj->DBconnect('dvd','root',''))
            $dbout= $MysqlObj->ExecQueryInsert($sql)or die("<script type=\"text/javascript\">alert(\"".mysql_error()." | Brugernavnet '".$_POST['brugernavn']."'er taget!\");history.go(-1)</script>");
}

hvis det ser mærkelig ud er det fordi jeg bruger class og templates.

Tak for hjælpen indtilvidere
Avatar billede sukos Juniormester
08. juni 2004 - 07:17 #5
if (isset ($_POST["opretdb"])){

//Her tjekker vi om gæsten har skrevet i alle de felter der er nødvendigt
    if (!$_POST["brugernavn"] | !$_POST['password'] | !$_POST['passwordtjek'] | !$_POST['email'] | !$_POST['postnr'] |
            !$_POST['bynavn'] | !$_POST['tele_nr'] | !$_POST['fornavn'] | !$_POST['efternavn']  | !$_POST['adresse']){
                echo "<script type=\"text/javascript\">alert(\"Du mangler at indtaste et felt!\");history.go(-1)</script>";
                }

$getcity = mysql_query("SELECT `postnr` FROM `bruger` WHERE `postnr` = '". $_POST["postnr"] ."' AND `bynavn`= '". $_POST["bynavn"] ."'") or die (mysql_error());
if(false == mysql_num_rows($getcity)) {
echo"<script type=\"text/javascript\">alert(\"Postnummer og bynavn passer ikke sammen!\");history.go(-1)</script>";
}
mysql_free_result($getcity);

//Tjekker om gæsten har skrevet det samme password
    if (@$_POST['password'] != @$_POST['passwordtjek']){
            echo "<script type=\"text/javascript\">alert(\"Password passer ikke sammen!\");history.go(-1)</script>";
            }

//sætter password til md5 kryptering
        $_POST['password'] = md5($_POST['password']);

    (sæt ind her fx)
//indsætning af en en bruger til vores database
      $sql =("INSERT INTO bruger (brugernavn,password,email,postnr,bynavn,tel_nr,fornavn,efternavn,adresse) VALUES
            ('".@$_POST["brugernavn"]."','".@$_POST['password']."','".@$_POST['email']."','".@$_POST['postnr']."',
            '".@$_POST['bynavn']."','".@$_POST['tele_nr']."','".@$_POST['fornavn']."','".@$_POST['efternavn']."',
            '".@$_POST['adresse']."')");

//forbindelse til vores database
if ($MysqlObj->DBconnect('dvd','root',''))
            $dbout= $MysqlObj->ExecQueryInsert($sql)or die("<script type=\"text/javascript\">alert(\"".mysql_error()." | Brugernavnet '".$_POST['brugernavn']."'er taget!\");history.go(-1)</script>");
}
Avatar billede spookym Nybegynder
08. juni 2004 - 09:33 #6
Mange tak for hjælpen... Vil den så stoppe hvis der kommer en fejl ? altså ikke ligge den ind i databasen..
Avatar billede hmmhelpinghmm Nybegynder
09. juni 2004 - 18:31 #7
Efter min bedømmelse ja, så stopper den, ligesom hvis felter ikke er indtastet, skriver den fejlen, og springer (evt.) tilbage til felterne igen eller hvad du nu koder den til. Men ja den stopper.
Avatar billede spookym Nybegynder
09. juni 2004 - 18:35 #8
Tak for hjælpen ihvertfal.

Hvem vil have pointene ?
Avatar billede hmmhelpinghmm Nybegynder
09. juni 2004 - 18:40 #9
Jeg er helt ny bruger her, så ved ikke hvad man bruger dem til, men de er sikkert nyttige, så dem vil jeg da meget gerne have, dog er det nok mere rimeligt hvis dem der har lavet scripts får dem.
Avatar billede spookym Nybegynder
09. juni 2004 - 18:53 #10
Hehe ja det er selvføgelig rigtig nok.. så gør jeg bare det..
Og faktisk ved jeg det heller ikke hvad man bruger dem til..:P
Avatar billede hmmhelpinghmm Nybegynder
09. juni 2004 - 19:01 #11
JEg ville gerne vide, nu hvor du har fået det til postnr og by. Skal man så indtaste dem i sin db. Eller tjekker den selv om de passer sammen, den skal vel have et sted at tage det fra
Avatar billede spookym Nybegynder
09. juni 2004 - 19:14 #12
Man selv først indtaste dem i sin DB ellers ved den ikke hvad den skal tjekke efter
Avatar billede hmmhelpinghmm Nybegynder
09. juni 2004 - 19:41 #13
Hej igen. Jeg vil også gerne have postnr. på min login, men behøver ikke godkendelse, det eneste er at jeg gerne vil have at den tjekker at nummeret består af 4 numre, hvordan gør jeg det.
Det samme med email:
jeg vil gerne have at den vil have: x@x.dk hvordan gør jeg det?
Avatar billede spookym Nybegynder
09. juni 2004 - 22:23 #14
jeg ved det faktisk ikke.. er ikke selv så god til det :/
Tror at du bliver nød til at oprette et spørgsmål.. sorry..
Avatar billede sukos Juniormester
09. juni 2004 - 23:08 #15
Dette lader til at virke for tjek på 4 tal

$var = 2344;
if(!preg_match("/^[0-9]{4,4}$/", $var)) {
echo"Kun 4 cifre kan bruges";
}