Avatar billede loudrup Nybegynder
07. juni 2004 - 17:52 Der er 3 kommentarer

simpel drop down menu

er det muligt at lave en simpel drop down menu i css? Det skal fungere således at jeg har en overordnet knap som så ved "mouse over" skal åbne en menu under sig, med 3-4 links. Der skal kun være dette ene niveau. Kan det lade sig gøre? I så fald hvordan?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
07. juni 2004 - 18:16 #1
det mest simple ville nu være at lave en javascript menu, da de fleste holdbare måder at lave CSS-menuer på ikke virker i IE. Der findes vist en måde, men det er ikke en særlig pæn løsning.

Så egentlig ville jeg blot gøre sådan her:
<div id="button" onmouseover="document.getElementById('undermenu').style.display = 'block';" onmouseout="document.getElementById('undermenu').style.display = 'none';">MENU<div id="undermenu" style="display:none;"></div></div>
Avatar billede loudrup Nybegynder
07. juni 2004 - 21:41 #2
ok, men hvordan tilføjer de links som jeg skal have ind? Jeg håber ikke at jeg spørger for dumt men jeg har ikke meget forstand på javascript. Yderligere ved jeg ikke hvordan jeg får det sat ind i mit html dokument der hvor jeg skal bruge den. Kan du vise mig hvordan jeg gør det?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
08. juni 2004 - 13:05 #3
alle links og den slags skal sættes ind i <div id="undermenu"><a href="#">LINK</a></div>
det var sådan set en forglemmelse at jeg ikke havde lagt noget ind i den, hvilket selvfølgelig vil forvirre en del.
For at sætte den ind skal du bare gøre sådan som jeg skrev ovenover (id="button" er dog ikke nødvendig), dvs. at du har din knap, som du sætter ind i en div med eventerne onmouseover="document.getElementById('undermenu').style.display = 'block';" onmouseout="document.getElementById('undermenu').style.display = 'none';", som sørger for at din div med id'en undermenu blive hendholdvis vist og skjult. Det er her vigtigt at din undermenu ligger indeni din knap (den div med de to events). I stedet for MENU kan du også ligge et billede ind, eller hvad din knap nu skal bestå af.

Nu ved jeg heller ikke hvor du vil sætte den ind henne, men jeg håber det gav dig en lidt bedre forklaring - ellers siger du bare til igen :-)