Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
07. juni 2004 - 12:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

automatisk mounting af netværksdrev på samba fra en linux klient

Hej jeg vil gerne auto mounte et drev på min samba server når jeg logger på min klient

det skal blive mounted alt efter hvilken bruger der bliver logget på foreksempel bruger et til 5

jeg har fået inde og kigge i fstab men det er vist ikke lige der ...

nogle der har nogle gode ideer???

PFt
Avatar billede lap Nybegynder
07. juni 2004 - 16:27 #1
kik på automount - /etc/autofs
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
07. juni 2004 - 20:54 #2
kan man automatisk mounte drev ud fra bruger login der ??

vender snart tilbage :-)
Avatar billede lap Nybegynder
07. juni 2004 - 21:21 #3
Ja, eksempel på /etc/auto.master:
/misc  /etc/auto.misc  --timeout=60

/etc/auto.misc:
cd              -fstype=iso9660,ro,nosuid,nodev :/dev/cdrom
rhas.1          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/export/images/linux/RHAS21-1.iso
rhas.2          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/export/images/linux/RHAS21-2.iso
rhas.3          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/export/images/linux/RHAS21-3.iso
rh9.1          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/export/images/linux/RH9-1.iso
rh9.2          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/export/images/linux/RH9-2.iso
rh9.3          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/export/images/linux/RH9-3.iso

hvis jeg "cd /misc/rhas.1" mounter den et iso-image, men det kan ligeså godt være et katalog.

Ved brugere vil man ofte bruge /home - således at /home/peter mounter et drev med samba mount.
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
08. juni 2004 - 10:05 #4
cool men kan man få den til at mounte netværks drev istedet for cd rom

så isteder skriver

rhas.1          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/samba/images/linux/RHAS21-1.iso
rhas.2          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/samba/images/linux/RHAS21-2.iso
rhas.3          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/samba/images/linux/RHAS21-3.iso
rh9.1          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/samba/images/linux/RH9-1.iso
rh9.2          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/samba/images/linux/RH9-2.iso
rh9.3          -fstype=auto,ro,nosuid,loop    :/samba/images/linux/RH9-3.iso

og selvfølge er det fiktive stier men alligevil netværks drev der gør det lidt mere besværligt.....
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
08. juni 2004 - 10:10 #5
hvis nu vi siger at jeg sidder på en klient 192.168.2.254 og samba serveren har ip 192.168.2.4

og ved login på klient skal den mounte et brugerspecifikt netværks drev

det du har sendt er det ikke kun til lokale mounts???
Avatar billede lap Nybegynder
08. juni 2004 - 12:26 #6
myproject  -rw,soft,intr,rsize=8192,wsize=8192  penguin.host.net:/project52

eksempel på auto.misc fra http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-7.3-Manual/custom-guide/s1-nfs-mount.html
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
08. juni 2004 - 14:26 #7
jeg har i bruger1 hjemmebibliotek en mapper der hedder smbhome.

smbhome skal moutes så den bliver /sambaserver/bruger1 på samba serveren

og hvis bruger 2 logger på skal smbhome blive /sambaserver/bruger2 osv. her der mounter den jo ikke bruger specifikt...
Avatar billede lap Nybegynder
08. juni 2004 - 21:27 #8
har du læst på dokumentationen?
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
09. juni 2004 - 17:44 #9
ja jeg har fået det til at virke men tak for hjælpen :-)

jeg ordnede inde i .bash_profile :-)

så kører det :-)
Avatar billede lap Nybegynder
09. juni 2004 - 19:33 #10
Det blev så uden automount - der er en eller anden mulighed for at overføre variabler, men så langt er jeg ikke kommet.