Avatar billede fluffy Nybegynder
06. juni 2004 - 12:01 Der er 8 kommentarer

cpu temp i bios

jeg har købt nyt bundkort (abit ic7 max3) og en pentium 4 2,8 med 800 fsb men når jeg starter computeren op og går ind i bios`en ryger temperaturen lynhurgtigt over de 85 grader selvom jeg på cpu køleren kan mærke at den overhovedet ikke er varm.
jeg har givet cpu`kølepasta (artic cooling).
er der nogen der kan hjælpe mig med problemet.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2004 - 12:07 #1
Det lyder som om du har vendt køleren forkert og den dermed ikke har kontakt til cpu'en. Pil den af igen og check at den er vendt rigtigt.
Avatar billede zhark Nybegynder
06. juni 2004 - 12:11 #2
Det lyder ikke for godt, alm. vis plejer bios temp at være mest korrekt!
Nu har du vel brugt kølepasta med måde - for meget er bestemt ikke godt - og smør det - TYNDE - lag på cpu'en ikke på køleren, for det kan forekomme at det så ikke "rammer" korrekt.
Avatar billede fluffy Nybegynder
06. juni 2004 - 12:57 #3
køleren vender rigtigt og kølepasta er smurt på i et tyndt lag på cpu core
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2004 - 13:03 #4
Har du prøvet at pille køleren af og kigge efter at der har været kontakt imellem cpu og køler ?
Man SKAL kunne mærke at køleren bliver varm, når man sætter strøm til bundkortet og tænder maskinen. Det går faktisk meget hurtigt. Derfor hælder jeg stadig til at køleren vender forkert.
Kigger man på bunden af en køler, er der en udfasning i den ene side. Denne skal vende mod den ophøjede plastik-kant der er i soklen på motherboardet.
Avatar billede fluffy Nybegynder
06. juni 2004 - 13:11 #5
ja køleren vender som du har beskrevet jeg har haft den af for at se om jeg skulle ha vendt den forkert.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
06. juni 2004 - 13:35 #6
Øhh.. nu er det ikke sådan at den viser Fahrenheit temperatur istedet for Celsius. Jeg kan ikke huske den præcise skala, men 85 grader Fahrenheit svarer vel til omkring 30-35 grader Celsius, hvilket er en ok temp. for en Intel cpu.
Avatar billede fluffy Nybegynder
06. juni 2004 - 13:56 #7
nej desværre er det celsius den viser
Avatar billede zhark Nybegynder
08. juni 2004 - 01:12 #8
Jeg ville i hvert fald ikke turde fortsætte med den køler, en intel burde med rimelighed holdes under 45 gr.