Avatar billede anita_3008 Nybegynder
06. juni 2004 - 11:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Foskellen på CDATA og #PCDATA?

Hej er der nogen der kan forklare mig på almindelig dansk sprog hvad forskellen er. Jeg er klar over at CDATA er tegndata uden markup og #PCDATA er parsede tegndata - men jeg forstår ikke hvad meningen er med det.

jeg troede fx. at alle tegn var tilladt i CDATA hvilket vil sige at hvis man i CDATA skriver ø istedet for ø, ville dette ikke blive oversat da parsen vil ignore det fordi &-tegnet er tillad - men det bliver jo fint oversat til ø.

Jeg er ikke interesseret i at høre hvordan man ellers kan oversætte æ, ø, å osv ved at henvise til den her iso standard men blot interesseret i hvis en kan fortælle mig forskellen så JEG kan forstå det.

Skal til eksamen i morgen så svaret haster en smugle:-)

MVH AL
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
06. juni 2004 - 17:50 #1
det bliver ikke oversat. copy past følgende ind i en fil og load den i internetexplorer 5.5+ :

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<root>
<CLIENT FirstName="æøå">&#0248;</CLIENT>
<script>
<![CDATA[
function matchwo(a,b)
{
if (a < b && a < 0) then
  {
  return 1
  }
else
  {
  return 0&#248;
  }
]]>
</script>
</root>
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
06. juni 2004 - 17:51 #2
i client står der ø (i inner xml) men i CDAta står der &#248; YE!
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
06. juni 2004 - 17:51 #3
held&lykke med X-amen
Avatar billede anita_3008 Nybegynder
06. juni 2004 - 18:15 #4
det var jo ikke det jeg spurgte om.....

Forklar mig blot hvad forskellen er på CDATA og #PCDATA

hilsen AL
Avatar billede sovsekoder Nybegynder
06. juni 2004 - 19:20 #5
sry, forklaringen er at:
CDATA : her kan der stå hvad som helst, så ligemeget hvor mærkelige bogstaver du skriver vil din XML være korrekt. Alle tegnkoder er tilladte, så man kan f.eks ligge program-kode ell. BMP-filer (altså de bytes de bstår af) ind her UDEN at "ham der læser XML'en brokker sig"

PCDATA: her skal man overholde reglerne for hvilke tegn der må bruges. Regler for hvad der må bruges og hvad der ikke må bruges angives i første linie af xml'en vha. encoding = "en eller anden encoding her". SÅ F.EKS. hvis du ligger en bytes'ne fra en .exe fil ind her får du meget sandsynligt at vide at XML filen indeholdcer ULOVLIGE bogstaver!

SÅ det korte og lange er at: CData bruges når du skal være i stand til at lægge noget data ind i din XML uden dette opfattes som en fejl. PCDATA bruges hvis der stadig skal tjekkes for korrekte tegn.

...bemærk at når jeg siger "ham der læser/tjekker XML'en" mener jeg en computer, men det kunne principielt set være hvad som helst. Det gælder altid at XML dokumentet skal overholde reglerne for at det kan bruges!
Avatar billede anita_3008 Nybegynder
06. juni 2004 - 20:51 #6
Mange tak og jeg håber på det bedste i morgen
Avatar billede anita_3008 Nybegynder
07. juni 2004 - 16:55 #8
lukket... eksamen er veloverstået med et 10 tal...