Avatar billede theportal Nybegynder
17. februar 2001 - 15:52 Der er 4 løsninger

Beans, JSP, Servlets etc. FORKLARING

Jeg er hardcore Microsoft Koder med hang til alt til Windows Platformen, men er begyndt at kigge mig om efter noget nyt at rive i, derfor tænkte jeg på Java, som må være afløseren til Perl, som det mest hardcore websprog!

Jeg kender til applets, som er de der irriterende ure, spil etc. som webmastere har hængende rundt omkring på deres tripod websites. Men alt det man får kastet i hovedet på Sun.com som f.eks Enterprise Beans, JSP, Servlets, fatter jeg keine af - er der en eller flere der for en sum points ville udvide min horisont mht. Java

Da jeg er totalt MS koder, ville det være dejligt hvis i kunne sammenligne f.eks. JSP med ASP (hvilket jeg TROR er det samme, bare til hvert sit sprog), og ServLets = COM (hvilket jeg ikke tror er tilfældet)

Expand my horisont!
Avatar billede tjuul Nybegynder
18. februar 2001 - 22:28 #1
JSP og ASP er som du selv er inde på stort set det samme, bare forskellig syntax.

Servlets er at sammenligne med CGI scripts, men der er en lang række fordele ved den måde som servlet interfacet er opbygget fremfor CGI. Servlets er nem at bruge der kan man vel ikke sige om CGI. Derudover så for hver gang et CGI script bliver kaldt startes der en ny process på Web-serveren (el. Applications Serveren), for Servlets er det blot en ny tråd hvilket gør at de har en langt bedre performance.

Grundtanken bag JSP, Servlets og Beans er at man benytter den såkaldte Model View Control opdelingen af sin hjemmeside. JSP skal kun bruges til selve visningen af siden (View) - sammen med HTML, Servlets skal så kaldes af JSP siden og udføre f.eks et database kald (Control), resultatet skal lægges over i en Bean (Model) som så bliver læst af JSP-siden.

Håber det er svar nok, ellers så skyd løs...
Avatar billede disky Nybegynder
19. februar 2001 - 08:48 #2
hejsa

Det er MEGET fornuftigt at kigge på JSP istedet for php og perl.

Jsp er jo en del af java som er 100% object orienteret. Det er gennemtænkt og sagt lige ud \'skide godt\' :-)

Som Tjuul siger lægger det op til at man følger et design pattern med navnet \'Model View Control pattern\'.
Det vil sige man deler selve HTML koden og Java koden fra hinanden. Det har enorme fordele, en webdesigner roder med HTML delen, og har en liste over specielle tags han skal indsætte hvis der skal hentes fra en database. osv.

Og software udvikleren, arbejder i sin bean som definerer disse tag, og snakker med database osv.

Det gør at hvis man f.eks. vil bruge sin webside på wap, er det kun .html filen der skal laves om og ikke java koden.

Nu kender jeg ikke så meget til ASP, men en fordel ved JSP frem for ASP, er at det kan køre på næsten alle platforme du kan tænke på. NT,linux,solaris osv.

Din ide om asp=jsp (bare anden syntax) og at servlets=com er umiddelbart god nok.

Hvis du har andre spørgsmål bare fyr løs :-)
Avatar billede kresten Nybegynder
19. februar 2001 - 18:13 #3

Som gammel ASP koder, kan jeg kun anbefale at du kommer videre!

Nå, det jeg ville sige er at der er nogle rimelig gode artikler på http://www.jspinsider.com/articles/jspasp/index.html som forklarer lidt om forskellen. Men pas nu på med at brug ASP / JSP charts artiklen for meget, for det er netop et brud på de ting som tjuul og disky nævner med MVC pattern og rigtig OOP.

Personligt syntes jeg at ASP nærmest opfordrer en til at kode dårlig/ustruktureret/u-læse venligt da det faktisk er et scripting sprog.

Problemet i ASP er også at det er rimelig svært at lave sine COM objekter så de ret faktisk kan genbruges, i Java kan du lave din bean og bruge den igen og igen. Genbrugbar kode i ASP bliver nærmest copy/paste funktioner og skumle includes.

Nå, det så er sagt må jeg også sige at JSP/Java er ret svært at starte med fordi det ikke helt er så intutitivt som mange MS ting. Bare at få server til at køre kan være en oplevelse, når man så skal til at designe sine objekter og bruge andre pakker/API\'er så bliver det rigtig sjovt.

Det kræver godt kendskab til teorien bag OOA/OOD, men det er det værd!! Især nå kunden næste gang siger, \"Ja, men jeg ville nu hellere have den i blå og den skal kunne stå på hovedet og spille national melodien\".

Well, that\'s my 5 cents :)
Avatar billede theportal Nybegynder
19. februar 2001 - 19:04 #4
Ok tak for svarene, virkelig gode

I får 80 point hver!