Avatar billede dingkee Nybegynder
04. juni 2004 - 17:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hente fra tabel men tage id fra anden tabel

Jeg henter nogle ting fra en tabel der hedder:
Personer, som indeholder:
ID
Brugernavn
Email

Jeg skal derefter hente nogle ting fra en tabel der hedder:
test.
Der indeholder:
ID
Laner
Ting

Fra den tabel der hedder Test, skal jeg kun have den ting med som Laner fra Personer = ID i Test...

Jeg har lavet lidt kode her, men det virker ikke...
$query2 = mysql_query("SELECT * FROM tester WHERE id = '$laner'");
while($r = mysql_fetch_array($query2)) {

Jeg kan ikke bare tage Laner fra url'en da den ikke er med der...

Hvad gør jeg så??
Avatar billede riversen Nybegynder
04. juni 2004 - 17:30 #1
Fra den tabel der hedder Test, skal jeg kun have den ting med som Laner fra Personer = ID i Test... <-- forklar lige lidt bedre
Avatar billede tomat-ketchup Nybegynder
04. juni 2004 - 17:31 #2
$query2 = mysql_query("SELECT * FROM tester WHERE id = '$laner'");

Er det meningen at der skal stå "tester"?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
04. juni 2004 - 17:34 #3
SELECT * FROM personer,test WHERE personer.ID = test.ID AND id='$laner'
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. juni 2004 - 18:06 #4
siden feltnavnet id findes i begge tabeller vil sql blive forvirret når du blot siger
    WHERE id = '$laner'
Vi mennesker kan se det er ligemeget jvilken id kolonne der bruges her, men computere er dumme. Vi skal præcsit fortælle hvilken (bare vælge een tilfældig)
    SELECT *
    FROM personer,test
    WHERE personer.ID = test.ID
      AND personer.id='$laner'

mvh JakobA
Avatar billede dingkee Nybegynder
04. juni 2004 - 18:20 #5
Hmm, det virker stadig ikke...
Jeg får denne fejl:
Parse error: parse error, unexpected T_STRING, expecting ',' or ';' in /laner.php on line 32
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
04. juni 2004 - 18:27 #6
prøv med:
SELECT * FROM personer, test WHERE personer.ID = test.ID AND id='$laner'
Avatar billede dingkee Nybegynder
05. juni 2004 - 18:20 #7
Det virker stadig ikke...

Kan være jeg lige skal prøve at uddybe det:

På min side henter jeg først nogle ting fra tabellen Personer, jeg henter kun de ting hvor feltet Ud = ja.

Det virker fint.

Derefter skal jeg hente nogle ting fra den tabel der hedder test.
Her skal jeg kun hente de ting hvor feltet laner i Personer er det samme som ID i test.

Men det vil den bare ikk :(
Avatar billede dingkee Nybegynder
05. juni 2004 - 19:17 #8
Nu giver den ikke fejl, men derimod tager den kun den første post i test...

min kode er:
$query2 = mysql_query("SELECT * FROM personer,test WHERE personer.ID = test.ID AND test.id = '$laner'");
Avatar billede dingkee Nybegynder
05. juni 2004 - 19:52 #9
Sætter flere point på, vil virkelig gerne have dette til at virke :)
Avatar billede dingkee Nybegynder
14. december 2004 - 09:47 #10
Fik det aldrig til at virke...

Lukker spg. nu :(
Avatar billede jakoba Nybegynder
14. december 2004 - 09:57 #11
" jeg henter kun de ting hvor feltet Ud = ja "
det er en betingelse du beskriver der. betingelsen begrænser hvad der skal hentes fra de 2 tabeller.

" Fra den tabel der hedder Test, skal jeg kun have den ting med som Laner fra Personer = ID i Test... "
er en anden betingelse som ihvertfald jeg overså i første omgang

Så hvis det er alle betingelsern kan vi nu lave een sql sætning der gør det jele på een gang:

    SELECT *
    FROM personer,test
    WHERE personer.Ud = 'ja'
      AND personer.Laner = test.ID

Det største problem med SQL (og programmering i det hele taget) er at udtrykke sig klart og fuldstændigt.

mvh JakobA