Avatar billede rolf_lagoni Nybegynder
04. juni 2004 - 12:43 Der er 6 kommentarer

Importere .csv i powerpoint

Jeg er ved at lave en powerpoint skabelon, som skal kunne hente data fra en .csv fil. Jeg havde forestillet mig, at man opretter x-antal tekstbokse, og derefter opretter en makro i VB der linker til de forskellige felter i .csv-filen.

Jeg har aldrig forsøgt mig, med VB før, men som det umiddelbart ser ud, er det min eneste løsning - andre (og måske nemmere) forslag modtages gerne.

Er der nogen der har en ide om hvorvidt det her kan lade sig give sig?
Avatar billede overchord Nybegynder
04. juni 2004 - 13:13 #1
Det skulle nok kunne lade sig goere hvis. Meget groft kunne det vaere noget i denne retning:

dim TempVar as variant
dim tstring a string
dim flnm as string
drim freef as integer

flnm = inoutboks("indtast filnavn")

freef = Freefile

open flnm for output as freef
line input #freef, tstring
tempvar = split tstring(",") 'Split virker kun i ppt2000 og opefter
for i = 1 to ubound(tempvar)
  me.textbox(i) = tempvar(i)
next i

Dette er et meget groft eksempel og skal helt sikkert fintunes en hel masse, men kan bruges som et slags udgangspunkt.
Avatar billede rolf_lagoni Nybegynder
04. juni 2004 - 14:08 #2
og så en gang til for arveprins knud... jeg har som sagt aldrig været i VB før... hvis du kan guide mig punkt for punkt, eller henvise til en turorial eller noiget, ville det give bonus :)

Det er til mit arbejde, hvor de enkelte afdelinger skal kunne eksportere en csv fil fra intranet, og benytte de udtrukne data i en ppt-skabelon.
Avatar billede overchord Nybegynder
04. juni 2004 - 14:33 #3
ok - jeg har desvaerre ikke tid nu, men jeg vil gerne i loebet af weekenden lave det som en punktforms-loesning som jeg enten kan smide herinde og/eller sende direkte til dig. I mellemtiden maa andre selvfoelgeligt gerne overtage hvis de kan hjaelpe, men ellers vil jeg lave det loerdag eller soendag - haaber det er ok.
Avatar billede rolf_lagoni Nybegynder
04. juni 2004 - 14:40 #4
Lyder lækkert...
Avatar billede overchord Nybegynder
07. juni 2004 - 10:06 #5
ok - fik desvaerre ikke saa meget tid over weekenden som haabet :-(
Men hvis vi tager den lidt af gangen:
1. Check at du har navngivet alle tekstboksene som du har lagt ind paa en maade saa navnene er systematiske
2. Aabn VBA editoren (alt + F11) og laeg et nyt modul ind (indsaet -> Modul)
3. Du skal foerst og fremmest oprette en ny sub som indeholder al koden:
  Private Sub ImportCSVFil()
4. Editoren smider automatisk "end sub" lnjen ind herefter
5. Kopier og paste koden fra tidligere kommentar - den vil ikke virke 100% endnu, men sig til naar du er naaet dertil - saa tager vi resten derfra
Avatar billede rolf_lagoni Nybegynder
16. juli 2004 - 09:02 #6
Ellers tak for hjælpen, men nu har vi fået løst det med bogmærker og nogle active X objekter.