Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2004 - 10:58 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan fjerner jeg XP, når jeg kun har en partition

Hej jeg vil gerne slette hele min computer, så den er helt tom. Hvordan sletter jeg windows ???
Avatar billede xtcy Nybegynder
04. juni 2004 - 11:00 #1
Sæt din computer til at Boote op på CD
sæt din XP skive i
og så Formater den.. og sluk.. så er de tgjort
Avatar billede xtcy Nybegynder
04. juni 2004 - 11:03 #2
altså når den er bootet på cdromen så trykker du accepter og foresætter indtil den kommer og spørge om partetrioner... så sletter du den partetion der er.. og laver en ny hvor du så formatere den..
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
04. juni 2004 - 11:07 #3
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.
Avatar billede hcma Novice
04. juni 2004 - 11:24 #4
og hvis du  bare vil have slettet alt på harddisken uden at lægge noget ind igen:
http://www.killdisk.com - Sletter alt, og nulstiller harddisken.
Avatar billede espersen Novice
04. juni 2004 - 11:30 #5
Hvis det er fordi du vil have en ren XP ind igen - så følg denne fine guide :

http://hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair

HUSK at have opdateringer til XP klar (hentet ned inden du går i gang)

Installer dem efter at have installeret XP og INDEN du går på Internettet, da du ellers risikerer diverse virus/orme (blasterormen fx.)

Microsoft WinXP1a : (vælg dit sprog og download filen på ca. 125 mb til d-drevet)
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp

Update-pakke (samling af kritiske updates til XP; vælg dit sprog og download filen på ca. 10 mb til d-drevet) : http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da

Sasser-update (opdatering der hindrer Sasser-viruset ved at lukke huller i Windows)
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=3549EA9E-DA3F-43B9-A4F1-AF243B6168F3

Som sagt : Gem ikke disse filer på c-drevet (eller skrivebordet), da hele indholdet på c-drevet slettes ifm. formateringen.

Fjern kabel osv. så du ikke kommer til at connecte til internettet + aktiver firewall
Avatar billede dfl Nybegynder
09. juni 2004 - 11:01 #6
hej må jeg lige spørge om nået, når jeg gør det i siger der. så trykker jeg L for at slette partition. så skriver den at den ikke kan. Kan ikke huske de præcise ord men noget med at den har lagt miderligetidig filer ind på dette drev til installiton.
Avatar billede Slettet bruger
05. juli 2004 - 23:06 #7
Takker for alle indlæg