03. juni 2004 - 23:24
Der er
13 kommentarer og 1 løsning
plus og minus
hvordan foregår matematik i delphi?
Annonceindlæg fra Infor
showmessage(inttostr(strtoint(edit1.text) + strtoint(edit2.text))); showmessage(inttostr(strtoint(edit1.text) - strtoint(edit2.text))); du kan evt lave lidt tjek om det er tal som står i editbox. try showmessage(inttostr(strtoint(edit1.text) + strtoint(edit2.text))); except showmessage('indtsat kun tal!'); end;
hvordan gemmes dataene i en label.caption ?
og hvordan ganger og dividerer man ?
showmessage(floattostr(strtoint(edit1.text) * strtoint(edit2.text))); showmessage(floattostr(strtoint(edit1.text) / strtoint(edit2.text))); label1.caption := inttostr(strtoint(edit1.text) + strtoint(edit2.text));
hvis du ønsker at regne med decimal tal så brug floattostr/strtofloat showmessage(floattostr(strtofloat(edit1.text) + strtofloat(edit2.text))); showmessage(floattostr(strtofloat(edit1.text) - strtofloat(edit2.text))); showmessage(floattostr(strtofloat(edit1.text) * strtofloat(edit2.text))); showmessage(floattostr(strtofloat(edit1.text) / strtofloat(edit2.text)));
label1 is not a valid integer value... l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) + 1);
start med at skriv 0 i label
hvad er galt her: if Colorbutton1.Color <> clSilver then l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) + 1); Colorbutton1.Color := clSilver else Colorbutton1.Color := clBtnface; l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) - 1); ???
kommer jo an på hvad din plan er? if Colorbutton1.Color <> clSilver then begin l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) + 1); Colorbutton1.Color := clSilver; end else begin l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) - 1); Colorbutton1.Color := clBtnface; end;
03. juni 2004 - 23:50
#10
Kan Colorbutton ikke erstattes med en form for "SELF" funktion ?
03. juni 2004 - 23:51
#11
må du nok lige forklare hvad du mener med
04. juni 2004 - 00:01
#12
sådan at man istedet for at skrive: if Colorbutton1.Color <> clSilver then begin l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) + 1); Colorbutton1.Color := clSilver; end else begin l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) - 1); Colorbutton1.Color := clBtnface; end; kunne nøjes med at skrive noget i stil med: if Colorbutton1.Color <> clSilver then begin l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) + 1); self.Color := clSilver; end else begin l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) - 1); self.Color := clBtnface; end;
04. juni 2004 - 00:02
#13
rettelse: if self.Color <> clSilver then begin l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) + 1); self.Color := clSilver; end else begin l1.caption := inttostr(strtoint(l1.caption) - 1); self.Color := clBtnface; end;
04. juni 2004 - 00:03
#14
jo hvis det er den knap som der er sender kan du skrive TButton(sender).color := ...;
Kurser inden for grundlæggende programmering