Avatar billede rexuz Nybegynder
03. juni 2004 - 22:45 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

hvad er en end to end TCP-forbindelse?

Kort og kontant.

Hvad er en "end to end TCP-forbindelse"

Svar link osv. skal helst være på dansk, da jeg ikke er go til sprog.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. juni 2004 - 22:51 #1
TCP er en såkaldt connection oriented protokold, i modsætning til f.eks. udp der er connectionless.

Dette betyder at der altid etableres in fuld end-to-end fuld duplex forbindelse når vi taler TCP. dette gøres via Tree way handshake.

læs dette, hvor jeg forklare det
http://www.eksperten.dk/spm/502466

Spørg hvis du vil have yderligere forklaring
Avatar billede rexuz Nybegynder
03. juni 2004 - 23:50 #2
Hvis du nu skulle forklare det til en lidt mindre computer kyndig. Hvordan ville du så forkalre det? For må nok tilstå, jeg ikke kan være med i det du har skrevet i det andet topic. Lidt mere simpelt og til, at forstå. Det ville være meget dejligt.
Avatar billede soreno Praktikant
04. juni 2004 - 09:11 #3
Når du besøger en hjemmeside i din browser så etablerer du en end-to-end TCP forbindelse til den server som indeholder siden.

Kommunikationen foregår (forsimplet) således:
  - Browseren opretter (TCP)forbindelse til serveren.
    - Serveren accepterer forbindelse.
  - Browseren spørger efter data.
    - Serveren sender data til browseren.
  - Broseren siger farvel til serveren.
  - Forbindelsen lukkes.

Dvs. at server og browser kan "snakke" samme på samme linie - lige som når du bruger din telefon til at ringe til svigermor.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. juni 2004 - 14:29 #4
soreno's beskrivelse er på niveauet over tcp og således for overordnet, hvis det er tcp forbindelsen du spørger om. Den foregår således

Client maskiner (det er den browseren findes på) sender en forespørgsel til serveren om at oprette en tcp kanal)
Serveren acceptere denne forespørgsel, samtidig med at den selv sender en forespørgsel om at oprette en kanal til clienten.

Clienten acceptere serverens forespørgsel.

Nu er tcp end-to-end forbindelsen skabt, og herigennem kan den kummunikation soreno beskriver startes. Og så skal du vide at der foregående er kørt en del trafik med henblik på at navne opløse fra www navn til ip adresse. Ved alle disse kommunikationer er der udført den ovenstående trevejs etablering af forbindelser mellem server og klient.

Når du sniffer en simpel browser forespørgsel på en webside fra en browser til en klient vil du fange ret mange pakker, selvom selve hjemmesiden kun fylder en pakke
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. juni 2004 - 14:31 #5
I øvrigt kan du ikke helt sammenligne en tcp forbindelse med en telefon forbindelse, da derer tale om fuld duplex, begge maskiner kan snakke samtidig, så skal du bruge dene sammenligning, skal der bruges to toelfoner, hvor mikrofon og højtaler er byttet på de to således at du taler i den ene og lytter på den andem og det er omvendt for svigermekanikken. I kan tale i munden på hinnanden uden at det genere nogen.
Avatar billede soreno Praktikant
04. juni 2004 - 15:12 #6
En analogi giver altid anledning til diskussion om validitet.
Men en analogi er en god måde at få et overblik over hvordan tingene virker.

Detaljeringsgraden af svaret på spørgsmålet kræver at spørger forklarer i hvilken sammenhæng svaret skal bruges.
Avatar billede rexuz Nybegynder
04. juni 2004 - 21:13 #7
thx. Kan oplyse at alt dette var overflødigt da jeg ikke blev spurgt om det i IT B på HTX ;) men tak for hjælpen. Fik 9 så helt dårligt kan det jo ikke være.