Avatar billede kenngth Nybegynder
31. maj 2004 - 14:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

søge efter bruger og konfimere password

Hej. Jeg sidder og bøvler lidt med et login"system" til min hjemmeside, men er tilsyneladende faldt i et hulv der er svært at komme op ad.

Jeg har lavet en database hvori brugerne og deres password står, og problemet er at jeg ikk ved hvordan man søger efter en af brugerne.

Loginsystemet skal fungere sådan, at man  databasen skal søge efter det username, som vilkårlige bruger har indskrevet, og når så brugeren er fundet, skal der tjekkes om det password som brugeren har indtastet er det som står under brugeren i databasen.

Brug evt. denne database som eks: http://www.nfelming.dk/lg.bmp

Jeg programmerer forresten i asp, så forslag i php vil jeg helst ikk ha, med mindre det gør det hele meget meget nemmere.

på forhånd tak.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. maj 2004 - 15:25 #1
Det ville nok være nemmest, hvis du brugte sessions.. jeg går ud fra, at der er flere "beskyttede" område, på din hjemmeside..?
Sessions: http://html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp

Ellers hedder det noget i stil med:

if request.servervariables("request_method") = "POST" then

strBrugernavn = replace(request.form("BRUGERNAVN"), "'", "")
strKode = replace(request.form("KODE"), "'", "")
strNyKode = replace(request.form("NYKODE"), "'", "")

strSQL = "select * from TABELNAVN where BRUGERNAVN = '" & strBrugernavn & "' and KODE = '" & strKode & "'"
set rs = conn.execute(strSQL)

if not (rs.bof or rs.eof) then
  ' brugernavn fundet, der matcher det indtastede password
  ' skift kode:
  strSQL = "update TABELNAVN set BRUGERNAVN = "' strBrugernavn & "', KODE = '" & strNyKode 6 "'"
  conn.execute(strSQL)
  response.write "koden er ændret"

else

response.write "Brugernavn eller kodeord er ukorrekt" ' "eller" = "anti-hacker"-ting

end if

end if ' post

<form action="SIDE.ASP" method="POST">
Brugernavn: <input type="text" name="brugernavn"><br>
Gamle kodeord: <input type="text" name="kodeord"><br>
Ny kodeord: <input type="text" name="nykode"><br>
<input type="submit" value="Send">

Dette er skrevet direkte i feltet på Eksperten.dk, og er derfor ikke testet..

Læs venligst lektionerne 11, 17-22 på http://html.dk/tutorials/asp/
Avatar billede kenngth Nybegynder
31. maj 2004 - 15:31 #2
tak for det. jeg har været toturialen på html.dk, men må indrømme at jeg havde glemt den side med sessions. tak for svaret. den var point værd
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. maj 2004 - 15:34 #3
Sessions (eller cookies) er en alletiders ide, når det gælder logins med beskyttede områder..
Det bliver f.eks. brugt her på Eksperten, så man ikke skal logge ind, på hver eneste side med vil skrive et indlæg :-)

- Jeg har smidt et svar, som du ikke behøver at acceptere endnu.. jeg hjælper dig gerne videre..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
31. maj 2004 - 15:43 #4
Takker for points :-)
Hvis du har spm, stiller du dem bare.. så vil jeg prøve på at besvare dem..