Avatar billede vanggaard Nybegynder
30. maj 2004 - 18:38 Der er 6 kommentarer

Java og MySQL (problemer med danske bogstaver)

Hej

Jeg bruger følgende driver til at connect til min MySQL base:
org.gjt.mm.mysql.Driver

Hvilket virker helt fint, med undtagelse af Æ, Ø og Å!!!

Hvis jeg kikker direkte i basen via diverse programmer, så er det se æ, ø og å rigtig ud, men når jeg fremsøger data vi Java får jeg følgende tegn , > og †

Hvad gøre jeg forkert ??? Skal jeg bruge en anden driver ??

<Vanggaard/>
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2004 - 18:47 #1
Windows/Linux ?

Hvad er "diverse programmer" helt præcist ? (vigtigt foe at kunne vurdere hvilket tegnsæt de bruger)
Avatar billede vanggaard Nybegynder
30. maj 2004 - 20:08 #2
Det er under Windows. Jeg har bl.a. set/indsat data via det klient program som hører med til mySql.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2004 - 20:28 #3
Det er jo et console program og bruger derfor DOS tegnsæt CP850.

Så det er ikke nogen overraskelse at det ser sjovt ud i Java.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2004 - 20:31 #4
Min hypotese er at hvis du gemmer fra Java så ser det også OK ud når du
henter igen.

Du kan også prøve at hente det der er indtastet via mysql client
programmet som CP850.

Altså ikke:

String s = rs.getString(1);

men:

String s = new String(rs.getBytes(1), "Cp850");
Avatar billede arne_v Ekspert
16. juni 2004 - 22:26 #5
Kommet videre ?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. august 2004 - 00:04 #6
??