Avatar billede mark.b Nybegynder
16. februar 2001 - 15:10 Der er 10 kommentarer

Access SQL og datoer

Når jeg laver en SQL UPDATE, hvor jeg indstiller nogle datoer, så bliver de fejlopfattet af Access.

Jeg har et felt hvori ASP skriver #02/03/2001# men det virker som om access læser det som 3. februar istedet !!

Hvordan skal jeg sende mine datoer sådan at de ikke misforstås af Access.

(NT4, MDAC 2.6)
Avatar billede gandalfthewhite Nybegynder
16. februar 2001 - 15:17 #1
tmp = split(dte, \"/\")
dte = tmp(1) & \"/\" & tmp(0) & \"/\" & tmp(2)

Så får du vendt datoen til US format
Avatar billede sone Nybegynder
16. februar 2001 - 15:27 #2
Generelt om datoer:
Indsæt altid datoer i formatet YYYY-MM-DD - så anlæses datoen korrekt af de fleste databaser.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. februar 2001 - 15:33 #3
sone:> hvis du smider YYYY-MM-DD i hovedet på en MySQL DB opdaterer den intet.. den skal bruge YY-MM-DD har jeg erfaret..
Avatar billede sone Nybegynder
16. februar 2001 - 15:39 #4
OK - jeg har kun kendskab til Acces, MS-SQL og Oracle.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. februar 2001 - 15:50 #5
sone:> og hvis jeg giver min Access DB f.eks. MM-DD-YY(YY) så tror den det er DD-MM-YY(YY)...
Avatar billede sone Nybegynder
16. februar 2001 - 16:35 #6
Netop derfor - brug YYYY-MM-DD
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
16. februar 2001 - 16:52 #7
sone:> Det fatter den ikke mere af :-(
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
16. februar 2001 - 23:15 #8
OK det virker ikke som om det er noget der er helt fastlagt - eller ?

Jeg har (nær)læst mine ASP bøger men der springes let og elefant henover det, desværre.

Mark
Avatar billede mark.b Nybegynder
19. februar 2001 - 12:01 #9
Jeg må nok sige at ud fra mine tests, så virker dette som det mest korrekte :

MM-DD-YYYY

Det virker ihvertfald for mig.

Tak for forsøgene
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
21. februar 2001 - 13:43 #10
mark.b:> hmm .. hvorfor har du også \"eksperten1\" ?