Avatar billede janette Nybegynder
28. maj 2004 - 13:54 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Vis sidste post for hvert katalognummer

Jeg har fra et andet system en tabel med oprettelse af lagerbeholdning samt regulering af antal på katalognumre.
Hvert katalognummer optræder det antal gange, som der er reguleret på antallet og tabellen indeholder det opsummerede antal.

Hvordan får jeg en forespørgsel til kun at vise hvert katalognummer en gang. Det være sig første eller sidste gang nummeret optræder.
Avatar billede overchord Nybegynder
28. maj 2004 - 14:03 #1
Du laver en gruppering i forespoergslen.

I SQL syntaks noget lign: SELECT * FROM lagertabel GROUP BY katalognummer

Hvis du saa har f.eks et autoincrement ID felt eller en dato el. lign indikator for hvornaar posten er indtastet kan du faa vist den sidste vaerdi ved at vaelge max-vaerdien:
SELECT max(Dato), katolognummer, Antal FROM LagerTabel GROUP BY katalognummer

Haaber det hjaelper lidt - hvis der er problemer saa smid en besked.
Avatar billede jensen363 Forsker
28. maj 2004 - 14:17 #2
Her en version, som udvælger både første og sidste reguleringsdato

SELECT tblData.Katalognummer, Min(tblData.reguleringsdato) AS Førstedato, Max(tblData.regulsringsdato) AS Sidetedato
FROM tblData
GROUP BY tblData.Katalognummer;
Avatar billede hekla Nybegynder
30. maj 2004 - 13:26 #3
Jeg ville nu lave det som:

SELECT MinTabel.EtAndetFeltFraTabellen, Last(MinTabel.Katalognummer) AS SidsteAfDetteKatalognummer
FROM MinTabel
GROUP BY MinTabel.Katalognummer;

men forskellen er vist ikke så stor
Avatar billede janette Nybegynder
01. juni 2004 - 12:43 #4
Med en blanding af svar samt 2 forespørgsler, så er det lykkedes.

SELECT ITAFUDTA_AFULAREG.DBKTLN, ITAFUDTA_AFULAREG.DBANTX
FROM ITAFUDTA_AFULAREG
GROUP BY ITAFUDTA_AFULAREG.DBKTLN, ITAFUDTA_AFULAREG.DBANTX, ITAFUDTA_AFULAREG.DBRREG
ORDER BY ITAFUDTA_AFULAREG.DBKTLN, ITAFUDTA_AFULAREG.DBRREG;

og derefter en forespørgsel ovenpå
SELECT Lagerbeholdning1.DBKTLN, Last(Lagerbeholdning1.DBANTX) AS SidsteOfDBANTX
FROM Lagerbeholdning1
GROUP BY Lagerbeholdning1.DBKTLN;

Hvis jeg prøver i én forespørgsel så får jeg forkerte lagertaltal (DBANTX), for når jeg grupperer efter katalognummer (DBKTLN) så er datorækkefølge (DBRREG) forkert. Når jeg så indsætter DBREG og sorterer/henter største så mangler der poster