Avatar billede bha140795 Nybegynder
28. maj 2004 - 09:55 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Angive databasen password som opstartsparameter

Kan man i Access 97 på nogen måde angive databasens kodeord som en opstartsparameter?
Avatar billede jkrons Professor
28. maj 2004 - 09:57 #1
Nu er det længe siden, at jeg har brugt 97, men jeg mener at du i en genvej til Databasen kan sætte en /password switch:

Stif til Access Sti til database /password "mitpassword" eller noget i den stil
Avatar billede bha140795 Nybegynder
28. maj 2004 - 10:03 #2
Ja - det er korrekt, men det er databasens kodeord IKKE en brugers kodeord jeg vil angive
Avatar billede juks Novice
28. maj 2004 - 11:26 #3
jeg tror du skal gøre det i den genvej du bruger til at kalde basen..
hvis jeg forstår dig... så skal vil slippe for at skrive passwordet når du starter op ik ?..
Avatar billede bha140795 Nybegynder
28. maj 2004 - 12:01 #4
Ja - jeg vil gerne have et password på databasen, men slippe for at brugerne ved normal logon skal taste kodeordet
Avatar billede juks Novice
28. maj 2004 - 12:12 #5
så kan jkrons svar da bruges ...
Avatar billede juks Novice
28. maj 2004 - 12:13 #6
men hvorfor så have password på :-)
Avatar billede bha140795 Nybegynder
28. maj 2004 - 12:32 #7
Mit problem er helt konkret, at jeg vil forhindre brugere af en database i et at tilgå basens data via en forespørgsel i Excel. Når man i Excel tilgår en access-database så går man uden om den almindelige brugersikkerhed, hvorfor det ville være fint at have et DATABASE-kodeord til at forhindre Excel-brugere i at få adgang til data. Men jeg vil selvfølgelig undgå at brugerne kender til DATABASE-kodeordet, for så er vi jo lige vidt. Derfor skal kodeordet skjules for brugerne enten som opstartsparameter eller via et script på en eller anden måde...
Alle andre end Databasens brugere er forhindret i adgang til databasen ved hjælp af NTFS-rettigheder.
Avatar billede overchord Nybegynder
28. maj 2004 - 14:49 #8
Det bliver lidt problematisk at bruge "environment" ID hvis du samtidigt vil forhindre adgang. Selvom brugeren tilegner sig adgang fra Excel vil de jo stadig vaer logget ind under sammen navn som db'en vil checkke for ved opstart.
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2004 - 17:13 #9
Try this:
Split your database into a backend whcih contains your tables and queries, and  a frontend containing the forms. You can do this by making a new database and import the tables and queries. Now give this database (backend) a password.

Now in the frontend delete the tables. Then link the tables you have in your new backend database. (Files + Get External Data + Link Tables menu). When you link the tables you will be prompted for the password. This is for the first time only, once the tables are linked you will NOT be asked to enter the password again (fromn this frontend). But if you try and  open the backend either from Access or Excel you will be prompted for the password.

So now, if you open the frontend you have access to the backend WITHOUT having to enter a password, but if you open it from anywhere else you MUST enter a password.

NOTE; I have NOT tried this from Excel, but I can NOT see why it should not work!
Avatar billede bha140795 Nybegynder
01. juni 2004 - 09:12 #10
God ide - men desværre forlanger Excel IKKE et kodeord når man laver en forespørgsel op imod den database der indeholder de lænkede tabeller(frontend), men kun når man laver en forespørgsel imod data-databasen(backend).
Avatar billede terry Ekspert
01. juni 2004 - 17:45 #11
can jeg make a query in Excel directetly to the front end, or is it because you have your queries in the frontend?
Avatar billede bha140795 Nybegynder
02. juni 2004 - 12:21 #12
Jeg kan lave en query direkte til de lænkede tabeller i frontend databasen. Kodeordet gælder åbenbart ikke når tabellerne er lænkede.
Avatar billede terry Ekspert
02. juni 2004 - 15:09 #13
If it was possible to include the dB password as a startup parameter, then it would also be possible for the user to read this password. So in my opinion then correct way to secure your dB is by using Access's User/Group security. But it will mean that you will still have to enter a password.

I dont think there is any easy method around this.