Avatar billede stigc Nybegynder
27. maj 2004 - 21:47 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Margin i Jlist

Jeg har lavet en tilpasset jlist via ListCellRenderer
Men i min Jlist står checkboxes helt op af venstre side. jeg mangler lidt margin. Hvordan sætter jeg den?

  protected class CellRenderer implements ListCellRenderer
  {
      public Component getListCellRendererComponent(
                    JList list, Object value, int index,
                    boolean isSelected, boolean cellHasFocus)
      {
        JCheckBox checkbox = (JCheckBox) value;
        checkbox.setBackground(isSelected ? getSelectionBackground() : getBackground());
        checkbox.setForeground(isSelected ? getSelectionForeground() : getForeground());
        checkbox.setEnabled(isEnabled());
        checkbox.setFont(getFont());
        checkbox.setFocusPainted(false);
        checkbox.setBorderPainted(true);
        checkbox.setBorder(isSelected ? UIManager.getBorder("List.focusCellHighlightBorder") : noFocusBorder);
        return checkbox;
      }
Avatar billede _carsten Nybegynder
27. maj 2004 - 21:57 #1
Er det en indre klasse ???
Avatar billede billen Nybegynder
27. maj 2004 - 22:14 #2
Hvad med at lægge JCheckBox på en JPanel og så returnere panelet i steden. På panelet kan du jo så vælge f.eks. flowlayout og sætte marging på den.
Avatar billede stigc Nybegynder
27. maj 2004 - 22:23 #3
Ja det har jeg også tænkt. Men er det ikke muligt at sætte en margin på en component?
Avatar billede stigc Nybegynder
27. maj 2004 - 22:24 #4
Ja inner class...

public class CheckBoxList extends JList
{
  protected static Border noFocusBorder = new EmptyBorder(1, 1, 1, 1);

  public CheckBoxList()
  {
      setCellRenderer(new CellRenderer());

      addMouseListener(new MouseAdapter()
        {
            public void mousePressed(MouseEvent e)
            {
              int index = locationToIndex(e.getPoint());

              if (index != -1) {
                  JCheckBox checkbox = (JCheckBox)
                              getModel().getElementAt(index);
                  checkbox.setSelected(
                                    !checkbox.isSelected());
                  repaint();
              }
      );

      setSelectionMode(ListSelectionModel.SINGLE_SELECTION);
  }

  protected class CellRenderer implements ListCellRenderer
  {
      public Component getListCellRendererComponent(
                    JList list, Object value, int index,
                    boolean isSelected, boolean cellHasFocus)
      {
        JCheckBox checkbox = (JCheckBox) value;
        checkbox.setBackground(isSelected ? getSelectionBackground() : getBackground());
        checkbox.setForeground(isSelected ? getSelectionForeground() : getForeground());
        checkbox.setEnabled(isEnabled());
        checkbox.setFont(getFont());
        checkbox.setFocusPainted(false);
        checkbox.setBorderPainted(true);
        checkbox.setBorder(isSelected ? UIManager.getBorder("List.focusCellHighlightBorder") : noFocusBorder);
        return checkbox;
      }
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2004 - 22:29 #5
Hvad med (på din JCheckBox) at bruge en CompoundBorder, som består af den allerede eksisterende border og en emptyborder hvor left-margin er sat til X pixel ?
Avatar billede stigc Nybegynder
27. maj 2004 - 22:30 #6
jo der lyder godt. Hvordan ser det ud?
Avatar billede _carsten Nybegynder
27. maj 2004 - 22:31 #7
Prøv lige at override getInsets og se om det ikke er løsningen

public java.awt.Insets getInsets(){
  return new java.awt.Insets(5,5,5,5);
}

Tilføj metoden til din CheckBoxList

Ps. gider ikke mere i dag.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2004 - 22:36 #8
checkbox.setBorder(createCompoundBorder(BorderFactory.createEmptyBorder(50, 0, 0, 0), isSelected ? UIManager.getBorder("List.focusCellHighlightBorder") : noFocusBorder));

burde kunne gøre det, uden at skulle oprette en custom komponent, hvor getInsets bliver overridet...
Avatar billede stigc Nybegynder
27. maj 2004 - 22:37 #9
Det virkede. Du behøver ikke mere :)
Avatar billede _carsten Nybegynder
27. maj 2004 - 22:39 #10
Var getInsets() løsningen ??
Avatar billede _carsten Nybegynder
27. maj 2004 - 22:43 #11
> corholio
Det drejer sig jo om at lave en større og unødvendig grænse på en komponent, når metoden getInsets er lavet til lige nøjagtig det formål, nemlig at bestemme hvor i en komponent, at andre komponenter skal indsættes.

Vil tillade mig at lægge et svar
Avatar billede _carsten Nybegynder
27. maj 2004 - 22:44 #12
Kommer her!
Avatar billede stigc Nybegynder
27. maj 2004 - 22:46 #13
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2004 - 22:47 #14
ja ok, sorry..... jeg burde nok ha' læst spørgsmålet lidt mere grundigt igennem.