Avatar billede thomas_it Nybegynder
16. februar 2001 - 09:33 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Store og små bogstaver

Hej alle!:)
Jeg vil spørge jer om noget ret simpelt.... er det muligt både at \"blokere\" navnet TeSt hvis \"TEST\" allerede er registreret?

Tak på forhånd!
Avatar billede sorenmh Nybegynder
16. februar 2001 - 09:34 #1
snakker vi brugersystem så ja... du skal bruge strtolower() ved alle dine variabler, så bliver de alle til lowercase
Avatar billede krn Nybegynder
16. februar 2001 - 13:28 #2
Ellers hvad så med eregi_replace();
Så tager den da oXo begge dele!
Avatar billede andreas Nybegynder
16. februar 2001 - 13:58 #3
hvis det er et brugersystem kan du bare gemme navnene som de er skrevet, med store og små bokstaver.

Du kan jo bare tjekke sådan her når du vil oprette en bruger:

if (strtolower($brugernavn) == strtolower($mysql_brugernavn)) {
echo (\"Brugernavnet findes allerede\");
}

krn-> hvis du brugere eregi tjekker den om et ord indengår i en sætning, fx hvis man vil eregi på \"hej\" og man har sætningen: \"Hej med dig\", så siger eregi at den findes.
Avatar billede nerdyguy Nybegynder
17. februar 2001 - 02:23 #4
Korrekt andreaZ
Men gør du sådan her:

eregi(\"^hej$\",$ting);

Og $ting indeholder \'Hej med dig\', så duer den ikke.

^ = starten af en streng
$ = slutningen...

Så vidt jeg har forstået.
Avatar billede thomas_it Nybegynder
24. februar 2001 - 17:45 #5
ehm..oaky..hør her..jeg fattede faktisk fuldstændig MINUS ved dette..altså..login scriptet ser således ud..
<?
require(\"config.php\");
mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass);
mysql_select_db($database);
$res = mysql_query(\"SELECT * FROM userlogin WHERE nick=\'$nick\' \");
while($row = mysql_fetch_array($res)) {
if ($pass == \"$row[pass]\") { $status = \"$row[status]\"; }
if ($pass == \"$row[pass]\") { $color = \"$row[color]\"; }
if ($pass == \"$row[pass]\") { $namecolor = \"$row[namecolor]\"; }
if ($pass == \"$row[pass]\") { $topic_back = \"$row[topic_back]\"; }
if ($pass == \"$row[pass]\") { $top_back = \"$row[top_back]\"; }
if ($pass == \"$row[pass]\") { $bottom_back = \"$row[bottom_back]\"; }
if ($pass == \"$row[pass]\") { $link_color = \"$row[link_color]\"; }
if ($pass == \"$row[pass]\") { $refresh = \"$row[refresh]\"; }
if ($pass == \"$row[pass]\") { $lines = \"$row[line]\"; }
if ($status == \"1\") { writetochat(\"<font color=\\\"0099ff\\\"><b>Chatten : </b>$ip forsøgte at komme ind med $nick <br></font>\"); }
if ($status == \"1\") { ChatError(\"navnet er desværre reseveret - vælg et andet\"); }
if ($status == \"1\") { $namecolor = \"000000\"; }
}
mysql_close();
?>

håber i kan hjælpe! :)
Avatar billede andreas Nybegynder
24. februar 2001 - 18:02 #6
<?
require(\"config.php\");
mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass);
mysql_select_db($database);
$res = mysql_query(\"SELECT * FROM userlogin WHERE nick=\'\".strtolower(addslashes($nick)).\"\' \");
while($row = mysql_fetch_array($res)) {
  if ($pass == \"$row[pass]\") {
    $status = \"$row[status]\";
    $color = \"$row[color]\";
    $namecolor = \"$row[namecolor]\";
    $topic_back = \"$row[topic_back]\";
    $top_back = \"$row[top_back]\";
    $bottom_back = \"$row[bottom_back]\";
    $link_color = \"$row[link_color]\";
    $refresh = \"$row[refresh]\";
    $lines = \"$row[line]\";
  }
  if ($status == \"1\") {
    writetochat(\"<font color=\\\"0099ff\\\"><b>Chatten : </b>$ip forsøgte at komme ind med $nick <br></font>\");
    ChatError(\"navnet er desværre reseveret - vælg et andet\");
    $namecolor = \"000000\";
  }
mysql_close();
?>
Avatar billede andreas Nybegynder
24. februar 2001 - 18:08 #7
sådan her ville jeg gøre:
<?
require(\"config.php\");
mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass);
mysql_select_db($database);
$res = mysql_query(\"SELECT * FROM userlogin WHERE nick=\'\".addslashes($nick).\"\' and pass = \'\".addslashes($pass).\"\' \");
if (mysql_num_rows($res) {
  $row = mysql_fetch_array($res);
  $status = \"$row[status]\";
  $color = \"$row[color]\";
  $namecolor = \"$row[namecolor]\";
  $topic_back = \"$row[topic_back]\";
  $top_back = \"$row[top_back]\";
  $bottom_back = \"$row[bottom_back]\";
  $link_color = \"$row[link_color]\";
  $refresh = \"$row[refresh]\";
  $lines = \"$row[line]\";
  if ($status == \"1\") {
    writetochat(\"<font color=\\\"0099ff\\\"><b>Chatten : </b>$ip forsøgte at komme ind med $nick <br></font>\");
    ChatError(\"navnet er desværre reseveret - vælg et andet\");
    $namecolor = \"000000\";
  }
mysql_close();
?>