Avatar billede killerbrain Nybegynder
27. maj 2004 - 19:56 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

Motherboard + CPU?

Hvad motherboard og CPU vil i anbefale mig at købe? Det skal helst være til overkomelige priser og gør ikke noget at det ikke er det nyeste af det nyeste.
Avatar billede espersen Novice
27. maj 2004 - 19:59 #1
et godt godt bud : meget fin pris/ydelse!
Asus A7N8X-X    545    http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=39599
Barton 2500+    589    http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=10872
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 20:03 #2
Det kommer an på om du gerne vil overclocke og sådan, for så kan jeg anbefale ABIT's NF7 og AN7, samt en AMD Barton 2500+. Er gode til at overclocke og i AN7 er der et lille program med(Guru) hvor du kan overclocke inde i windows istedet for inde i BIOS. I AN7 er der mulighed for at putte dine ram i dual( kan ikke huske om du også kan i NF7) Meget smart. Prisen er heller ikke så høj en barton koster 600kr og kan ikke helt huske hvad bundkortene koster, men ikke så dyrt. Er det kraftigt nok? Af andre bundkort kan jeg også stækt anbefale ASUS.
Avatar billede fun22 Nybegynder
27. maj 2004 - 20:06 #3
kommer an på hvor meget du vil bruge... og om det skal være noget med meget overclokning mulighed.

Abit IC7 MAX-3 http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=39457
P4 2.6 GHZ http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37644

Det er lidt dyre men der er tilgengæld mange muligheder for overclockning.
CPU'en kan presses mega meget med en køler til 400 kr.

Hvis du bare skal bruge den til LIDT spil og internet osv, så er espersen's det bedste bud. Mit er mere til de støre forbrug.

Har selv sætte jeg lige har linket til og er meget tilfeds med det.

Nå valget er dit...
Avatar billede killerbrain Nybegynder
27. maj 2004 - 20:08 #4
Jeg kunne godt være interraseret i at overclocke hvis det var muligt. Hvor meget vil du tro at AMD Barton 2500+ Vil kunne komme op på med ordentlig vind køling?

Lige nu har jeg en amd athlon 1800mhz, vil der være nogen forskel som er værd at bruge penge på?
Avatar billede fun22 Nybegynder
27. maj 2004 - 20:12 #5
Med det sæt jeg har henvist til og den køler jeg snakker om til 400 kr, kan den OC'es til 3.2GHZ... Altså fra 2.6 -> 3.2 gHz
Avatar billede killerbrain Nybegynder
27. maj 2004 - 20:17 #6
Okay, det er rimeligt meget. Hvad med det andet sæt? så man lige har noget at holde det op i mod :)
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 20:17 #7
Jeg har en 2500, og når den kører normalt er den på ca. 1800, men har overclocket mit til 3200 og det er ca. 2200. Kører kanont godt og stabilt, en god køler vil være en en thermaltake silent boost. Eller en Zalman som er på linket nedenunder, som har en fan controller med til.

http://www.shg.dk/produkter/list2.asp?mode=&katid=138&rnd=1,824015E-02
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 20:19 #8
Hov, linket fungede ikke ordenligt men det er en Zalman volcano 12. En af mine venner har den og den kører rigtig godt.
Avatar billede fun22 Nybegynder
27. maj 2004 - 20:21 #9
På det bundkort jeg har skrevet, er der også mulighed for at OC chipsættet, ramene og enda strøm styringen. Bundkortet har noget det hedder OTES, som er en boks der sidder over alle spoler og andre strøm delere, og køler dem, så der kan hives meget mere strøm ned til processoren og grafikkortet end normalt, og derved give det mere stabilitet...
Processoren kan jo sagtens OC'es mere med vandkøling...
Avatar billede killerbrain Nybegynder
27. maj 2004 - 20:25 #10
fun22 : Ja, men som min økonomi ser ud lige nu har jeg ikke råd til vandkøling. Men det ser nu fornuftigt ud hvis den kan CC's så meget med en "almindelig" køler.

Jeg må lige se på sagen når jeg får min løn i morgen :) om det skal være den økonomiske eller lidt dyrer ting :)
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 20:27 #11
Det fun22 linker til er et rimelig godt, men en del dyere, men du må jo selv bestemme, hvor meget vil du bruge på det?
Avatar billede espersen Novice
27. maj 2004 - 20:27 #12
enig mht. Abit (eller Epox) hvis du vil OC !! - så skal det nok ikke være Asus - har selv et Epox 8rga+ - Mobo som er stabil og kan indstille ALT på det ;o)
Min Barton2500+ er p.t. kun lettere OCet til ca. 2000 mhz
Avatar billede fun22 Nybegynder
27. maj 2004 - 20:27 #13
du kan læse en anmeldelse af den luft køler jeg har/nævner: http://www.tweakup.dk/article/228/dk/
Avatar billede espersen Novice
27. maj 2004 - 20:30 #14
Men !!  for virkelig at få noget performance ud af din nye maskine  så skal du nok overveje at investere lidt i nogle hurtige ram - min. PC3200 (dual-channel)

Ram    Dane-Elec 2 stk. 256 MB    799    http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=44159

langsomme ram vil holde dig nede.... ;o|
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 20:35 #15
Ja, men hvis de skal være dual channel skal han vel også ha et bundkort der understøtter det. Men et par 3200 som epersen siger er slet ikke dårligt, rigtig fedt, ved ikke om det er bedst at købe en 512 og så vente til du får lidt flere penge og så købe en til så du kan køre dual 2 x 512. Det sparker røv. Men kommer jo an på om du har nogle gode ram i forvejen så du ikke behøver at opgradere.
Avatar billede fun22 Nybegynder
27. maj 2004 - 20:35 #16
vil gi espersen fuldstendig ret på det område. Hurtigere ram, ellers er det dem der sætter begrænsningerne...

Dem han linker til kender jeg desvære ikke noget til, men da de får 4/5 stjerner er det jo nok ikke helt galt.

Dem jeg har er fra Corsair og hedder TwinX 2x256 MB PC-400 DDR3200 - CAS2, TWINX512-3200LL - Matched Pair
De sparker, og bliver enda leveret med køler profiler, så der er igen mulighed for at OC.

Men endnu engang er prisen derefter :(
Avatar billede killerbrain Nybegynder
27. maj 2004 - 20:38 #17
Tjaa, kan fandme ikke huske hvad ram jeg har.. ved jeg har 768DDR .. MEn kan ikke huske på nogen måde hvad slags ram det ellers er, er der nogen måde at finde ud af det?
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 20:40 #18
sisoftware sandra 2004. Et program hvor du kan se alle dine computers spec søg på google. Ellers må du stikker hovedet ind i computern og tage dem ud og se hvad der står på dem(hvis der står noget)
Avatar billede killerbrain Nybegynder
27. maj 2004 - 20:53 #19
bah, den siger den ikke kan tjekke ram i den version jeg har? kan det passe? eller hvad for en af dem er rammene?
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 20:56 #20
Øhh, det forstår jeg ikke helt prøv at finde en nyere version, hvilken har du nu? Har du prøvet at tage dem ud og kigge på dem?
Avatar billede espersen Novice
27. maj 2004 - 21:40 #21
Matched Pair er ligesom de jeg foreslår værd at give en lille smule extra for - så er de tjekket - og man ved de er lige hurtige ;o)

Vi skal også lige finde en køler til dig - hold dig fra en boxkøler når vi taler Barton og OC !!! - boxkøleren kan slet ikke være med (køler for lidt og larmer for meget)
Avatar billede fun22 Nybegynder
27. maj 2004 - 21:50 #22
den box køler der er på P4'eren er tilgengæld meget god, af en "standart" køler at være...
Avatar billede espersen Novice
27. maj 2004 - 21:56 #23
enig - når det er Intel er de oftest ok (vil dog ikke sige noget om de er gode til OC også)
Avatar billede killerbrain Nybegynder
27. maj 2004 - 21:57 #24
Jeg må vel ned og pille dem ud, men det bliver først i aften da jeg lige er for doven til at lukke computeren ned lige nu :D

Tror ikke jeg vælger p4'ren da det vil være en for dyr løsning i forhold til min økonomi. Hvad køler er god til bartonen? (når der skal lettere OC's)
Avatar billede espersen Novice
27. maj 2004 - 22:02 #25
vil pege på 2 rimeligt billige - men effektive kølere:
Thermaltake Extreme Volcano 12     235    http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=43617

+ denne : http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40581
...modtager en Barton2500+ PC i morgen med denne monteret - så kan du lige høre min dom bagefter ;o)
Avatar billede killerbrain Nybegynder
27. maj 2004 - 22:05 #26
Great, glæder mig :)
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 22:06 #27
jeg syntes du skal vælge den jeg anbefalde før som jeg kalede en zalman, men det er en thermaltake jeg mente: Extreme Volcano 12 , XP > 3400+, Duron/T.Bird > 1600 MHz, 21-48 db eller en CNPS 7000-A-Cu, Athlon64, 3066 MHz, 20-25 db som har fået gode anmeldelser.
De skulle gerne passe. Jeg har selv en thermaltake silent boost 3400+, men den er meget varm, men mit bundkort måler vidst for meget.
Avatar billede the_grim_reaper Nybegynder
27. maj 2004 - 22:07 #28
kig lige her: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/03/12/6558658
en masse test af kølere.
Avatar billede killerbrain Nybegynder
28. maj 2004 - 13:21 #29
Har lige givet jer 2 point, men i må gerne fortsat komme med svar :)
Avatar billede espersen Novice
28. maj 2004 - 13:23 #30
thx - du hører nærmere ;o)
Avatar billede killerbrain Nybegynder
30. maj 2004 - 17:59 #31
Har du fået testet det espersen?
Avatar billede espersen Novice
30. maj 2004 - 18:01 #32
nej ;o|  ... det er forsinket pga. der mangler en del..... så den er der nok først på tirsdag ;o(
Avatar billede killerbrain Nybegynder
31. maj 2004 - 10:22 #33
Okay øv :(

Men vil du ikke bare skrive når du lige har testet det? :)
Avatar billede espersen Novice
10. juni 2004 - 23:16 #34
sidder og tester ;o)  -  Abit-NF7-M er sgu rigtig fin med en barton 2500+ og den omtalte køler
CPU-Køleren er ikke helt lydløs - men ok. Den ligger i et rimelig acceptabelt leje - men er man lidt følsom så investér lidt extra i en der er mere lydløs !

Det har taget lidt tid - dels haft sindsygt travlt med job + familieræs + maskinen har drillet mig i den sparsomme tid jeg har haft til at sætte den op; der var en fejl i rammene, som skal byttes.