Avatar billede rossonero Nybegynder
27. maj 2004 - 16:14 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Den åndvage listener

Jeg har oprettet en lignende spørgsmål før -- for noget tid tilbage.. men det virkede pludselig ..

problemet er:

jeg har installeret Oracle på en server, hvor jeg samtidig har installeret en standard database. Jeg skal kunne connecte til den på tværs af netværket, så jeg har været igang med net manager.

Man skal selvfølgelig kunne tnspinge for at kunne komme i kontakt med databasen, hvilket er problemet.

På selve serveren kan jeg godt lave en tns ping .. dvs. jeg får svar. Men det gør jeg IKKE på andre pc`ere rundt omkring på netværket.

Listeneren er startet på pc`en - men laver jeg en status på listeneren er der nogen der er "ready" - mens andre står som "unknown"

Jeg er så møg træt af det her .. det er en oracle 9i. Nogen der har en eller anden form for udelukkelses metode til at dette problem kan løses.

der har før på serveren været samme version af oracle - men den afinstallerede jeg, hvis dette har noget at sige.

Ja .. pnielsen .. nok lidt mere arbejde til dig :(
Avatar billede lap Nybegynder
27. maj 2004 - 16:18 #1
hvis du kan tns-pinge lokalt på serveren - tja, så er listener.ora + sqlnet.ora åbenbart i orden.

Så problemet er formentlig "bare" konfigurationen af tnsnames.ora. Prøv at kopiere din tnsnames.ora + sqlnet.ora fra serverens \orant\network\admin -> klientens ditto.
Avatar billede holdam Nybegynder
28. maj 2004 - 10:32 #2
Du skriver at listeneren er startet på PCen. Der skal køre en listener på din databaseserver for at du kan komme i kontakt med databasen udefra. Det er altså ikke listeneren på din PC der anvendes når du skal i kontakt med databasen (medmindre altså at "din PC"="din server")
Avatar billede rossonero Nybegynder
28. maj 2004 - 10:38 #3
Ja .. det jeg mente var at listeneren var startet på serveren (pc) :)

Så er det altså bare noget jeg har helt misforstået. Dvs. man skal tilføje afsnittet fra serverens tnsnames på de klienter der skal have fat i databasen på serveren.

Det forstår jeg ikke .. har haft samme problem før, hvor jeg absolut mener jeg kunne tnspinge fra hvilken som helst klient uden jeg havde ændret noget i tnsnames.
Avatar billede lap Nybegynder
28. maj 2004 - 20:30 #4
Hvis du bruger en oracle klient installation (sql*net) imellem server og klient, så er svaret ja. tnsping er også en oracle kommando, så derfor må man (jeg) tro, at du har en oracle klient installeret på klienten.

Hvis du bruger java, så er situationen en anden - gør du det?
Avatar billede rossonero Nybegynder
28. maj 2004 - 20:46 #5
Jo .. jeg har skam oracle på klienten. Jeg troede bare at var der oracle på en klient .. så kan de via oracle protokollen komme i kontakt med den pågældende server man vil have fat i .. at man skal ind og tilføje i tnsnames hvilke server man vil "snakke" med overrasker mig
Avatar billede lap Nybegynder
28. maj 2004 - 23:46 #6
På serveren skal listener.ora (listeren) være konfigureret.

På de klienter, som skal snakke sammen med databasen (listeneren) skal klienten være konfigureret (tnsnames.ora + sqlnet.ora). Du har en "easy sql*net configuration" på klienten efter installation af oracle klienten.

Men reelt set tilretter den bare tnsnames.ora og sqlnet.ora - derfor kan de kopieres fra en "kørende" maskine - husk dog, at hvis du bruger ip-adresser, så kan du på serveren ha' brugt 127.0.0.1 - hvilket selvfølgelig ikke virker på klienten.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
03. juni 2004 - 12:52 #7
The name in your tnsnames is an alias name for the database to connect to. This alias need to specify the following:
- IP address of the server
- TCP port
- Oracle instance

The default is to define this alias in the file called TNSNAMES.ORA in your ORACLE_HOME/network/admin directory.

If the alias cannot be resolved, or contain incorrect information (e.g the instance refered to by that alias does not exist on the server), you will get an error.
Avatar billede rossonero Nybegynder
03. juni 2004 - 12:59 #8
Nu er det spørgsmål egentlig lukket .. selvom der ingen "svar" er :(

hvis man har flere oracle installationer . findes der selvfølgelig oracle home vælger. Selvom den står til den ønskede home, har jeg haft problemer med at få oracle til at virke.

Jeg fik et tip om at jeg skulle ændrer i regedit, hvor jeg skulle sætte oracle home manuel .. og efter jeg gjorde dette virkede det .. hvilket kunne have sparet mig MANGE timer.

Er det generelt at Oracle ikke kan finde ud af det med hvilken home den skal vælge?!?!
Avatar billede lap Nybegynder
03. juni 2004 - 19:28 #9
Ja, det er desværre helt generelt - en windows maskine er ikke specielt go' at installere flere versioner af oracle på.

Under unix har du $ORACLE_HOME til at håndtere det - det har du ikke på windows, så ja, det er altid et problem.

PS: forresten kan det være ORACLE_HOME/net80/admin
PPS:Jeg lægger lige et svar hvis du kunne bruge noget af det jeg skrev - ellers afviser du bare :-)
Avatar billede rossonero Nybegynder
08. juni 2004 - 14:16 #10
Det var nu egentlig ikke det spørgsmålet gik på i første omgang.. men hvis der ingen der svare for du da pointene
Avatar billede rossonero Nybegynder
30. juni 2004 - 16:15 #11
OKi . vi deler så .. da ingen vil svare