Avatar billede lo Nybegynder
27. maj 2004 - 15:37 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Password på knapper

Hejsa!
Skrev tidligere et indlæg om brugerbegrænsning i access, og fik egenlige nogle meget gode svar.
Jeg kom dog ikke så meget videre.......
Jeg kunne helt specifik godt tænke mig at vide, om det er muligt at lægge password på de knapper man laver i access, uden at jeg skal ind og laver brugergrupper og oprette brugere osv.
Sådan at man fra hvilken som helst computer kan åbne databsen og få adgang til alle de data, der ikke er beskyttet af password.
Der er lavet en knap i opstartsbillede, der giver adgang til meget personlige data, og det er kun ganske få mennesker, der skal kunne bruge denne knap. Derfor ville det jo være rigtig smart, hvis man kunne udstyre denne knap med et password, og uddele dette til de relevante personer.
Kan det lade sig gøre, eller skal jeg gennem hele hele møllen med at oprette brugere og brugergrupper (det virker nemlig ret uoverskueligt for mig, da jeg ikke er særlig kendt med brugen af access endnu).
Mvh LO
Avatar billede juks Novice
27. maj 2004 - 15:40 #1
det kan sagten lade sig gøre , men det er ikke den rigtige løsning..

Dim strCriteria As String
Dim msg As String
msg = "Indtast password"
If InputBox(msg, "Password beskyttelse") = "password" Then

DoCmd.OpenForm "åben_en_menu", , , , , acDialog
Else

MsgBox "Forkert password! Kontakt support "
End If
Avatar billede lo Nybegynder
27. maj 2004 - 15:43 #2
Hæ hæ
Tak...Men nu er jeg bare så lidt kendt i access, at jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre med det du har skrevet til mig.
Hvor skal jeg indtaste det henne?
Jeg har arbejdet med access i ca. en uge, så jeg er slet ikke nået så langt ind bag om databasen endnu ;)
Ville du sige, at det var mere rigtigt, at oprette alle de der brugergrupper, brugere osv?
/LO
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2004 - 15:45 #3
lo -> juks løsning bør fungere, men:

- Hvordan vil du forhindre, at en ikke autoriseret bruger åbner tabellerne?
- Hvordan har du forhindret, at db kan åbnes udenom opstartsbilledet med Shift + dobbeltklik.

Jeg vil mene, at den eneste rigtige løsning er oprettelse af brugere og brugergrupper.
Avatar billede juks Novice
27. maj 2004 - 15:48 #4
du skal indsætte min kode i on_clik event på den knap du vil have koden på ...

hvis du er newbee og det er meget vigtig for dig at de andres ikke kan se forskellige ting i databasen ..
bør du bruge meget tid på at sætte dig ind i brugergrupper etc.

men det kommer an på hvilket sikkerhedsniveau du ønsker
Avatar billede juks Novice
27. maj 2004 - 15:51 #5
der er en løsning til at lukke , for den mulighed med shift jeg tror den ligger på thomasjepsens side http://www.makeiteasy.dk/
men på den anden side kan man jo også finde ud af hvilke bruger navne og password , ved at bruge et password recovery program
Avatar billede lo Nybegynder
27. maj 2004 - 15:54 #6
Det ved jeg ikke ;) Problemet er nok, at jeg stadig ikke har vildt meget forstand på det.
Jeg tænkte på, at slå "vis database vindue" fra i  funktioner->start, og så kun have mit opstarts billede. Men det er rigtig nok, ved folk, at de f.eks. kan gå derind og slå den til igen, og derved få adgang til tabellerne, hjælper det jo lige vidt...

Hvis jeg opretter brugere og bruger grupper, er det så noget, der "popper" op, når man åbner databasen? Det er ikke noget, der nødvendigvis behøver være tilknyttet den enkelte computer og log in der?
Så kunne der evt. være en "normal" bruger og en "adm" bruger, hvor der ikke var tilknyttet password for "normal" brugeren, altså hvor man bare trykker ok uden at indtaste password, og hvor man ved adm. indtaster password.
Det er nemlig sådan at dem, der skal kunne gå hen til computeren, faktisk ikke har særlig meget forstand på noget som helst med computere, og det skal derfor simplificeres så meget som muligt :)

Takker for de foreløbige svar!
/LO
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2004 - 15:59 #7
Nu ved jeg jo ikke hvilke personlige oplysninger der ligger i programmet og hvilken skade der kan ske ved at disse data kommer til ukyndiges kendskab.

Men jeg ville være meget forsigtig med personlige data. Evt kan du lave 2 databaser (frontend) der linker til den samme Backend med password på den ene. Men det hindrer ikke at tabellerne kan åbnes af ikke autoriserede.
Avatar billede lo Nybegynder
27. maj 2004 - 16:17 #8
Det kunne være, det var det, der var løsningen. Den tanke havde strejfet mig. Oplysningerne er ikke mere personlige end kontonr og personnr, så verden falder ikke sammen, hvis de oplysninge kommer i forkerte hænder. Men de MÅ jo ikke være tilgængelige.
Men hvis jeg skal lave to forskellige databaser, så skal de vel i bund og grund linkes til den samme tabel eller forespørgsel? Og er det muligt?
Den aller sidste løsning ville være, at lave to sideløbende databser, hvor der så skal ændres og oprettes sideløbende, men det er sjovere (og nemmere) hvis der kunen findes en anden løsning ;)
Takker for de mange svar :)
/LO
Avatar billede mugs Novice
27. maj 2004 - 16:33 #9
"Men hvis jeg skal lave to forskellige databaser, så skal de vel i bund og grund linkes til den samme tabel eller forespørgsel? Og er det muligt?"

Ja det er ikke alene muligt, men også en meget praktiseret løsning. Du har faktisk 3 databaser:

- En Backend
- 2 Frontend

Backend indeholder udelukkende tabeller. De 2 frontend sammenkædes (linkes) til disse tabeller.

Du skal være opmærksom på, at begge frontend indeholder de personlige oplysninger. Men dem fravælger du i forespørgsler m.v.

På denne måde sparer du også netværkstrafik, idet du udelukkende henter data over netværket og ikke forespørgsler, formularer m.v.

Men jer eg stadig overbevist om, at den mest korrekte løsning vil være at oprette brugere og brugergrupper.
Avatar billede lo Nybegynder
28. maj 2004 - 09:24 #10
Da jeg sidst sad og lejede med det med brugere og brugergrupper, endte jeg med at låse selve access, så jeg heller ikke kunne åbne andre databaser uden at indtaste password. Hvilket ikke var særlig hensigtsmæssigt ;)
Jeg gvil sidde og leje lidt med jeres forslag, og se om jeg kan finde ud af det.
Tak for de gode svar :)
Avatar billede juks Novice
28. maj 2004 - 11:18 #11
husk at lave backup af dine baser hvergang inden du roder med brugere :-)