Avatar billede cyaegha Nybegynder
27. maj 2004 - 13:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

CONVERT Hvad gør jeg?

Hej eksperter

Jeg har en MSSQL db hvor jeg skal indsætte nogle datoer. Mit problem er at det er forskelligt om de har formatet:

DD-MM-YYYY HH:MM:SS eller DD-MM-YYYY

Hvordan får jeg så data sat ind nemmest muligt?
Har kigget på CONVERT og kan få den til at virke med:
CONVERT(datetime, 'DD-MM-YYYY', 105) og
CONVERT(datetime, 'DD-MM-YYYY HH:MM:SS')

Er der en smartere måde??
Avatar billede ij Nybegynder
27. maj 2004 - 13:12 #1
set dateformat DMY;
herefter er det bare at fyre en insert af.
Avatar billede cyaegha Nybegynder
27. maj 2004 - 14:06 #2
Hvad skal jeg så skrive i den insert?
Der vil problemet vel stadig være, ihvertfald hvis jeg bruger CONVERT.

Jeg går ud fra at "set dateformat DMY" skal stå først i sql-sætningen??
Avatar billede ij Nybegynder
27. maj 2004 - 14:09 #3
Ja det skal stå først. Så skal du slet ikke bruge convert, så kan du sætte danske datoer direkte i sqlserver, uden den brokker sig over formatet.
Avatar billede cyaegha Nybegynder
27. maj 2004 - 16:27 #4
Jeg afprøver den imorgen, men lidt på forhånd tak.
Avatar billede terry Ekspert
27. maj 2004 - 19:31 #5
TAs far as I know, date values are always stored in the dB in the same way, the way you view the data is controlled by a number of things such as the PC's regional settings and also the client application you are using to read the data from the database.

To INSERT a date into the database it is ALWAYS best to use "yyyy-mm-dd" that way you cant go wrong.

INSERT into MyTable (DateField) VALUES ('2004-05-27')

Then you can use CONVERT when you select data from the dB.
Avatar billede cyaegha Nybegynder
01. juni 2004 - 15:20 #6
Ups, bedre sent end aldrig. Tak for tippet Terry, men mit problem gik nærmere på at jeg enten havde tidspunktet på eller ej. Og så er det vel bare at sætte til YMD. Men jælpen fik mig på sporet. Der skulle bare ' uden om datoen, jeg troede at det kun var for tekststrenge. Og så bruger jeg kun dateformat til at styre min dmy-rækkefælge.
Findes der virkelige ikke et godt opslagværk online?