Avatar billede sion Nybegynder
24. maj 2004 - 23:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Problem med Inherits

Jeg har en klasse der fungerer som en Dictionary-collection, og derfor har nedarvet System.Collections.DictionaryBase.
Dog har jeg nogle flere funktioner og egenskaber jeg gerne vil have nedarvet i klassen. Dette er dog ikke muligt da Multi-Inheritance jo ikke findes i VB .NET. Men er der ikke en måde hvorpå man kan undgå at nedarvningen af en collection-base ødelægger mulighederne for ydereligere nedarvning?

-Sion

PS. Klassen jeg ønsker at nedarve egenskaber fra, skal IKKE have DictionaryBase. Desuden vil jeg gerne undgå at embedde funktionaliteten fra DictionaryBase.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2004 - 23:19 #1
Multiple implementation arv er ikke mulig.

Ofte kan man lade en klasse indeholde en reference til en anden klasse
og opnå et resultatet der er ligeså godt som ved arv.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2004 - 20:35 #2
OK ?
Avatar billede sion Nybegynder
30. maj 2004 - 00:22 #3
Hmm, tja det virker jo, men ikke helt således som jeg kunne ønske mig. Det er måske i småtingsafdelingen, men det irriterer mig bare at skulle benytte f.eks. Klasse.Egenskaber.Navn i stedet for Klasse.Navn når "Navn"-egenskaben relaterer sig direkte til "Klasse".
Avatar billede arne_v Ekspert
30. maj 2004 - 09:44 #4
Så må du lave en delegating metode.
Avatar billede sion Nybegynder
30. maj 2004 - 11:56 #5
Det gør jeg så, tak for hjælpen.