Avatar billede agermose Nybegynder
24. maj 2004 - 21:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hvilket tegn er OK i en URL

det her med at urlencode - er det tilladt i alle dele af en URL? Hvis man opetter en fil på en windows server og filnavnet indeholder space-tegnet, så kan man jo sagtens bruge f.eks.

http://www.test.dk/min%20space%20fil.htm

til at tilgå filen. Men er det i princippet lovligt, eller er det kun lovligt i selve querystreng-delen af urlen. Altså argument-værdierne efter ?-tegnet
Avatar billede olebole Juniormester
24. maj 2004 - 22:41 #1
<ole>

Det er ikke tilladt ... der _skal_ stå '%20'  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede agermose Nybegynder
24. maj 2004 - 22:51 #2
ja, ok, det var også det jeg forsøgte at beskrive :-)

Men dvs. du holder på, at det ER tilladt at bruge %20 i path-delen af en url?

Altså ikke, at det bare virker fordi det er smart at det virker, når nu alle hobbydesignerne i sin tid overførte deres filstruktur til en server også rendte ind i problemer? Og siden er det bare blevet noget alle browsere og servere kan?
Avatar billede olebole Juniormester
24. maj 2004 - 23:05 #3
Jeg kan ikke finde sammenhængen i dit spm. Naturligvis er det smart, når en masse tumper laver mellemrum i deres filnavne ... jeg forstår ikke, hvad du mener  :)
Avatar billede djernaes Nybegynder
24. maj 2004 - 23:37 #4
Hej,

Prøv at kigge på RFC 2396 (http://rfc.sunsite.dk/rfc/rfc2396.html). Den beskriver hvordan en path (url) må dekodes.

Men svaret er at % tegnet er et "escape" tegn som skal efterfølges af 2 hex tegn. Et hex tegn er et hexidecimal tal (0-f). Hvis din server har et tegn i fil navnet som ikke er lovligt i url strengen, så skal serveren dekode strengen vha. en %-escape sekvens.

En ting du måske også lige skal huske på er at kilenten og serveren ikke nødvendigvis vil vise det samme tegn for et %-escaped tegn, men generelt er det ikke noget problem.

Martin
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2004 - 16:00 #5
agermose: Det olebole siger, er, at ja det er tilladt at bruge %20 (og andre escapes) i sin URL. Hvis du skal bruge et tegn, der normalt ikke er gyldigt i en URL, er det endda ikke bare tilladt men direkte krævet.

Så for eksempel mellemrum SKAL skrives som %20 og hvis du skulle få den syge ide at have en / i et filnavn, skal den skrives som %5C og et ? hedder %3F
Avatar billede agermose Nybegynder
02. september 2004 - 15:02 #6
ups - har været væk... accepter, accepter... olebole - burde nok også have :-)
Avatar billede olebole Juniormester
02. september 2004 - 16:16 #7
Hehe ... det er okay  ;o)