Avatar billede coder Nybegynder
24. maj 2004 - 09:57 Der er 1 løsning

Porte generelt

Hej.

Er blevet lidt interesseret i proxy's og porte, men fatter ikke rigtig systemet. Så jeg har lige et par spørgsmål:

Fx hvis jeg sidder på ip 123.45.67.89 og vil koble på IRC via mIRC. Jeg connecter til en channel på port 6667.
Kræver dette at jeg har port 6667 åben på MIN computer? Altså hvis jeg nu har lukket for port 6667 i min router, kan jeg så ikke connecte?
Hvis jeg connecter og laver en port-scan af min ip 123.45.67.89 siger den at port 6667 IKKE er åben. Hvordan kan det være, når jeg jo netop er koblet på en channel på port 6667?

På en anden forbindelse sidder jeg bag en proxy, som ikke vil lade mig koble på mIRC. Men taster jeg en anden proxy ind i mIRC kommer jeg på. Hvordan pokker ka det lade sig gøre, når MIN proxy har lukket for mIRC??? Så må alle porte udover 80 vel være lukket, og så burde jeg da ikke kunne komme på mIRC?!

Fatter det ik helt...

/ Coder \
Avatar billede mike_mike Nybegynder
24. maj 2004 - 10:47 #1
Hej coder,
det korte svar er at port 6667 er server computerens port. Du kører en klient (mIRC) som bruger en helt anden port og som du formentlig selv kan vælge et sted i opsætningen, kan være f.eks. port 2717. Det er derfor at din port-scan viser port 6667 som lukket. Hvis du vil se hvilken en port dit mIRC bruger så gå ud i dos og skriv NETSTAT i command-prompt (hav kun mIRC forbundet til internettet) så vil du kunne se at du har en aktiv forbindelse ml. din egen computer: 123.45.67.89:2717 og IRC serveren: 98.76.54.321:6667. (2717 vil i så fald være erstattet med den port du egentlig bruger). PS hvis du bruger firewall, hvad du bør, så vil enhver forsøg på portscan blive afvist og alle dine porte vil bliver vist som lukkede (eller slet ikke respondere hvilket er bedre da man så ikke kan være sikker på at der overhovedet er en computer tilstede, det kan man jo hvis man får at vide at der er en lukket port)

Hvad angår det med din alternative proxy så er jeg ikke helt sikker på hvad der sker der. Prøv evt. at fortælle lidt nærmere om hvad du mener med "taster en anden proxy ind"...

Man kan vælge at køre sine klient-programmer (mIRC her) over forskellige protokoller, herunder HTTP, det vil sige at dit program sender over HTTP protokollen (m. port 80) på den måde kan mange programmer rent faktisk udnytte "hullet" i de fleste proxyer da det er sjældent at der er spærret adgang til WWW/HTTP. Disse protokoller vælges oftest på samme sted som man vælger proxy, kan det tænkes at du har valgt at sende over HTTP?

Håber at det hjalp en smule :)