Avatar billede ulja03 Nybegynder
24. maj 2004 - 06:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Jeg får grå hår - struct og fil-skrivning

Jeg er rådvild... hvad pokker sker der her. Jeg har i en struct defineret en char name[15] som jeg naturligvis skal have et navn i. Når jeg benytter nedestående funktioner, bliver der dog af en eller anden grund fyldt mere end 15 pladser i name-arrayet. Den fylder fint et evt. navn ind, men laver i samme øjeblik to underlige tegn på name[15] og name[16].

Hvad har den gang i og hvordan får jeg den til at opføre sig ordentligt? Det virkede for 3 sekunder siden og lige pludselig... Min umiddelbare fornemmelse er at der bliver skrevet et eller andet ekstra linie-skift ind....

Jeg har lavet en header med en struct:

struct hs_element {
  char name[15];
  int  score;
  int  colors;
  int  pins;
  int  max_guesses;
};

funktionen der starter det hele ser således ud:

void play_game(void) {

  int        m=0, p=0, i=0, guesses_used=0, points=0;
  outcome    guess;
  char        code_array[N_DEF+1];
  struct hs_element  hs_member;

  for (i=0; i<N_DEF; i++)    /* Array initialiseres */
    code_array[i] = ' ';

  srand(time(NULL));
  set_options(&m,&p);

  generate_computer_code(code_array,m);

  do guess = evaluate_guess(code_array,p,&guesses_used);
  while (guess == proceed);

  switch (guess){
    case win:
      prn_win();
      points = (N_DEF * m * (20-guesses_used) + (21-p));
      if (check_for_hs_placement(points) == 1) {        /* Der tjekkes om spilleren kommer på highscore */
        hs_member = make_hs_member_struct(m,p,points);  /* Der laves en struct med oplysninger til highscore */
        write_to_highscore(&hs_member);                  /* structen skrives til highscore-fil */
      }

De 2 vigtige funktioner (tror jeg):

struct hs_element make_hs_member_struct(int m, int p, int points) {

  struct hs_element hs_member;
  int i=0;
  char c;

  printf("Please write your firstname for the highscore: ");  /* spillerens navn indlæses */
  if (c = getchar() == '\n');  /* Denne linie "snupper" et ENTER der "hænger". Nødløsning(virker) */

  for (i=0; i<15; i++){        /* Array tømmes */
    hs_member.name[i] = ' ';
  }

  for (i=0; ((c = getchar()) != '\n'); i++)  /* indlæser navnet i struct.name */
    hs_member.name[i] = c;
  hs_member.score      = points;
  hs_member.colors      = m;
  hs_member.pins        = N_DEF;
  hs_member.max_guesses = p;

  return hs_member;
}

void write_to_highscore(struct hs_element *hs_member_pnt) {

  FILE *fp;
  struct hs_element tmp, hs_list[10]; /* array af structs */
  int i=0, j=0, max=0;
  char c;

  tmp = *hs_member_pnt;
  printf("tmp.navn er:%s!!!", tmp.name);

  max = get_pos_in_hs();
  fp = fopen("Highscore_file.txt","r");  /* Vi åbner først filen til læsning */

  if (max != 0){
    for (i=0; i<max; i++){  /* vi indlæser den eksisterende hs-liste  */
      fscanf(fp,"%[^,],%d,%d,%d,%d,%c",hs_list[i].name,&hs_list[i].score,&hs_list[i].colors,&hs_list[i].pins,&hs_list[i].max_guesses,&c);
    }
    for (i=0; i<max; i++){
      if (tmp.score > hs_list[i].score){
        j = i;
        i = max;
        while (i>j) {  /* vi rykker lavere score's ned af highscore listen. Bemærk - gøres baglæns. */
          hs_list[i] = hs_list[i-1];
          --i;
        }
        hs_list[j] = tmp; /* indsætter den nye highscore placering. */
        break;
      }
  else {
    hs_list[i] = tmp;
  }
  fclose(fp);

  fp = fopen("Highscore_file.txt","w"); /* Vi åbner nu filen til (over-)skrivning */
  for (i=0; i<=max; i++) {
    fprintf(fp, "%s,", hs_list[i].name);
    fprintf(fp, "%d,", hs_list[i].score);
    fprintf(fp, "%d,", hs_list[i].colors);
    fprintf(fp, "%d,", hs_list[i].pins);
    fprintf(fp, "%d,", hs_list[i].max_guesses);
    fprintf(fp, "\n");
  }
  fclose(fp);
}
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2004 - 07:16 #1
for (i=0; i<15; i++){        /* Array tømmes */
    hs_member.name[i] = ' ';
  }

børe være:

  for (i=0; i<15; i++){        /* Array tømmes */
    hs_member.name[i] = '\0';
  }

eller

memset(hs_member.name,'\0',15);
Avatar billede 2c Nybegynder
24. maj 2004 - 08:20 #2
Eller:

hs_member.name[i] = 0;
Avatar billede 2c Nybegynder
24. maj 2004 - 08:21 #3
Altså:

for (i=0; i<15; i++){        /* Array tømmes */
    hs_member.name[i] = 0;
  }
Avatar billede ulja03 Nybegynder
24. maj 2004 - 20:07 #4
Har fået håret farvet og prøvet flere ting. Det spiller nu. Jeg har blandt andet benyttet din hjælp arne_v, så lige bare et svar ind.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. maj 2004 - 20:11 #5
svar