Avatar billede dava Nybegynder
23. maj 2004 - 01:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Dele metoder mellem forme

Hvordan kan man "dele" en metode mellem to forme, således at en metode i Form1 kan kaldes fra Form2 der er åbnet inde fra Form1 af...?

Altså:
I klassen for Form1 åbner jeg et eller andet sted en ny form (som ikke er en instans af Form1, men et nyt object af Form2 klassen)
Noget i den her stil, inde i Form1:

Form2 f2 = new Form2();
f2.Show();

Og så er det at jeg godt kunne tænke mig at kunne manipulere med de metoder, properties og controls der findes i Form1 fra f2 af...
Eksempelvis ligesom en Søg/Erstat dialogbox.

Kan det lade sig gøre? Og i så fald hvordan gør man så...?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2004 - 01:44 #1
Du sender en reference til første form med over i constructoren på anden form.

Den gemmer den reference.

Og så kan alle metoder i anden form kalde metoder på første form.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2004 - 01:45 #2
Form2 f2 = new Form2(this);

private Form1 f1;
public Form2(Form1 f1)
{
  this.f1 = f1;
}
public void noget()
{
    f1.nogetander();
}
Avatar billede dava Nybegynder
23. maj 2004 - 02:04 #3
Allright! Det var dejligt endelig at få knækket den nød, har rodet med det hele aftenen, så tak skal du have!
Laver du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
23. maj 2004 - 06:21 #4
svar
Avatar billede flvind Nybegynder
01. februar 2006 - 14:44 #5
Hej jeg har prøvet et gøre som I beskriver men syntes ikke at jeg kan få det til at virke.
kodestumpen med public Form2(Form1 f1)
returnere denne fejl
Class, struct, or interface method must have a return type
hvad gør jeg forkert??
Avatar billede flvind Nybegynder
01. februar 2006 - 17:59 #6
Hej jeg har siddet og arbejdet lidt med det samme problem. men syntes ikke at kan få det til at virke.
jeg ved ikke helt hvor de forskellige ting skal sættes ind.
jeg har to forme hvor den ene skal vise designet og den anden skal opsætte designet. Jeg oprettet en række labels på designformen hvor jeg tilfører billeder således de ligner knapper, derefter laver jeg labelsene usynlige.
nu ønsker jeg så at når jeg skrive en tekst i en tekstboks på min settings form så skal knappen der svarer til tekstboksen vises og teksten fra tekstboksen skrives på den.
jeg kan få det til at virke ved at placere tekstboks og label på samme form, men ikke på to forskellige
er der nogen der kan hjælpe?
jeg kan sende min kode hvis de hjælper