Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. februar 2001 - 10:25 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Søgning i en mysql database

Jeg har en database med et navn, en url, og 10 søgeord, som følgende :
Navn - url - ord1 - ord2 - ord3 - osv...
nu vil jeg gerne kunne søge efter de ord på min side, jeg vil gerne kunne søge, hvis jeg f.eks har 3 navne, der har søgeordet : cigaretter, kunne søge på \"cigaret\" og så kunne liste de navne der har det ord i sin base...
Flere point gives gerne, alt efter hvor komplet og godt scriptet er...
Avatar billede brain Nybegynder
15. februar 2001 - 10:32 #1
<?php

$db=mysql_connect(\"localhost\",$dbuser,$dbpass);
mysql_select_db(\"database\");

$sql = \"select navn, url from tabel where ord1 like \'%$searchstring%\' or ord2 like \'%$searchstring%\' or ord3 like \'%$searchstring%\' or ord4 like \'%$searchstring%\' or ord5 like \'%$searchstring%\' or ord6 like \'%$searchstring%\' or ord7 like \'%$searchstring%\' or ord8 like \'%$searchstring%\' or ord9 like \'%$searchstring%\' or ord10 like \'%$searchstring%\'\";
$q = mysql_query( $sql )
list($navn,$url)=mysql_fetch_row(mysql_query($sql));

echo $navn;
echo $url;

?>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2001 - 10:32 #2
mener du

select * from database where ord1 like \'%cigaret%\' or ord2 like \'%cigaret%\'
                or ... or ord10 like \'%cigaret%\'

??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2001 - 10:33 #3
Ja, brain, det var jo det jeg mente ;-))
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. februar 2001 - 10:46 #4
<?
$dbuser = \"domain\";
$dbpass = \"password\";
$db=mysql_connect(\"mysql.domain.dk\",$dbuser,$dbpass);
mysql_select_db(\"navne\");

$sql = \"select navn, url from tabel where ord1 like \'%$searchstring%\' or ord2 like \'%$searchstring%\' or ord3 like \'%$searchstring%\' or ord4 like \'%$searchstring%\' or ord5 like \'%$searchstring%\' or ord6 like \'%$searchstring%\' or ord7 like \'%$searchstring%\' or ord8 like \'%$searchstring%\' or ord9 like \'%$searchstring%\' or ord10 like \'%$searchstring%\'\";
$q = mysql_query( $sql );
list($navn,$url)=mysql_fetch_row(mysql_query($sql));

echo $navn;
echo $url;

?>

den kode burde virke, men....

Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in /hotel2/nygadecenter/WWW/admin/search.php on line 9

line 9 == list($navn,$url)=mysql_fetch_row(mysql_query($sql));
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2001 - 12:14 #5
Hedder din tabel også \"tabel\"  - fejlen komme pga en syntaksfejl i sql-en,
og det med navnet er nok det mest oplagte...
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. februar 2001 - 12:41 #6
ok, det er altsammen fedt, nu får jeg bare den første i min base ud... men hvordan søger jeg med et formfield ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2001 - 12:50 #7
Du laver en html-fil med

  <form action=\"ditnyescript.php\">
  <input type=\"text\" name=\"searchstring\">
  <input type=\"submit\">

Og alle der matcher, får du i ditnyescript.php ved at tilføje efter

  $q = mysql_query( $sql );

  while ($row=$mysql_fetch_array($q)) {
    echo $row[\'navn\'].\" \".$row[\'url\'].\"<br>\\n\";
  }

Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. februar 2001 - 13:55 #8
kewl, det virker, men nu vil jeg gerne kunne trykke : vis oplysninger, og så kommer alle butikkens oplysninger op i et nyt vindue, alle de oplysninger fra mysql databasen, for den enkelte søgning, altså, hvis jeg får :
søgeresultater :
nr1 : bla bla bla  -- Vis info
nr2 : kjdhfkjhfdkjh -- vis info

hvordan gør jeg det ?
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. februar 2001 - 13:56 #9
efter som det var et nyt spørgsmål kommer der lige nogle flere point :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2001 - 14:01 #10
echo \"<a href=\\\"\".$row[\'url\'].\"\\\">\".$row[\'navn\'].\"</a><br>\\n\";

i stedet for den echo der er nu
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. februar 2001 - 14:04 #11
den har jeg.. men jeg skal ikke ind på url\'en... jeg skal vise alle de ting der står i min mysql... ALLE tingene skal listes, som feks...
I nyt vindue :
Navn = blah
url = www.blah.com
ord1 = kfg
ord2 = slkdfj

osv...
Avatar billede styrken Nybegynder
15. februar 2001 - 14:20 #12
Avatar billede xeno-morph Nybegynder
15. februar 2001 - 14:33 #13
styrken... det de har der kan jeg ikke bruge.. jeg ved allerede det de bruger, nu skal jeg bruge det jeg forklarede i forrige spørgsmål....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. februar 2001 - 16:01 #14
Så kan du lave en ny PHP-fil til at vise udtrækket. Jeg går ud fra at navnet er
unikt, så du kan bruge det som nøgle:

echo \"<a href=\\\"nyphpfil.php?navn=\".urlencode($row[\'url\']).\"\\\">\".$row[\'navn\'].\"</a><br>\\n\";

og så i nyphpfil.php aflæse $navn, lave en select og udskrive alle de ting du vil.